Byggahus.se
Hej,

Vi kommer att montera in skjutdörrar i vardagsrummet ut mot terassen och kommer att ersätta 2 vattenradiatorer med el-golvvärme för att undvika kallras. Frågan är vad det finns för regler gällande att koppla bort/om vattenrören? Rören till de två vattenradiatorerna går upp ur golvet just där öppningarna till skjutdörrarna skall vara och de måste därför på något sätt tas bort.

Detta gäller första våningen med källare under. Vi har tyvärr ingen större möjlighet att riva upp hela golvet eller riva ner innertaket i källaren. Rören på bilden till vattenradiatorerna utlöper från större rör som går längre in parallellt sett från väggen, och förmdligen förser de stora rören vatten till resterande vattenradiatorer i övriga huset. Är det tillåtet att plugga alternativt koppla ihop rören till en U-böj under golvet? Självklart skall en behörig rörmokare utföra arbetet men det kan vara bra att känna till vad det finns för möjligheter.

Tacksam för er hjälp eller synpunkter!

• P7310717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde räcka med att plugga rören. Nu är inte skarvar på dolda rör inte så jätte poppis (iaf inte på vanliga vattenrör) elementrör har jag för mig att det inte borde vara några problem med. Det är iofs redan en skarv med tanke på att det borde sitta en t-koppling under elementet.

Nu är jag inte helt hundra på vad som gäller, men jag hade bara pluggat rören under golvet. Kanske satt dit en inspektionslucka om det är möjligt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.