Hejsan!

Någon som känner sig manade att tipsa lite när det kommer till omdränering av hus. Vad man ska tänka på och inte glömma. Jag tycker mig ha en allmän uppfattning av vad det handlar om men inte exakt hur det går till ..

Hur lång tid tar det egentligen? Vad kostar det? (har läst många förslag på saken, mycket beror tydligen på om man känner rätt folk eller inte hehe.. men nu menar jag allmänt). vad är den dyra kostnaden? Vilka materialval skulle ni välja? Vi är lite inne på isodrän... Vilken är den bästa årstiden att påbörja sånt arbete? Antar en torr period... :)

Berätta gärna lite vad ni gjort, hur ni tänkt och vad ni tror att jag missar/eller inte vet om! Alla tips mottages tacksamt..

Villan är en enplansvilla i mexitegel/panel byggd -76 med hel källare och vidbyggt garage.. att tänka på bör vara att det är en "gjuten" groventre i källaren och att garagets betongplatta troligen gårihop med husets.. hur löser man sådant? Har lagt ut en tråd om garaget också på en annan sektion.. där ska det renoveras och dräneras också..

Nåja kan ni ge nått tips och nått kostnadsförslag (timpenning, grävning, grus bla bla) så är jag jättetacksam..

Tack på förhand!
MVH Sandra

• badrum_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi började vårt en påsk i slutet av april.(Bara för att vi ville ha allt klart innan sommaren). Det tog oss 8 timmar att gräva upp runt hela huset. Vi valde isodrän. Först grävde vi upp och sen slipade bort all asfalt som vi hade på vår grund.Då vårt hus är gammalt så hade vi dom bästa tegelrören man kunde ha redan.Så vi tog bara upp våra o tvättade dom och köpte bara till nya böjar och sen la vi tillbaka det igen(vi hade inte problem med fukt i källaren och det var torrt när vi grävde) och därefter isodrän med alla tillbehör och sen fyllde vi igen med singel. Från första spadtaget tills gräset var grönt runt huset tog nästan exakt 8v.Då jobbade vi bara kvällar och helger och då var våra barn inte så gamla heller..
Det som var jobbigast var att vi valde att spara en trappa och det gjorde att vi inte kunde gräva med maskinen under den utan det skulle min man göra själv.
Det var nog det jobbigaste av allt [smiley=thumbdown.gif]. Med facit i hand så hade vi aldrig sparat den trappan [smiley=sad.gif]

Kostnaden för vårt blev nästa gratis då vi hade maskiner,singen o allt själva. :) [smiley=happy.gif]
Men min granne lejde sitt som kostade 60' med platon och hans hus är inte hälften så stort som vårt [smiley=grin.gif]

Lycka till!

Hehe sådana kontakter är alltid bra ju. Rent allmänt verkar det vara en ganska dyr historia (även om den är värd sina pengar) med att dränera om. Turligt nog har vi inga akuta problem, men man vill heller inte skjuta upp saker och ting för länge.

Tack för att du förklarade hur ni gjort :)
God Jul & Gott Nytt År!
MVH Sandra

Ja det är ju inga roliga pengar att lägga då det inte "syns" att man lagt ner tid o pengar på det...men det är ju som sagt sunt att göra det innan ..

Tack detsamma! [smiley=beer.gif]
//Jessica

Vi har precis fått omdränering gjord på vår kåk, inklusive läggning av pordränplattor. Dom började i onsdags och blev klara igår (måndag), dvs arbetet tog mindre en än vecka. Då jobbade dom lördagen också för att bli klara innan det blev allt för kallt. Det var tre "gubbar" och en (liten) grävmaskin, plus ett par inhyrda "gubbar" till under en dag för blästringen.

Fakturan kommer att gå på c:a 100 000 kr inklusive moms (de firmor vi fick offertar från var ganska överens om summan, så jag antar att det var rimligt). Då ingick allt material och arbete samt hjälp med att flytta några större buskar som var i vägen. Huset är på 8x10 meter i yttermått.

Om man funderar på att göra det själv är materialet (pordrän/isodrän-plattor) den stora kostnaden och grävandet den jobbiga delen. Vi valde entreprenad eftersom vi har lerjord och vi är rädda om våra ryggar, och då blir arbetet den stora kostnaden. Tre "gubbar" och en grävmaskin i en vecka kostar en slant om det ska betalas skatt på det hela.

Det andra som kan kosta mycket är återställning av trädgården. Grävmaskinen behöver en massa plats för att ta sig fram och jordhögarna blir stora. Alla växter kring huset måste givetvis flyttas (om de ska sparas), men även många planteringar inom tre-fyra meter från huset. Gräsmattan pajar lätt av grävmaskinens larvfötter. Att hyra någon för återställning av detta kan kosta lika mycket som dräneringen. Vi har tänkt fixa återställningen själva.

Entreprenören tyckte att det här var en ganska bra tid att göra det här, av flera skäl:

- Man får inte i all jord igen på en gång när man fyller, men efter en vinter får man i resten, så nu behöver vi bara vänta till april-maj för att få ner resten och slipper ha trädgården i oreda i flera höst- eller sommarmånader.
- Januari-mars är den tid då källarväggarna torkar mest, så vi kan förmodligen sätta igång och laga putssläpp direkt efter vintern.

Arbetet gick till ungefär så här:

- Vi flyttade under hösten bort alla växter vi ville rädda
- Det grävdes runt huset och gamla dräneringsrör plockades bort.
- Det konstaterades att det gick en "stenkista" utmed avloppsröret, så att ingen ny stenkista behövde anläggas. Däremot fick vi en "brunn" ner till dräneringslagret för att kunna pumpa upp vatten om det blir för mycket någon gång.
- Gammal asfalt blästrades bort från väggen.
- Grus och nya dräneringsrör lades ner på botten.
- Pordränskivor och geotextil sattes fast på väggen.
- Jorden lades tillbaka.
Nu återstår återställning av trädgården och tillbakaskyffling av resten av jorden.

Vi hade en gjuten betongplatta vid garage-entrén (i källaren). Den tog dom bort helt, den var i dåligt skick i alla fall så det var enklaste sättet. Under balkongen/altanen och trappan till dörren lyckades dom komma in med grävmaskinen, så det var inga större problem för oss. Om man har en platta direkt på marken är det kanske problem, men det går kanske att gräva under? Fråga runt efter offertar, dom brukar berätta hur de tänker lösa sådant då.

Jag gjorde dräneringen i november förra året givetvis så regnade det och marken runt huset blev väldigt trasigt och kladdigt, men en fördel att göra det innan vintern är att kylan förstör stora klumpar av jord och jorden hinner "sätta" sig innan man fixar trädgården.

Guran1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.