Byggahus.se

Ommöblering i badrum.

1. O
    Medlem Nivå 1
    Har nyligen köpt ett hus som vi ska totalrenovera, kommer fixa det mesta själva men just avlopp och vattenanslutningar har jag noll koll på.

Så mina frågor är; Vi har nu bidé, toalettstol och handfat. Är det kostsamt att ta in en hantverkare som gör att toalettstolen kommer stå där bidén står nu, handfatet där toalettstolen står nu, samt en tvättmaskin där handfatet står nu.

Tack på förhand!

2. J
    Medlem Nivå 1
    Bumpar denna lite. Har också liknande tankar.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Förutsättningen är antar jag att badrummet skall renoveras totlat under alla omständigheter.

Det beror helt på hur bjälklaget ser ut, Toalett avlopp är 110mm i diameter (ca 130mm vid kopplingsmuffarna). Det är oftast inte OK att dra ett så tjockt rör genom en golvbjälke, golvbjälkar är ofta 170 - 220 mm höga (iallafall inte utan nogranna hållfastehetskalkyler). Dvs det går oftast utan stora problem att flytta toalettavlopp längs med golvbjälkarna, men blir problem om man vill dra det på tvären mot bjälklaget. Biden har troligen 75mm eller 50 mm rör. Sådana är oftast inte så svårt att dra på tvären mot bjälklkaget.

Om vi antar att ni ändå skall byta alla rör (och det bör ni göra i alla utrymmen ni renoverar) så är det en marginell extrakostnad att dra rören till lite annat ställe i rummet (som sagt under förutsättning att det inte ger byggeknis´ka problem.

Själva rörbytet rä däremot ingen marginell kostnad.

4. J
    Medlem Nivå 1
    I mitt fall så har vi torpargrund och skulle vilja flytta in avloppet till toaletten mot väggen. Jag misstänker att vi behöver gå igenom bjälklaget i så fall.
    Är det då möjligt (alltså inte jättedyrt) att ta upp ett nytt hål ifrån grunden?

När du skriver rörbyte, vilken del menar du då. Inne i badrummet eller rör som går till kommunala avloppet?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Inne i badrummet, om man ändå har allt öppet så bör man passa på att byta oavsett om det är akut eller inte.

Om det går att dra i torpargrunden så förenklar det ju en del, en av fördelarna med torpargrund.