Byggahus.se

Omdragning av rökkanal

1. E
    Medlem · 3 inlägg
    Hej,
    Håller på att renovera min lägenhet i en fastighet (byggnadsår 1883) om 5 våningar (jag bor på 4:e). Ett av projekten är att ta ett hål i en vägg. Till min, hm, förvåning har jag insett att precis där håltagningen ska ske går en rökkanal (en murad kanal, inga separata rör). Av olika orsaker måste håltagningen ske precis där kanalen går. Precis till höger om den tänkta håltagningen finns dock gott om utrymme. I bifogad planritning har jag rödmarkerat det område där rökkanalen går. Min tanke är att det kanske går att leda om rökkanalen vid öppningen och sedan ansluta till kanalen igen ovanför öppningen.

Finns det någon som har erfarenhet eller kunskap om i vilken utsträckning man kan leda om en rökkanal på det sätt som jag önskar?

Tacksam för kommentarer!

2. Ingenjören
    Medlem · 700 inlägg
    Välkommen till forumet!

I mina ögon ser det ut som att du vill ta upp en öppning rakt igenom en skorsten????
    Jag tror att du får rita ett nytt förslag till planlösning för varken bostadsrättsföreningen eller grannen över lär uppskatta om du tar bort en del på mitten av murstocken!
    Förslag: Flytta ut den nya väggen till garderobsväggens förlängning och fortsätt använda nuvarande dörr till Sov 1, att Sov 2 minskar några kvm får du nog stå ut med!

/Ingenjören

3. E
    Medlem · 3 inlägg
    Tack för svaret!

Jag tänkte inte ta bort hela kanalen utan kolla om det finns mjlighet att leda runt den. Har du hört något em en sådan lösning?

Jag har under gårdagen varit i kontakt med sotare och skorstensbyggare, vilka säger att detta är något som görs titt-som-tätt (vad nu det betyder). Dessutom håller jag på att undersöka i vilken utsträckning den används. Det kan ju vara så att kanalen varken är besiktigad eller provtryckt och då kan den ju i allafall inte användas...

/El Lobo