Byggahus.se

Omfattning på byggfelsförsäkringen ??

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej

Finns det krav på en komplett byggfelsförsäkring för alla entreprenader, eller kan man skriva "egen regi" på en del, där man tex själv monterar VVS "armaturer" men har en firma som sköter VVS installation i fråga om rördragning osv.

Jag kan inte veta innan bygget drar igång hur mycket eget arbete det kommer att bli , om ni förstår vad jag menar. Jag kanske vill minska mina entreprenörers kostnader, då jag vill ha de på löpande timme.

Vad kan ni ge för tips??

2. C
    Medlem Nivå 6
    För de delar som du tror att du inte kommer att anlita entreprenör skall du i ansökan till försäkringsbolaget ange att du själv kommer att utföra detta arbete samt ange kostnaden för om du skulle låtit en entreprenör utföra arbetet.. De aktuella delarna kommer att tas med i försäkringsbrevet men med angivande att du kommer att göra arbetet själv och att försäkringen då inte täcker kostnaden för ev. framtida fel i dessa delar.

Finns arbetena med i försäkringen på detta sätt kan inte byggnadsnämnden neka igångsättning med hänvisning till att byggfelsförsäkring ej finns.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret carlssoni!
    Det känns fortfarande väldigt luddigt allt detta med att teckna denna försäkring pga följande:
    1. Man måste i förväg veta vad jag själv ska göra på bygget. ska jag måla eller lägga golv, och om jag upptäcker att jag inte orkar sen, och lejer in en målare på halva huset, på löpande timme ??Vad händer?
    2. Vad säger bankerna ang. denna försäkring ? Jag antar att det är fler än jag som lånar pengar för att bygga hus.
    Godtar de att försäkringen bara gäller för vissa delar ? Eller kräver banken ett fullständigt skydd (dvs entreprenörer på allt), och därmed gör det omöjligt att lägga takpannor själv, eller spika ytterpanel osv ?? (Jag har inte frågat banken ännu,ni kanske vet?)

4. C
    Medlem Nivå 6
    Ja, det finns, som bl.a. diskuterats i dett forum, en del frågor kring reglerna för byggfelsförsäkringen. Men det mesta verkar ha "satt" sig numera.

Min uppfattning, och jag har sysslat en del med detta, är följande:
    1. När du väl har fått försäkringen, med den omfattning du från början angivit, är det inte nödvändigt att någon ändring sker om den köpta omfattningen ökar. Men naturligtvis finns det då ingen försäkring på dessa utökade delar, men detta kan man absolut vara utan. Målningsentreprenader försäkrar t.ex. Gar-Bo inte alls.

2. Bankerna kräver endast i yttersta undantagsfall att få se bevis på byggfelsförsäkringen. Finns ingen anledning för dem att göra. Skulle de göra det får du förklara att du skall göra vissa arbeten själv och inte kan få någon försäkring på dessa.
    Den enda instans som skall kolla att byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd finns är byggnadsnämnden. Finns de egna arbetena, oavsett omfattning, omnämnda i försäkringsbrevet samt de kontrakterade delarna är med, som jag nämnt ovan, så skall nämnden acceptera detta och inte hindra igångsättning. Tala med byggnadsnämnden.

Vad banken däremot kräver är att det finns en villaförsäkring till fullvärde så att det finns ett skydd om t.ex. huset skulle brinna ner då ju banken lånat ut pengar med huset som säkerhet.