Byggahus.se

Omöjliga frågeformulär från bankerna

1. C
    Medlem · Nivå 17
    Kanske inte rikigt on-topic för Juridikdelen, men eftersom det finns en viss intressant juridisk aspekt...

Hur gör ni med dessa "omöjliga" kundkännedoms-frågor som poppar upp hos bankerna när man loggar in och som blockerar tillgång till internetbanken innan man besvarat dem?

Jag tänker på frågor som;
    - Hur mycket pengar kommer du att tjäna nästa år (inkomst av tjänst + kapital)?
    - Hur mycket pengar kommer du att sätta in på kontot?
    - Vilken avkastning kommer du att ha på dina värdepapper?

Alltså frågor som är ställda på ett sätt så att det är omöjligt att besvara dem sanningsenligt.
    Ofta krävs dessutom att man signerar för att bekräfta att uppgifterna är korrekta.

2. major_tom
    Renoverare · Nivå 10
    jag uppfattar det som att man gör en uppskattning så banken har nån slags idé om vilken typ av belopp de kan förvänta sig, så att de kan reagera om det plötsligt blir ett helt annat pengaflöde på kontona. de gör det ju för att lättare kunna upptäcka pengatvätt, så det är ur den synvinkeln man får se det. liksom, snackar vi 500k under en 12-månsperiod eller 10 miljoner, typ så.

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vilken bank frågar om förväntad avkastning? Spåbanken?

4. K
    Husägare · Nivå 13
    Spermabanken?

Jag har aldrig sett eller hört talas om sådana frågor.
    Det är ett jäkla trams!

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Frågan om avkastning är så korkad att den är riktig rolig. Skriv att du räknar med 500%, skulle dom ifrågasätta så får du väl ifrågasätta deras finansrådgivning "det förväntar jag mig att ni fixar åt mig".

• Laddar…
  6. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Tycker inte att frågorna är speciellt svåra om man har ett fast arbete.

1. Lön + avkastning av sparat kapital. typ samma som du tjänade förra året? De kan knappast säga att det är fel om du inte har stora variationer in i din årliga inkomst. Det är ju en uppskattning, varken du eller banken vet om du vinner på lotto eller blir av med jobbet.
    2. Vet du inte hur mycket pengar du skall sätta in? fast summa du kanske redan har på banken som du tänker börja med + månadssparande, banken kommer inte att klaga om du slutar spara, men om du anger att du skall spara 3000kr i månaden, och sedan börjar stoppa in 50,000 kr i månaden, så kommer du antagligen att flaggas och de undrar var pengarna kommer ifrån då det kanske inte verkar troligt att du kan spara 50kkr med en månadslön på 40kkr osv..
    3. ca 8-9% vilket är genomsnittliga avkastningen på en index fond.

• Laddar…
  7. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Hur enkelt som helst, allt är en prognos=gissning, bara att gissa på.
    Hur skulle det inte kunna bli sanningsenligt? Jo bara genom att inte skriva det du faktiskt gissar.

• Laddar…
  8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    En sann historia: en god väns kompis skulle låna ut pengar (ca 20.000kr) och undrade vad han skulle skriva för text på överföringen via internetbanken, - skriv penningtvätt, sa en av hans vänner. Mottagaren av pengarna blev snabbt uppringd av banken som undrade vad detta var, hehe! Snacka om att jaga mygg...

9. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Onödigt av din kompis. Man stjäl ju resurser från banken så att dom inte kan sätta dit dom riktiga bovarna som skriver 'penningtvätt' på sina överföringar.

10. C
    Medlem · Nivå 17
    För att utveckla det lite grand...

1. Om banken tänkt sig att man skall göra en uppskattning/gissning/bedömning så hade det varit väldigt enkelt formulera frågan så.
    Alltså t.ex. - "Vad är din uppskattade inkomst nästa år?"
    Men nu är det inte så frågorna är ställda. Vad är poängen med att ställa en fråga som är omöjlig att besvara? :thinking:

2. Om man skall besvara frågorna med utgångspunkt i historik, varför frågar de?
    Banken har ju redan full koll på hur mycket pengar som satts in historiskt, hur dina värdepapper utvecklats historiskt, vilka löneutbetalningar som satts in på ditt konto, osv.

3. Om man nu skall använda fantasin och ändå försöka besvara en omöjlig fråga "så gott det går" blir det ett ganska stort tolkningsutrymme som medför att svaret blir mer eller mindre meningslöst, inte minst eftersom det inte framgår av svaret hur just du har tänkt.

4. Ta t.ex. inkomst. Är det inkomst före eller efter skatt? Kanske efter skatt för inkomst av tjänst och före skatt för inkomst av kapital eftersom detta oftast beskattas i efterskott?
    Hur gör man med osäkra större kapitalinkomster? Du kanske funderar på att sälja huset och räknar med en kapitalvinst på 2 Mkr. Skall man räkna lågt och säga 0 kr husförsäljning? Eller räkna högt och säga 2 Mkr? Eller skall man multiplicera trolig avkastning med beräknad sannolikhet för att det blir en försäljning under året, t.ex. 2 Mkr * 30%?
    Skall man rent generellt räkna högt, lågt eller mittemellan?

5. Eller t.ex. frågan om hur mycket pengar som skall sättas in på kontot. Skall man bara räkna insättningar? Eller skall man räkna nettot insättningar - uttag, dvs. hur mycket har summan på kontot växt vid årsskiftet? Även för ett mindre företag kan det ju flöda tiotals miljoner över kontot utan att det för den skull blir något kvar vid årets slut.

Redigerat 4 mar 18:03
  11. S
    Medlem Nivå 9
    Finns det banker som blockerat tillgång till internetbanken med dylikt trams? Det är att gå lite för långt.

Jag har fått hem papper från en bank där jag har ett företagskort med dylika frågor. Eftersom jag endast har kreditkort ( som genererar en faktura vid utnyttjande) så svarade jag ”vill ej uppge” eller ”vet inte” på många av frågorna. I en digital enkät lär ju detta inte gå igenom dock...

12. H
    Medlem · Nivå 9
    Ja, jag tror att de flesta banker spärrar internetbanken och även sparkar ut en som kund tillslut. De 5-6 olika banker jag har hotar i alla fall med det i sina brev om man inte fyller i alla frågor. Man brukar få ungefär en månad på sig i internetbanken att fylla i frågorna och under den tiden kan man välja "svara senare" men efter den tiden så kommer man inte vidare till internetbanken om man inte fyller i frågorna. Hos vissa banker funkar appen ändå, men oftast inte.

Jag blir så sur på att jag som inte är kriminell ska bli kartlagd och behöva göra massor med extrajobb bara för att det kanske kan flagga någon som är kriminell. Så jag brukar ange så luddiga/intetsägande svar som möjligt eller ange det lägsta jag kan vilket brukar vara 0-10 000 kr i insättning/uttag per månad eller år (olika mellan banker om de frågar på månads- eller årsbasis) och att pengarna kommer från min lön oavsett vart de kommer ifrån. Det har hänt flera gånger att jag har fått in flera hundra tusen på kontot eller att jag gjort en överföring på minst hundra tusen till en privatperson och jag har aldrig blivit flaggad och efterfrågad vad pengarna gäller fast att det är 10-30 gånger så mycket pengar som jag har angivit i svaren. Så om de bara samlar in data som de ändå inte använder till det de säger eller om man måste upp ännu större summor vet jag inte. Men det gör mig ännu mer irriterad att de inte verkar använda det jag svarar på det sättet som de säger att de gör.
    På vissa banker måste man till och med ange regnr om man har sålt en bil kontant över 10 000 kr och vill sätta in pengarna! Men sätter man in max 9 999 kr/gång flera dagar i rad så kan man sätta in pengarna utan att ens behöva ange att det kommer från en såld bil. Även om de ofta försöker få reda på det genom att fråga, men då är man inte skyldig att uppge vart pengarna är ifrån. Hur galet som helst och det lär inte stoppa en enda kriminell för de lär sig sånt!

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Redigerat 8 mar 08:05
  14. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Var glad över att ni inte har politiska uppdrag...

15. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Berätta in om uppdraget i vägföreningen!