Hej, har för ett par veckor sedan bytt ut mitt underställ, blandare och handfat i toaletten. Eftersom jag hade stört mig på den långsamma vattenavrinningen i den gamla vattenlås-lösningen med teleskop-rör så valde jag att kasta och byta till ett som var 40mm hela vägen. Och bättre blev det, men nu låter det istället som att det klunkar när det sista vattnet skall rinna undan. Jag har läst runt lite på forum och i de flesta fall handlar det om stopp i avlopp längre ner. I mitt fall tror jag inte det är stopp som är problemet eftersom huset är drygt 3år gammalt och jag vet att ingen skit har spolats ner då vi inte har barn.
Det ni behöver veta är att det är en bostadsrätt på 2vån där jag bor på översta våningen. Har pratat med grannen under som har kvar orginal-lösningen och hos honom klunkar det inte när det sista vattnet skall rinna undan. Kan det vara så att jag har byggt vattenlås-lösningen till vägg fel? Har prövat 2 olika lösningar. En med flexibelt rör och det nuvarande nu med styvt rör hela vägen.
Vad kan det bero på?
Tacksam för hjälp!
Bilder:
Det ni behöver veta är att det är en bostadsrätt på 2vån där jag bor på översta våningen. Har pratat med grannen under som har kvar orginal-lösningen och hos honom klunkar det inte när det sista vattnet skall rinna undan. Kan det vara så att jag har byggt vattenlås-lösningen till vägg fel? Har prövat 2 olika lösningar. En med flexibelt rör och det nuvarande nu med styvt rör hela vägen.
Vad kan det bero på?
Tacksam för hjälp!
Bilder:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
ska rimligen inte ha nån betydelse vilken lösning du har. Låter mer som det kanske är nå ventilationsproblem. Att du är överst och den stammen har ingen avluftning typ.
Men d
Undrar ifall det finns en ventil längst upp på stammen som åkt igen pga tryck vid bytet?
Men då hade det väl låtit så tidigare med? Detta problemet uppstod först vid vattenlås-bytet. Innan dess funkade avloppet 100% felfritt i 3år sedan nybygge.S Stefan1972 skrev:
Undrar ifall det finns en ventil längst upp på stammen som åkt igen pga tryck vid bytet?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
ok, det framgick ju inte med tydlighet att det fungerade klockrent innan.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Vet du något om var röret tar vägen inne i väggen? Går det en lång sträcka innan det når en vertikal stam?
Om vi istället tar ett toalettavlopp som exempel:
När du spolar så får du ett flöde som helt fyller avloppsröret. Det blir en "kolv" av vatten som rusar fram i ledningen. Framför sig trycker den luft, som om allt fungerar inte ger någon tryckökning eftersom trycket fördelar sig i hela stadens avloppsnät. Har du halvstopp lite längre fram i röret, så blir det en tryckökning framför det framrusande vattnet, som bromsar flödet.
På samma sätt blir det undertryck bakom vattenkolven. När vattnet når fram till "luftad stam" så släpps det in luft via avloppsavluftningen bakom det framrusande vattnet, Om det av någon anledning inte fungerar, så sjunker trycket istället så mycket att vattnet i vattenlåset sugs ut, och luft kommer in den vägen. Vid längre ledningar mellan vattenlåset och avluftad stam kan man behöva sätta en extra avluftning (vacuumventil) vid vattenlåset.
Om man nu överför detta på din tvättställslösning. Normalt så har man inte ett så stort flöde ut från ett tvättställ att det fyller hela avloppsröret, luft kan transporteras ovanför det rinnande vattnet i röret.
men om du har en klen avloppsledning, som kanske går rätt lång innan den kommer in i en grövre stam, eller om du har halvstopp på vägen till stammen, då kan man få samma fenomen som med toan.
Detta att du tidigare tydligen hade dåligt flöde, kan vara en indikation på att du har mer eller mindre stopp någonstans. Eller så har ditt nya vattenlås för bra förmåga att släppa ut vattnet. Om röret i väggen också är 40 mm (normalt > 50 mm till handfat) så kan det bli "överfullt".
Första åtgärden borde vara att försöka rensa röret. Om det inte hjälper så kan du överväga att sätta en vacuumventil vid handfatet. Det finns små sådana som bara är ca 40mm i diameter. Den skall i så fall helst sitta så högt som möjligt under handfatet, för att undvika att det kommer vatten till den om det blir stopp i avloppet.
När du spolar så får du ett flöde som helt fyller avloppsröret. Det blir en "kolv" av vatten som rusar fram i ledningen. Framför sig trycker den luft, som om allt fungerar inte ger någon tryckökning eftersom trycket fördelar sig i hela stadens avloppsnät. Har du halvstopp lite längre fram i röret, så blir det en tryckökning framför det framrusande vattnet, som bromsar flödet.
På samma sätt blir det undertryck bakom vattenkolven. När vattnet når fram till "luftad stam" så släpps det in luft via avloppsavluftningen bakom det framrusande vattnet, Om det av någon anledning inte fungerar, så sjunker trycket istället så mycket att vattnet i vattenlåset sugs ut, och luft kommer in den vägen. Vid längre ledningar mellan vattenlåset och avluftad stam kan man behöva sätta en extra avluftning (vacuumventil) vid vattenlåset.
Om man nu överför detta på din tvättställslösning. Normalt så har man inte ett så stort flöde ut från ett tvättställ att det fyller hela avloppsröret, luft kan transporteras ovanför det rinnande vattnet i röret.
men om du har en klen avloppsledning, som kanske går rätt lång innan den kommer in i en grövre stam, eller om du har halvstopp på vägen till stammen, då kan man få samma fenomen som med toan.
Detta att du tidigare tydligen hade dåligt flöde, kan vara en indikation på att du har mer eller mindre stopp någonstans. Eller så har ditt nya vattenlås för bra förmåga att släppa ut vattnet. Om röret i väggen också är 40 mm (normalt > 50 mm till handfat) så kan det bli "överfullt".
Första åtgärden borde vara att försöka rensa röret. Om det inte hjälper så kan du överväga att sätta en vacuumventil vid handfatet. Det finns små sådana som bara är ca 40mm i diameter. Den skall i så fall helst sitta så högt som möjligt under handfatet, för att undvika att det kommer vatten till den om det blir stopp i avloppet.
Tack för ett mycket utförligt svar!H hempularen skrev:Vet du något om var röret tar vägen inne i väggen? Går det en lång sträcka innan det når en vertikal stam?
Jag misstänker att det inte är något fel på vattenlåset i sig heller eftersom jag testat 2st helt olika och ingen av de släpper iväg för mycket vatten för då hade det väl luktat avlopp i toaletten?
Men samtidigt blir jag inte klok på problemet för tidigare hade jag (se bild) följande vattenlås-lösning och då lät det ingenting. Visst, vattnet rann inte lika snabbt undan som nu men det beror väl mest på den tunna diametern i teleskopsröret skulle jag tro? Detta var ofta igensatt så rengjorde det frekvent. Nu "flyter vattnet" mycket bättre med 40mm rör hela vägen till vägg och 50mm från vägg rakt ner ca 2.5-3m till grannen.
Jag körde ner 3-4dl avlopprengöring, väntade 5min och körd ner 10 liter kokande vatten. Problemet kvarstår.
Börjar undra om det kan vara att det längst upp på stamröret sitter en avluftningsventil som åkt igen pga undertryck/övertryck när jag bytte vattenlås som nu behöver öppnas manuellt igen?
Har inte vågat mig upp på vinden än.
Bör även tilläggas att jag har en frånluftsvärmepump ifall det skulle ha någon betydelse. Hela lägenheten är ju rejält ventilerad.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Är huset bara 3 år gammalt, hade jag tagit det med byggherren/ägaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stopp i avlopp fast vattenlåset är rent
Vatten & Avlopp -
Tvättmaskins avloppsanslutning utan vattenlås under handfat?
Badrum -
Avloppslukt från handfatet efter vattenlås
Vatten & Avlopp -
Bästa märket för vattenlås, avlopp och sånt?
Vatten & Avlopp -
Läcker mellan vattenlås och avloppsröret under tvättställ
Vatten & Avlopp