Byggahus.se

Ombyggnad källare från 1865

1. J
    Medlem Nivå 1
    Trappa ut i trapphus, trappa upp till lägenhet och utgång till terass (på gård?) tolkar jag det som.

Dessutom, detta blir ju en bostad i två plan, då krävs det 1 utrymningsväg per våning?

Från din länk :

Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar.

Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).

2. Catharina_i_stan
    Tillbyggare Nivå 4
    Ja precis.

• Laddar…
  3. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Aha, är det en dörr ut där i trappan alltså? Och den lilla trappan i TV-rummet eller vad det är går en våning upp? Det hade jag inte uppfattat.

4. Catharina_i_stan
    Tillbyggare Nivå 4
    Ja, precis, En trappa upp i lägenheten, en trappa upp itrapphuset med utgång åt två håll.

5. Villabergskuben
    Självbyggare Nivå 2
    Tips: du kan ju också göra golvvärmen som ett separat vattenburet system och sätta in en shunt mellan husets vattenburna system och med extra sommarvärme elpatron på golvvärmedelen.
    Så slipper du lägga ut dubbla slingor (både vatten och el). Exempelvis något liknande denna typen: https://golvvarmebutiken.se/vattenb...MIs_Pt3em86QIV3oeyCh0Sywk6EAQYBCABEgLtKvD_BwE

• Laddar…
  6. Catharina_i_stan
    Tillbyggare Nivå 4
    Precis vad jag gjort nu. Elpatron och tre olika slingor. Slipper elgolvet.

• Laddar…
  7. Q
    Medlem · Nivå 4
    Ok. Vi kanske har en bostadskris trots allt :crysmile: Inte länge tills vi är framme vid Londons groteska megakällare?

8. B
    Medlem · Nivå 11
    Knappast i Sverige har vi berg i London sand o grus!
    Kostnader att spränga och annat gör att Sverige inte ska bygga källare eller höga hus!
    En helt annan sak att inreda en befintlig källare!!
    Att mura upp en sådan här källare går inte ekonomiskt idagens byggkostnader

9. Catharina_i_stan
    Tillbyggare Nivå 4
  10. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 7
    Så j*vla läckert :ok:

• Laddar…
  11. MariaiÖstergötland
    Husägare Nivå 10
    Nu kommer jag med en fråga som kanske är ot men jag måste ändå fråga; du nämner att ni har barn, hur går det ihop rent praktiskt med en sånt här mastodont-projekt? Vi håller för tillfället på med en stenlagd uteplats på 10 kvm och det är nätt och jämnt att jag får ihop det med 3 kids (9 år, 4 år och 10 månader). Ständigt dåligt samvete att de måste roa sig själva..
    Hursomhelst, ascoolt projekt, beundrar människor som bara kör! :D(y)

12. Catharina_i_stan
    Tillbyggare Nivå 4
  13. MariaiÖstergötland
    Husägare Nivå 10
    • Laddar…
  14. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    • Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 2
    Med barn under typ 2 1/2 får man ju inget gjort; dra upp tre maskrosor - hämta ettåringen som rymt och sen börja om igen