Har ett fint smidesräcke ( ute på verandan) som var målad i en ful, avskavd röd färg. Läste på om vad för färg som passade att måla om med, och efter förarbete med skrapning, slipning, borta av, satte jag igång med en metallfärg (Norsjö proffessional). Det blir så fult! Inte själva färgen, men glansen gör att räcket glittrar som värsta lack-kreationen. Det ser ut som ett bdsm-räcke. Det kommer att göra grannarna blinda. Det kommer inte funka, och jag vet inte vad jag nu ska göra.
Jag avbröt efter att jag målat en del, när jag såg hur det såg ut. Trodde/ hoppades att glansen skulle lugna sig när det torkat, men nej.
Vad kan jag göra? Måla klart allt ett varv och sedan ta nästa varv med nåt annat, typ vanlig utomhusfärg i matt? Såhär går inte att ha det, det är då säkert.
-
-
-
7 maj 11:13 #3
det som är färdigmålat, testa att tvätta ner de lite med ammoniak, de mattar ner en hel del. Ta en sån scotte svamp och gnugga. Men viktigt att färgen är genomhärdad.
Annars är alternativet att välja ny färg- Laddar…
-
7 maj 11:15 #4
- Laddar…
-
-
-
7 maj 12:12 #7
Vad var det för glans på färgen du köpte? 40 är nog lämpligt om du inte vill ha högblank 80 (som dock mattas ner med tiden av väder och vind). Tänk på att ju mattare, desto svårare att hålla rent från smuts/alger osv.
- Laddar…
-
7 maj 12:16 #8
Denna är bra på stål utomhus tycker jag
https://www.hammerite.se/produkter/hammerite-semimat-finish/- Laddar…
-
7 maj 12:26 #9
men det kan inte bli nåt tokigt om jag bara målar över min skit-färg med t.ex den? Jag är total novis och är rädd för målarfärg typ
- Laddar…
-
7 maj 12:28 #10
-
7 maj 12:38 #11
Hur blankt är det? Har du nån bild?
Sol, vind och vatten lär ju matta ner det lite på sikt dock.- Laddar…
-
-
-
7 maj 15:23 #14
Smidesräcken och andra metallföremål i trädgården och på huset, som man vill ha svarta, blir riktigt bra av halvmatt "hammarlack". (Slät lack, inte den med "hamrad" effekt.)
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Vill man ha det extra fint slipar man bort rost och gammal färg men det här går att stryka på ändå med hyfsat bra resultat.- Laddar…
-
7 maj 15:29 #15