Byggahus.se

Ombyggnad, pö om pö eller allt

1. N
    Medlem · Göteborg o Bohuslän · 30 inlägg

Nybyggerska

Medlem
    Tänker bygga om mitt fritidshus, bl a därför att det varit dåligt underhållet tidigare och´det gått röta i en vägg. Har börjat lite lätt och gjort yttertaket, v-rums golv + en vägg, och gör nu sovrummet. Men det tar tid och jag kan själv inte snickra något. Kanske vore det bättre att ta in offert från någon större firma som kan göra allting på en gång. Visserligen en större summa pengar att betala, men låna går ju. Frågan är då om man skall vända sig till en byggfirma för att få hjälp och förslag på olika lösningar eller om man först skall ta hjälp av arkitekt.? Jobbar arkiteter och byggnadsfirmor ihop? Stugan ligger i närheten av Borås. Är det någon som har några erfarenheter från det ena eller andra sättet?

2. N

Nybyggerska

Medlem

Re: Ombyggnad, pö om pö eller allt

Konstigt att så många som 90 personer läst mitt inlägg men ingen har någon åsikt?! Kom igång nu och tyck till. Några åsikter/erfarenheter har ni väl? :D

Om jag anlitar en byggnadsfirma, arbetar de då ihop med elektriker och vvs:are, eller måste jag anlita alla tre o pussla ihop själv. :-/

3. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Så vitt jag vet så kan du antingen anlita en entreprenör som sköter allt åt dig, alla kontakter och tar betaltför det också. Eller så raggar du egen elektriker, arkitekt osv. Men kan komma mycket billigare undan.

Arkitekt kan vara en suverän ide om du själv känner att du har brist på tid eller lust. De kan ha ideer och kunskaper som vi "vanliga dödliga" aldrig skulle kunna plocka fram.

Om du ska göra allt nu eller pö om pö... är det en sommarstuga det gäller och hur ofta är du där? Kan du vara där för att släppa in byggarna och se till att allt går rätt till? Vill du spendera vintern där?
    Om det är så att du vill komma dit i vår ock låta allt vara klart då så anlita en firma för att ta hand om hela saket men var beredd på att få en ganska kraftig faktura. Annars; börja i steg ett och ring till första gänget av byggare nu och ta det ett steg i sänder.

Inte en lätt fråga att svara på som du märker..

4. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Glöm inte småbyggarna. Långt från alla är "skummisar" och gör ofta jobben bättre & billigare än de stora byggföretagen. Ta in offerter från 2-4 företag. Begär delpriser för olika "etapper" sedan är det bara att pussla ihop den för dig bästa lösningen. ;)

5. N

Nybyggerska

Medlem

Tack för era inlägg. Jo, jag antar att man får betala lite mer om man tar allt på en gång. Men samtidigt så slipper man ju allt besväret. Bor f n utomlands så det är minst sagt krångligt att själv "hålla i trådarna". Det vore ju underbart att bara komma dit nu i höst en gång för att visa hugade byggfirmor vad som behöver göras, sedan välja ut en offert, få det gjort och när jag sedan kommer dit till våren så är allt fix färdigt. Och är det problem så har jag bara en kontaktperson att bråka med, eller?!

Att begära få offerten specad med delpriser låter som en bra idé. Då får jag bättre översikt på var det skiljer mellan de olika firmorna.

Men så var det planeringen. Har ju lite egna ideer men... är dom genomförbara. Och skall jag lägga ned en massa pengar på sommarstugan så får det se till att bli "rätt" med en gång. Men kanske även en byggnadsfirma kan hjälpa till med förslag? Stugan ligger i Borås-trakten. Några förslag?

Otålig Nybyggerska
    som inte ens lyckades få det nyinköpta fönstret monterat under sina fyra semesterveckor

6. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Om du nu bor utomlands har du säkert svårt att övervaka bygget. En opartisk byggkonsult som håller i trådarna och gör kontroller av pågående & utfört arbete kan vara en bra investering för framtiden.... ;)

7. S
    Medlem · 225 inlägg

swede

Medlem

Hej
    Prova att ringa Wejdemar Bygg i Ronneby Tel.0457-42140
    Han brukar lämmna ett totalpris
    Mvh ;)

8. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 129 inlägg

Immobil

Medlem

swede: Mellan Ronneby och Borås är det ~30 mil!! :surprised: Är det inte lite väl långt ???? ;)

9. S
    Medlem · 225 inlägg

swede

Medlem

Hej
    Bosse bygger i Stockholm och Göteborg och Trosa, han är även i mina trakter och bygger,jag har bara 7 mil till Borås, så det tror jag inte ;)

10. B
    Medlem · 91 inlägg

blofeldt

Medlem

Jag är säker på att totalpriset blir lägre om du tar in offert på allt du vill göra på en gång. Det är våra erfarenheter. En byggfirma ger dig mycket bättre pris ju mer "omfattande" arbetet är. Att komma hem till en privatkund för att t ex bara kakla ett badrum betecknas som "ett småjobb" som de inte tjänar särskilt mycket pengar på. Ska du leja ut allt jobb rekommenderar jag definitivt att du begär offert på hela arbetet, det spar både tid, kraft och pengar.

MVH Blofeldt

11. N

Nybyggerska

Medlem

Tack för alla råd. Jag har nu kontaktat fem olika byggfirmor för offert. De har alla varit på besök i min stuga så att vi kunnat diskutera hur ombyggnaden skall gå till. Alla har dock inte varit intresserade av att lämna en offert i ordets bemärkelse utan bara en uppskattning.

Nu väntar jag med spänning på att se om deras offerter kommer att skilja sig mycket. När vi inspekterade huset hade alla nästan olika åsikter om vad och hur arbetet skulle göras. Frågan om fuktspärr var som vanligt kontroversiell och de var antingen helt för eller helt emot! Likaså är det gällde frågan om att riva ut gammalt för att bygga nytt eller bara bygga in/över gammalt material med nytt. Själv kan jag ju tycka att det skulle kännas fräschare med nytt material. Lukt av gammalt hus vill jag inte ha kvar.

Jag återkommer.

12. N

Nybyggerska

Medlem

Angående det sista inlägget. Vad jag menade var att de alla hade olika åsikter när de såg stugan, men det jag bett att få offert på är i stort sett samma för alla.

Men - trots att jag kontaktade fem företag, skickade dem skisser i förväg etc så har INGEN kommit med någon offert ännu. Det är ju helt otroligt tycker jag! Är det verkligen så att byggfirmorna nu för tiden har så mycket att göra att de helt enkelt ger f-n i att höra av sig. Och jag som trodde att jag skulle kunna flytta in i nyrevonerad stuga till våren. Snyft! :'(

Förtvivlad nybyggerska

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.