Byggahus.se

Omförhandla elavtal, alternativ?

1. A
    Medlem · Nivå 8
    Hej,

Nu i august går vårt bundna elavtal ut med Jönköpings Energi. Vi tog ett bundet avtal i augusti 2017 när vi köpte vårt hus för att ha koll på vad det skulle kosta (lite som att binda bolåneräntan). Vi förbrukar ca 24 000 kWh / år (20A säkring). Luft-luftvärmepump, elradiatorer, ca 200m2 hus byggt 1969, 2 vuxna och 2 barn.

Nu tänkte jag ta tag i att hitta ett bättre avtal då denna kostnad är relativt stor i vår månadsbudget. Vad har jag för alternativ och möjligheter? Jag har inga problem att binda mig i några år (eller kanske köra rörligt??).

Fast pris 3 år
    Avtalet gäller 2017-08-02 - 2020-08-31
    Totalt energipris (inkl skatter): 41,75 öre/kWh
    Elcertifikatsavgiften är inkluderad i priset.

Specifikation Fast pris 3 år
    Månadsavgift: 30 kr/månad
    Elpris: 41,75 öre/kWh

Skatter
    Moms ingår med 25 %

Faktura avseende mars månad:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Capture.JPG

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Är det så att jag enbart kan påverka positionenerna under "ELHANDEL"? Positionerna under "ELNÄT" är väl fasta hos Jönköpings Energi om de är nätägare?

T.ex. Skellefteå Kraft kan erbjuda 39,25 öre / kWh vid 3 års bindningstid. Detta innebär ju enbart 2,5 öre / kWh billigare mot idag (ca 600:- /år).
    Capture.JPG

3. T
    Medlem · Nivå 11
    du kan bara påverka elhandlen

4. A
    Medlem · Nivå 8
    Ok, då var det som jag misstänkte.

Söker man på elskling.se så kommer Stockholms Elbolag tidigt i sökningarna då deras priser är låga men recensionerna är riktigt dåliga så de undviker jag gärna. Är Svealands Elbolag och Telinet Energi också skojare? Just nu lutar det åt Skellefteå Kraft. Oklart hur lång bindningstid. Finns det någon tjänst där man kan beräkna kostnad på historisk förbrukning om man hade haft rörligt avtal?

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Titta på energimarknadsbyran.se
    De har historiska grafer. För 04-17

• Laddar…
  6. JLyck
    Medlem Nivå 13
    Måste du ha fast pris då? Du kan inte tänka dig att köra på rörligt ett tag då det är billigare just nu?

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Vilket som är billigast vet man ju först i efterhand. Men som med räntan är det i allmänhet billigare med rörligt.

9. A
    Medlem · Nivå 8
    Nej, det kanske jag inte måste. Men jag vill räkna lite på förra årets förbrukning för att kunna se hur det hade slagit.

Ok, känns Telinet El seriösa? Inga märkliga bindningstider, extraavgifter etc.?

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Seriöst? Ingen aning, men elen kommer fram, och de kan ju inte stänga av den.
    Uppsägningstid 1 månad:
    upload_2020-5-19_23-29-11.png

• Laddar…
  11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  12. JLyck
    Medlem Nivå 13
    Nej, jag sitter ”fast” i 1år till med 71.25öre/kWH. :crysmile:

13. R
    Medlem · Nivå 3
    Jag brukar hoppa runt friskt, tror inte att jag är så omtyckt bland bolagen på det sättet. Just nu har vi Telinet och rabatt på 17.50 öre/kWh, i och med Corona så är ju dock elpriset löjligt lågt. Som man ser nedan betalade vi 3.74 öre/kWh inkl moms och elcertavgift samt en månadsavgift på 49:-/mån. Mitt avtal går dock ut snart så det är dags att byta och då brukar jag bara använda mig av prisjakt/compricer, men finns ju andra tjänster också därute.

Tycker att enda anledningen till att välja fast pris är om man känner att ens ekonomi kräver det genom att få veta vad det ska kosta framöver.
    Jag bedömer inte att jag är bättre än elbolagen på att göra prognoser över elpriset och väljer därför rörligt :)
    Min utgångspunkt här är att elbolagen gör prognoser över elpriset framöver och sen lägger de på en liten riskpeng på sin prognos. Samma princip som för bolån. Det är mina åsikter iaf :)

upload_2020-5-20_14-15-35.png
    upload_2020-5-20_14-18-2.png

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Se där, en broder i el-eländet :)

15. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    @Rubb och @KnockOnWood tecknar ni via compricer eller ringde ni direkt till Telinet?

Jag tecknade ett avtal häromveckan och det visade sig när jag väl granskade avtalet att det inte var det som vi kom överens om. Företaget hävde avtalet även då det gått 15 dagar så nu står jag utan, mao är det lite bråttom att teckna nytt och jag har ingen lust att forska mer så tar det ni rekommenderar(y)