Byggahus.se

Omoderna innerdörrar i Sverige?

19k läst  87 svar

1. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Gör dom? Inte där jag har bott, även om det förekommer på enstaka ställen.

• Laddar…
  2. 1
    Medlem · Nivå 12
    Jag skrev bör då det är formulerat så.
    När det gäller just hotellrum så stämmer det att de på många hotell öppnas inåt inte alltid men ofta.
    Det finns en orsak till det och det är de trånga korridorerna och människor som inte är vana vid platsen och dåligt orienterade, dörrarna öppnas inåt om det finns risk att dörrarna blockerar korridoren vid nödutrymning eller en ansamling människor i korridoren eller en städvagn kan hindra att dörren kan öppnas i en nödsituation.
    Om korridoren är tillräckligt bred så kan dörrar öppnas utåt även till hotellrum även om det finns hotell där jag upplever att korridoren är väl smal och dörrar öppnas utåt men om brandmästaren godkänner så är det okej.
    Det är även ofta ett krav på att det inte får finnas utstickande dörrstängararmar i hotellkorridorer.
    Undantagen i hotellrummen har alltså en anledning men resterande dörrar i utrymningsvägen bör eller oftast ska öppnas i utrymningsvägens riktning, detta är extra viktigt på hotell då gästerna saknar platskännedom.
    Jag minns hotell där jag ändrat utrymningsvägar då de fått tillsägelse om att åtgärda eller stänga verksamheten om inte utrymningsvägarna varit rätt, vid ett tillfälle handlade det om en dörr till ett trapphus som öppnades inåt istället för utåt så det krävs inte mycket ibland.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Hallå stopp lite, man har inte olika brandceller i en "lägenhet" på ett hotell.
    Brandcellerna brukar var avgränsade i korridorerna.

• Laddar…
  4. Löjo
    Renoverare Nivå 5
    Håller med. Har ngn har tips på bra dörrar att beställa utomlands?

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 1

Det kvittar när du har ett ASSA lås

• Laddar…
  6. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Har du en innåtgående dörr så kvittar det vilket lås, eftersom du inte har en karm som tar emot, om det sen heter assa eller nisse kvittar.

7. 1
    Medlem · Nivå 12
    Det skrev jag inte heller utan endast när krav finns.
    Däremot är ett hotell en BR1 byggnad med verksamhetsklass4 vilket ställer högre krav på att brandceller ska klara längre tid än i flerbostadshus vilket kan leda till att fler brandceller upprättas.
    Hur brandceller delas av i de byggnaderna kan vara byggtekniskt och kan omfatta även mindre utrymmen beroende på konstruktion.

8. M
    Medlem Nivå 2
    Vi beställde dörrar ifrån Doorly.se. Förvånansvärt hög kvalitet för prislappen. Solida innerdörrar som är riktigt tysta och stabila jämfört med billigare dörrar på byggvaruhus. Vet inte om dom har magnetlås osv.

9. H
    Medlem Nivå 1
    JAg kan rekommendera de brand/ljudklassade dörrar som Diplomat kör med. Vi har Diplomats Contur i huset, men ut till garaget, bergvärmerum och in till bion har vi dessa brand/ljudklassade.
    Skillnaden är enorm mellan dessa trots att priset inte sticker iväg med mer än dryga tusenlappen.

Kan man leva med helt släta dörrar, så är dessa riktigt bra.

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 1
    Här den typen av gångjärn på min ytterdörr inköpt i Österrike av tidigare ägare .
    Får justera dörr fan minst 2 gånger / år .
    Men funkar säkert bättre på innerdörrar.

• Laddar…
  11. H
    Medlem Nivå 7
    Det här ser jag mycket som en fråga om tradition och skillnad mellan Hotell och privatbostad.
    Det finns garanterat enskilda saker saker om prioriteras högre i andra länder man över lag håller svenska bostäder absolut världsklass totalt sett.

Sverige anses internationell vara en av världens främsta "postmaterialistisk" länder. Många lägger mycket pengar på det egna hemmet men få lägger speciellt mycket krut på rent skryt och tekniskt finlir är min erfarenhet.

Fokus är hemtrevnad, tradition, funktion, energiprestanda osv.

Går jag till mig själv väljer jag hellre en massiv trädörr i traditionell stil med normala synliga gångjärn än en "tyststängande" med balla infälld gångjärn osv.

12. Fruktsallad
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  13. K
    Tillbyggare Nivå 9
  14. Y
    Medlem Nivå 2
    På de Brittiska öarna så går dörrana inåt i äldre hus (från den Victorianska eran). Tanken var då att tjänstefolket inte ska öppna upp hela dörren för att meddella eller bära in något. Nu kan butlern bara glänta på dörren och säga att Sir så och så väntar i bilblioteket.

15. Fruktsallad
    Medlem Nivå 4
    Ingen aning. Detta var inget jag valde aktivt men snickarn kanske visste vad jag behövde? :D Men det är en himla bra dörr som är tyst, stabil och perfekt som toadörr eftersom den används oftare än andra dörrar på övervåningen. Nu kan folk gå på toa mitt i natten och det hörs inte ens. :)