Byggahus.se

Omdränering - Dränskivorna når inte ner till hålkärl (överklacken på sulan).

  1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej,

    Vi har en firma som gör om dränering och grundisolering med Optiweb-systemet (2x10 cm optidrainskivor, som är detta systems “dränskivor”).
    Jag tycker att det mesta de gjort ser bra ut, men är lite tveksam till vissa detaljer jag sett idag. Vore mycket tacksam om de som kan mer om detta kan dela med sig!

    Längs en vägg når optidrainskivorna (dränskivorna) inte ner till hålkärlet (sulans övre klack). Skivornas nederkant går ner en liten bit över attackmembranet (gummimembranet i nederkant på källarmuren), men det blir en glipa på kanske 15-20 cm ner till hålkärlet (det finns bilder längre ner). Andra lagret optidrainskivor är draget längre ner och går nästan ner till hålkärl, men eftersom klacken inte är särskilt bred så blir det en stor glipa, så att man kan se dräneringsröret som ligger lägre än sulans överklack/hålkärlet. Dels så oroar jag mig för att jordmassorna kommer att knäcka nedre delen utav det yttre lagret optidrain, eftersom det är bomt bakom. Sen undrar jag om själva hålrummet är olämplig i sig, utöver att isoleringen blir aningen sämre? Även vid den högsta punkten (husets innerhörn), så ligger överkant av dräneringsrören en bit under hålkärl (och sulans klack/överkant). Jag hade förväntat mig dränskivore ner i höjd med dräneringsrören, så som det illustreras i monteringsanvisningen (http://www.ahlsell.se/Documents/_SV...ISOLERING - Källarvägg/Optidrainmontering.pdf).

    Sen står det i monteringsanvisningen att Optiwebduken ska skäras av i underkant av kantbalken (Optiwebduken dras utanpå isoleringen, ungefär som en markduk som håller smuts borta men släpper igenom ånga, men Optiwebduken är vattentät). Vad är kantbalken för någonting? Är det i underkant eller överkant av sulan? Där jag kontrollerade idag så går optiwebduken endast ner till nederkant av Optidrainskivan (dvs bit över hålkärlet). Bör det inte gå ner en bit längs sulan?

    Vore toppen om jag skulle kunna få lite snabb feedback, så att jag kan prata med dem på måndag innan de lägger tillbaka jordmassorna igen.
    Jag ifrågasätter bara ifall jag tror att de har gjort någonting fel, annars ställer jag inte en massa kontrollfrågor, och låter dem sköta sitt arbete själva.
    Just detta med hur långt ner isoleringen (optidrainskivorna/dränskivorna) ska gå var dock något som jag tog upp med entreprenören i förhand och som jag uppfattade det skulle det andra lagret tom gå ner några dm längs sulan. Jag har saxat lite ur vår e-mailkonversation, nedan.
    Jag är själv med ett gäng småbarn, så det blev bara ett snabbt hopp ner i gropen, men jag lyckades ta några bilder, som kan hjälpa er att bedöma och förstå min fråga (se längre ner), och jag slänger in ytterligare två frågor i bildtexterna.

    SAXAT IFRÅN E-MAIL
    Min fråga:
    “Jag hittade den här monteringsanvisningen på nätet. Är det den ni i huvudsak kommer att följa, så att man vet mer i detalj vad vi kan förvänta oss? T ex att optidrainskivan kommer att löpa över hålkärl och ner en bit längs sulan och att all asfalt tas bort, om möjligt.”

    Svar, entreprenör:
    “Vi följer i huvudsak den monteringsanvisningen som du fann på nätet. Vi
    är även certifierad entreprenör på just det systemet och har alltid
    utgått från den beskrivningen gällande montering.
    Vad gäller skivan, och att den löper ner över sulan beror på hur hög
    sulan är och hur brett hålkärlet är. Enligt bilden på
    monteringsanvisningen är hålkärl ganska smalt och framförallt sulan
    ganska hög. I de flesta fallen när man gräver fram sulan så ligger inte
    dräneringen fullt så djupt heller och det styrs framförallt från brunnen
    på framsidan, hur pass djupt man kan gräva ner dräneringen. Något som vi
    dock alltid gör är att vi fasar den nedre skivan så passar ner mot
    hålkärlet och om det önskas två skivor så kommer det alltså att löpa ner
    utanpå sulan med lager nr två av skivorna.”


    Bild 1: Här kan man se glipan. Källarväggen är till höger, täckt av attackmembranet. Det är en rejäl glipa ner till hålkärlet, som jag lägger handen på. Eftersom hålkärlet är mindre än 10 cm brett, så kan man se mellan de två optidrainskivorna, ner mot dräneringsröret:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050887.jpg


    Bild 2: Här kan man ana att glipan fortsätter ett antal meter in. Jag gissar på att det är såhär nästan tio meter:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050884.jpg


    Bild 3: På andra sidan huset ligger fortfarande det gamla dräneringsröret kvar. Här kan man se anledningen till att glipan blir så stor, misstänker jag: Klacken på sulan (hålkärlet) går ner ca 15-20 cm. Om det är detta som är orsaken till att skivorna sitter fel på andra sidan, så sträcker sig glipan ca 10 m längs källarmuren. Jag förstår inte varför de inte flyttade ner skivorna längre ner där höjdskillnaden sker:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050881.jpg


    Bild 4: På vissa ställen har skopan skadat källarmuren, så att man kan se lekastenarna innanför. Ska de laga skador som dessa, eller spelar det ingen roll?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050878.jpg


    Bild 5: Högsta punkten för dräneringsrören (husets innerhörn). Här ligger hela dräneringsröret under sulans överkan (klack och hålkärl), precis som i orginaldrängeringen ifrån 1974. Detta är ett tidigare foto när de bara börjat med första lagret Optidrain, och jag ser nu i efterhand att det redan här inne är en liten glipa ner till hålkärlet och att de inte fasat av skivan som man ska, men det gjorde minimal lutning på hålkärl, så det kanske inte spelar någon större roll? Jag tror att glipan är ganska liten här inne, men vad tycker ni om detta? Längre bort ifrån innerhörnet antar jag att klacken (hålkärlet) sänks med minst 15 cm, och det är därefter den stora glipan uppstår (inget som man ser på denna bild):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050837.jpg


    Bild 6: Jag är inte säker på hur mycket asfalt som måste bort. Tycker ni att detta ser OK ut? (bild på husets innerhörn i ett tidigare skede):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050820.jpg


    Tack för att du tog dig tid att läsa detta!
     
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Den skadade källarväggen ska putsas över igen.

    Nu vet jag inte vad detta systemet säger men det brukar finnas någon procentsats av hur mycket asfalts ska bort men jag tycker det ser tillräckligt ut.

    Angående att skivorna inte löper hela vägen ner kan vara att dom kapat dessa innan dom upptäckte nivåskillnaden men det är bara en teori. Tycker det är väl mycket för att jag skulle godkänna det på dom första bilderna.
     
  3. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Asfalten ser tillräcklig ut tycker jag också...

    Angånde skivornas höjd så kan det vara för att membranet ska få ordentligt lut och inte riskera att tryckas in någonstans så att vatten kan bli stående (=liggande) i veck/gropar i membranet.
    Gruset som ligger mot dränerar ju riktigt bra sen ner mot röret och så djupt under mark och så liten del är ju isoleringen ändå tillräcklig uppåt mot isodrän skivorna.
     
  4. S
    Medlem Nivå 3
    Jag gissar på att de lagt på två fullhöjds-skivor, och sedan fortsatt på samma nivå när klacken gick ner ett steg och att det därför blivit en glipa de sista tio metrarna. Monteringsanvisningen anger att skivorna ska fasas i samma vinkel som hålkärlet, men precis som alla andra dränskivor ska de ligga an mot hålkärlet. Kanske är det som anders07 säger, att de tänkt fylla glipan med grus. Men just nu ligger ju gruset mycket längre ner, tillsammans med dräneringsröret, och ovanpå ligger det redan lite jord. Jag förstår inte hur de skulle få in gruset, innan de återfyller med befintliga massor (lera med lite sand i). Med tiden lär väl någon form av gegga tryckas upp i hålrummet. Gör det något, med tanke på att membranet skyddar väggen där nere?

    Jag har läst tidigare hur mycket asfalt som ska tas bort, men det har varit svårtolkat. Om det på en viss höjd ska rensas bort 1/3 av asfalten, betyder det att en tredjedel av ytan ska vara helt ren från asfalt, eller får 95% av ytan vara svart, så länge lagret tunnats ut så att större delen av asfalten är borta? Hursomhelst, om ingen reagerar på att för lite är borttaget, så känner jag mig lugn vad gäller detta.
     
  5. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för råden tidigare. De tog bort det yttre lagret av dränskivor direkt på måndagsmorgonen, och satte dit passbitar ner till hålkärlet, så det blev snabbt fixat.
    Nu har jag en ny fråga (som inte riktigt passar in under rubriken på denna tråd):
    De säger att det inte behövs isolering utanpå källartrappen (grovingången utomhus, in i källaren), och att det räcker med en platonmatta för att hålla fukten borta och att det är meningslöst att sätta isolering på en kall källartrappa. I byggplanen från 1974 så finns en elefantmatta för isolering under och runt hela källartrappen, som skulle appliceras "vid kärlfarlig mark". Jag vet inte precis vad det innebär, men den kortsida av källartrappen som grävts upp hittils var isolerad, så jag tror att det är gjort enligt byggplanen. Jag antar att enda anledningen till detta är att källartrappan annars kan leda ner tjälen under/kring trappan, så att det blir kärllyft eller problem med dränaget? Är det något som man bör oroa sig för, eller räcker det med platon runt om, även om det skulle bli en riktig vargavinter? Vi hade inte tänkt gräva ur under trappan, så det är frågan om motstående kortsida och utsidan (långsidan) av källartrappan. Jag lägger in några bilder på trappan och byggplanen nedan.

    Tack!

    Motstående kortsida var tidigare isolerad med samma elefantmatta (stenull), som övriga grundmuren:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050918.jpg






    I övrigt har vi inte grävt upp kring källartrappan, men jag antar att den är isolerad under och runt om. Vi tänkte inte gräva ut under trappstegen så den delen kommer jag aldrig att få se:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050919.jpg




    Byggplanen, sett längs långsidan av trappan. I verkligheten går nog den gamla isoleringen högre, men byggplanen verkar bara tycka att det är viktigt när man börjar närma sig frostfritt djup:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050921.jpg


    Byggplanen, sett från kortsidan av källartrappan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050923.jpg
     
  6. H
    Medlem · Nivå 19
    Sätt isolering runt trappan. Det minimerar risken för tjälskjutning, vi gjorde det när vi dränerade men här räcker ju 100 mm.