Omformare + cirkulationspump

2k läst  2 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Såhär i strömavbrottstider tänkte jag att man skulle kunna köra cirpulationspumpen till pannan med en omformare (växelriktare) från bilbatteriet. Cirkulationspumpen är bara på 35W eller nåt sånt så omformaren räcker fint.

På omformaren sitter ett jordat uttag. Men givetvis kan ju inte den få tag på nån "riktig" jord så den är bara mittpunktsjordad. Alltså, 115 volt mellan både jord-fas och jord-nolla.

Ställer det här till med nåt? Cirkulationspumpen är ju via vattenrören ansluten till pannan som är ansluten till "riktig" jord. Kan man på detta sätt elektrifiera nån stackare som är ute och jobbar med elavbrottet?

Jag tycker att man borde inte det, visserligen kommer han i kontakt med min 115V-"jord" men inte med min fas/nolla och har därför ingen potentialskillnad att få över fingrarna. Men jag tänkte att det är lika bra att lägga ut en fråga här till de som kan mer.

Den andra lösningen är att när jag kopplar in cirkulationspumpen helt enkelt struntar i att koppla in "jorden" från omformaren. Hepp - problemet borta.

/Tomas

2. G
    Medlem Nivå 2
    Det är omöjligt att få 115v enbart i jorden. Du har en helt skild krets från den andra systemet. För att få ström i kroppen måste man ha tag i din fas från omformaren. Jag förstår inte vad du har för nytta av att koppla in jorden fråm omformaren.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Ingen som helst nytta. Men den sitter där inkopplad i uttaget på omformaren och sätter jag då in stickproppen från cirkulationspumpen, ja då blir den inkopplad. Vare sig man behöver den eller ej.

/Tomas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: