Byggahus.se

Ombyggnad torpargrund till varmgrund, tips önskas!

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hallå!

Jag håller på och gräver ut under huset, tänkte bygga om till varmgrund.
    Dock så har jag lite funderingar gällande konstruktionen:
    1: Eftersom grundstenarna är så låga i ena änden, se bild (tomten sluttar) så känns det som jag behöver förstärka den delen mot jorden, så den inte "rinner iväg". Hur gör man detta bäst? Ska man bygga en form som jag gjuter betong i, så jordmassorna hålls kvar ifall det skulle komma stora mängder vatten? Hur bred skulle den "muren" då behöva vara?

2: När jag bygger om till varmgrund så tänkte jag isolera mot marken med cellplast, och även mot grundmuren. Men syllen, som är en känslig del redan kommer då att hamna i det kalla området. kommer detta att ställa till problem? I såfall tänkte jag lämna en bit på 10-20cm utan isolering mot grundmuren, och istället täta springor mellan syll och grund med fogskum alt. latex. Då blir grunden någorlunda lufttät, och syllen kommer att värmas mer. Eller är det onödigt, det blir ju en rejäl köldbrygga...?

Till sist, en kommentar om jobbet att gräva ut:
    Det är jättetråkigt, och tungt... Jag hade en torrsugbil här en dag (ca 4,5 h aktivt sugarbete) men det funkade dåligt, pga alldeles för mycket sten. På den tiden de var här så fick de bara ut ca 4 kubik, vilket är färre liter/timme än vad 2 normala gubbar drar ut med spade, korp och backar...

Tacksam för tips och synpunkter!

Mvh Peter

2. raveper
    Medlem · Nivå 12
    Varför om jag får fråga ska du bygga om till varmgrund? Är det något i den nuvarande konstruktionen som inte fungerar?

3. P
    Medlem Nivå 2
    Ja, vi har problem med extremt kalla golv, ca 13-14 grader på golven på vintern, trots 22 grader i luften inomhus, + att fuktigheten låg på 97% i grunden. Nu ska jag installera vattenburna element, och ska dra rören i grunden.

4. P
    Medlem Nivå 2
    Inga tips?

5. parkway
    Medlem Nivå 7
    Du kan få min åsikt vad den nu är värd... Jag tror det är vanskligt och riskabelt att bygga en varmgrund genom att isolera den från insidan. Det har ju med fuktmekanik att göra, principen är iafl att du flyttar dagpunkten innåt i grundmuren. Du gör muren kallare än den var innan vilket i sin tur ger problem med fukt och fukt som fryser och ger frostsprängningar i mtrl. Om du ska konvertera till varmgrund så måste du nog göra så som det är tänkt att det ska fungera dvs med utvändig isolering.och en varm grundmur.
    Sedan är det ju extremt viktigt att du inte gräver undan stödet för murarna utan att ersätta det med något. Du kan ju åka på hemska sättningar annars.

6. P
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är det jag befarar. Därför tänkte jag bygga en form som jag fyller med betong, frågan är hur bred, eller hur tjock den behöver vara. Den blir ju som en mur, ca 70cm hög. Jag tror ca 30cm tjock borde räcka, så armerar jag den med armeringsmatta. Jorden är ju kvar under stenarna, men jorden måste ju hållas på plats... Jag tror jag testar iaf med varmgrund, jag får hålla koll på syllen helt enkelt. Funkar det dåligt är det bara att ta väck isolering från muren, och fogskumma springorna i stenar, så blir muren varmare.

7. Hasols_1789
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Hur gick ombyggnationen? Står i samma tankar själv, fungerar det bra idag?