Byggahus.se

Omoderna innerdörrar i Sverige?

19k läst  87 svar

1. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Gottar oss på hotell i Kroatien:)
    Kan då givetvis inte låta bli att på alla möjliga byggnadstekniska saker här.
    Blev bl.a. imponerad av innerdörrarna som känns väldigt gedigna och tysta.
    Dörrlåsen är magnetiska och låser och öppnar sig i princip helt ljudlöst.
    Gångjärnen och tätningslisterna känns också riktigt bra.
    Min fråga är varför jag nyligen köpte nya innerdörrar och karmar som lika gärna kunde vara 30 år gamla?
    Är Sverige så efter eller har jag missat något?
    Bodde nyligen på ett nybyggt hotell i Malmö och där smällde badrumsdörren och låset så man blev rädd:surprised:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2475669F-90A3-4F3D-9FDD-E383671A370B.jpeg
    9C195852-D91D-4457-9528-93F86C383666.jpeg
    6428D77A-90D0-47B2-BD1B-D0CB73AAFD12.jpeg

2. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Mjo. Det finns. Det kostar dock om det ska smaka. T ex Swedoor har mig veterligen dolda gångjärn och en kollektion av högre kvalitet som jag tror heter superior.

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Tack, såg det nu, som vanligt kostar det ”för”mycket i Sverige.
    Goolade fram lite priser på AGB som märket på hotellet heter, gångjärnet kostar runt 700 och magnetlåset 300:- låter inte så farligt.

4. 1
    Medlem · Nivå 12
    Det finns magnetlås för innerdörrar i Sverige som är billigare än så men det är inte alla som säljer dom då det inte är så vanligt i Sverige.

• Laddar…
  5. RoTe
    Medlem Nivå 8
    Som tur är lönar det sig ofta att handla byggvaror utomlands. :)

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 6
    Liksom jämföra ett högklass hotell med "vanliga" innerdörrar..... ;)

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Ekstrands har detta i sitt sortiment. Magnetlås fås för överkomliga 79kr medan dolda gångjärn går lös på lite omotiverade 2500kr. Tätningslister är standard i deras sortiment också.
    Swedoor behöver man inte bemöda sig med då de vill ha ännu mer betalt och är sämre i min mening i grunden.

• Laddar…
  8. Y
    Medlem Nivå 2
    Jag har renoverat ett hus på British Isles och blev positivt förvånad över den elektriska installationen. Nu är jag inte elektriker men jag upplevde att standarden eller kraven på elektriska installationer verkar högre på British Isles än i Sverige.För de som orkar kan det vara värt att köpa från olika Europeiska länder tror jag.

9. S
    Medlem · Nivå 12
    nänänä. Nu ska vi komma ihåg att vi sverige är bäst på allt.;)

10. P
    Medlem Nivå 1
    I Sverige har man nog högre både låsklass, säkerhetsklass och brandklass att följa regelverk med.
    Kan tänka mig att det skiljer lite...

11. B
    Medlem Nivå 1
    Du menar ASSA lås som man kan peta upp med ett bladmått eller?

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 1
    Nu menade jag såklart om man bygger/renoverar och följer gällande regelverk /bbr osv

13. M
    Medlem Nivå 1
    Vad finns det för låsklass ect på innedörrar i Sverige?
    Vad har du för säkerhetsklass på dörren till wc:en hemma?

14. P
    Medlem Nivå 1
    Nu pratade vi hotell, och inte privata bostäder.
    På ett hotell är t.ex. varje rum en egen brandcell, osv osv

Kolla i BBR

• Laddar…
  15. Fruktsallad
    Medlem Nivå 4
    Vi satte in en ny badrumsdörr med karm och allt nu i våras. Den låter ingenting och när jag "smäller" igen den så är det nån dämpning i karmen så det låter inget alls. Inte ens när jag vrider runt badrumslåset så låter det. Allt är dovt och ognissligt och den kommer från ett helt vanligt byggvaruhus. Hade vi en väldigt bra snickare kanske som byggde noggrant och bra?

Orginaldörrarna från 1939 skramlar och låter som pistolskott, men dem behåller vi så klart för de funkar som de ska och passar huset :).

• Laddar…