Byggahus.se

Ommålning av smidesräcke blir katastrof

1. I
    Medlem · 48 inlägg

Itse

Medlem
    Har ett fint smidesräcke ( ute på verandan) som var målad i en ful, avskavd röd färg. Läste på om vad för färg som passade att måla om med, och efter förarbete med skrapning, slipning, borta av, satte jag igång med en metallfärg (Norsjö proffessional). Det blir så fult! Inte själva färgen, men glansen gör att räcket glittrar som värsta lack-kreationen. Det ser ut som ett bdsm-räcke. Det kommer att göra grannarna blinda. Det kommer inte funka, och jag vet inte vad jag nu ska göra.

Jag avbröt efter att jag målat en del, när jag såg hur det såg ut. Trodde/ hoppades att glansen skulle lugna sig när det torkat, men nej.
    Vad kan jag göra? Måla klart allt ett varv och sedan ta nästa varv med nåt annat, typ vanlig utomhusfärg i matt? Såhär går inte att ha det, det är då säkert.

2. RoTe
    Besserwisser · Uppsala · 1 599 inlägg

RoTe

Besserwisser
    Du får väl som du säger hitta en färg som är halvmatt eller liknande.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 272 inlägg

Lechuza

Medlem
    gissar att det är oljefärg du målar med imed det är så glansigt?

det som är färdigmålat, testa att tvätta ner de lite med ammoniak, de mattar ner en hel del. Ta en sån scotte svamp och gnugga. Men viktigt att färgen är genomhärdad.

Annars är alternativet att välja ny färg

4. I
    Medlem · 48 inlägg

Itse

Medlem
    Ja, det lutar åt det. Målar klart allt så grunden är samma och kör över med matt. Får jobba fort så man slipper grannarnas skik av skräck. Fan att jag är född med tummen mitt i handen, går alltid snett när jag ger mig på hemmafixande.

• Laddar…
  5. K
    Medlem · 1 247 inlägg

Krux

Medlem
    Misstag blir erfarenhet !

6. S
    Medlem · 302 inlägg

sturnus

Medlem
    You watch these movies... :cool:

7. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 812 inlägg

krillek

Medlem
    Vad var det för glans på färgen du köpte? 40 är nog lämpligt om du inte vill ha högblank 80 (som dock mattas ner med tiden av väder och vind). Tänk på att ju mattare, desto svårare att hålla rent från smuts/alger osv.

8. T
    Medlem · 325 inlägg

tracker

Medlem
  9. I
    Medlem · 48 inlägg

Itse

Medlem
    Åh, stod och valde mellan den och den jag tog. Tyvärr hade jag inte en tanke på att min burk innehöll ordet "blank". :( men det kan inte bli nåt tokigt om jag bara målar över min skit-färg med t.ex den? Jag är total novis och är rädd för målarfärg typ

10. I
    Medlem · 48 inlägg

Itse

Medlem
    Jag vet inte vilken glans det är. Men om det mattas av väder och vind kanske jag får stå ut lite med denna, tills den mattas. Bor vid en sjö där det blåser konstant nästan. När detta projekt är klart kommer jag nog att undvika mer målning av stål och räcken

11. Dan1891
    Medlem · 1 273 inlägg
    Hur blankt är det? Har du nån bild?
    Sol, vind och vatten lär ju matta ner det lite på sikt dock.

• Laddar…
  12. I
    Medlem · 48 inlägg

Itse

Medlem
    Här är en halvdålig bild :(

• Laddar…
  13. Dan1891
    Medlem · 1 273 inlägg
    OK...ja, det ser onekligen blankt ut..

14. Keiller
    Husägare · T-län · 2 552 inlägg

Keiller

Husägare
    Smidesräcken och andra metallföremål i trädgården och på huset, som man vill ha svarta, blir riktigt bra av halvmatt "hammarlack". (Slät lack, inte den med "hamrad" effekt.)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    493463.jpg

Vill man ha det extra fint slipar man bort rost och gammal färg men det här går att stryka på ändå med hyfsat bra resultat.

15. I
    Medlem · 48 inlägg

Itse

Medlem
    Jag borde valt den. Men tror ni jag kan måla över denna på mitt svarta glansiga? Eller finns det några risker med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.