Byggahus.se

Ombyggnad av källarrum. Ny vägg ska byggas, organiska material rivas ut

1. E
    Medlem · Nivå 6
    Då var det dags för mitt första lite större projekt, och med det även min första projekt-tråd här på byggahus. Det största byggprojektet jag tagit på mig på egen hand innan är att tapetsera, men jag har hjälpt till med en del byggprojekt så lite erfarenhet har jag lyckats samla på mig. Resten får jag lära mig under projektets gång. Tanken är att det ska vara klart innan augusti är slut.

Så till projektet.
    Ett källarrum i ett hus byggt på 60-talet ska fräschas upp och få en ny avgränsande- och ljudisolerande vägg för att skapa ett nytt avskiljt rum.
    Som det är nu så är ytterväggarna i traditionell gillestugestil uppreglade, mest troligt med träregel, och har gipsskiva som man satt träpanel på. Det ska rivas ut på grund av att det är en riskkonstruktion, och någon annan lösning ska på plats. Troligen blir det antingen silikatfärg direkt på väggen, eller att putsa väggen innan målning om den ser för tråkig ut.

Golvet består av någon passivt ventilerande matta från icopal (likande platon) med 2,5-3 cm spånskiva på och till sist en plastmatta på det. Det är ganska varmt och behagligt att gå på, men jag är bekymrad för eventuella dolda fuktproblem som kan gömma sig under. Tror inte att luften rör sig speciellt mycket där. Just nu så lutar det åt att riva ut golvet och sätta klinker istället.

Allt med risk för fukt och mögel ska ut, och säkra material ska användas istället. Fokus kommer att ligga på att få en hälsosam miljö, och att så långt det är möjligt använda miljövänliga och hälsovänliga material.

Tanken är att ta rummet från planlösningen i första bilden nedan, till den i den andra. Dörren längst upp till höger i bild existerar redan i verkligheten, dock inte på den första planritningen. Nya väggen planeras att byggas med 45x70 reglad stomme med lämpligt ljudisolerande material i, sedan OSB + gips på båda sidorna. En massiv trädörr på detta så bör man få rätt okej ljuddämpning.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1171.jpeg
    IMG_1172.jpeg

Först lite förebilder. Ni får ursäkta möblerna i vägen, men jag hade ingen annan plats att göra av dem.

IMG_9066.jpeg
    IMG_9068.jpeg
    IMG_9071.jpeg

Projekt rivning har påbörjats, och inte helt oväntat så fanns det lite mögel bakom träpanelen. Jag är lite bekymrad för hur det ser ut bakom gipset, och jag hoppas verkligen att man inte satte isolering bakom för det skulle inte vara kul att riva i.

IMG_9099.jpeg
    IMG_9090.jpeg

Sedan finns det alltid med i tankarna att hålla utkik efter misstänkt asbest när man river i hus från perioder då det användes flitigt. Nedan bilder på material som jag funderar på. Har forumexpertisen någon åsikt om det är något i bild som ligger i riskzonen som man bör ta prov på?

Vid nr 1 så är det något som ser ut som tätningsmassa. Det är ett schakt bakom där det går avloppsrör och kanske något mer, så man ville förmodligen ha tätt där. Vet att pluggmassa från perioden kan innehålla asbest, så antar att det finns samma risk med detta?

Vid nr 2 så är det något brunt som skulle kunna vara färg, men eftersom det är målat en bit ned på väggen så funderar jag på om det är något annat.

Vid nr 3 så är det en väv som det runt hörnet är målat på. Känner inte igen typen av väv. Kanske lin? Någon som känner igen den och vet om det finns risk för asbest? Denna väv sitter på hela väggen till vänster i bilden mot trappen ovan. Jag vill få den väggen slät, så antingen om det går att spackla direkt på väven, eller om den måste rivas loss. Är inte så sugen på att riva något med asbestrisk om det kan undvikas. Väven i bild skulle behöva rivas ned.

Funderar på att skicka prov på en vit av den målade väven då färg från den här perioden tydligen också kunde innehålla asbest. Fanns det någon man inte hade detta hopplösa material i? :rolleyes:

Takskivorna vet jag inte vad det är för material. Någon som känner igen dessa? Nu är det spacklat mellan skivorna, men innan så hade det blivit öppningar där det rasade ner någon stenaktigt pulver. Cementskivor?

IMG_9097.jpeg
    IMG_9089.jpeg

Nästa del i projektet blir att riva ner resten av träpanelen och gipsskivorna under. Tips och råd är mycket välkommet.

• Laddar…
  2. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag TROR att man skippade det i Hormoslyr och Kreosot...

3. Needas
    Renoverare · Nivå 12
    Mellanbjälklag av lättbetong troligtvis.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · Nivå 6
    En googling visar att det mest troligt är vad det är. Då bör taket vara säkert att borra i :D

5. E
    Medlem · Nivå 6
  6. S
    Medlem · Nivå 10
    Nr3 ser ut som en juteväv?
    Kanske populär på 60-70talet. Och är nog i de flesta fall övermålad idag.

//AA

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 6
    Ja, det är nog vad det är. Den är omålad där den har suttit bakom panel men har på andra ställen 3 lager färg på.

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Nivå 10
    Vävtapet från förr. :love:

//AA

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 6
    Asbestproven var negativa så idag fortsatte arbetet.

Det visade sig vara lite värre än jag hade hoppats på med fukten. Isoleringen var inte bara fuktig utan längst ned var den till och med blöt. Det verkar som att dränering av grunden behöver göras innan det går att putsa väggen.

Det saknas ganska mycket murbruk. Vågar man ta ned reglarna innan man har åtgärdat det tro, eller hålls väggen upp med reglar istället för murbruk nu? :thinking:

Några tips på hur man bäst tvättar bort mögel med alla dessa håligheter? Vill ha rent från mögel innan nytt material sätts dit så att det inte blir problem i framtiden. Tänkte använda BIOkleen Alg- och mögeltvätt.

IMG_1320.jpeg
    IMG_1321.jpeg
    IMG_1326.jpeg
    IMG_1336.jpeg

10. B
    Allvetare · Nivå 15
    Är det verkligen mögel på stenarna då, och inte bara saltutfällning? Mögel brukar vilja ha ett organiskt underlag att växa på.

11. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Håller med, ser inte ut som mögel.

12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Gips- eller kalkutfällningar.

13. E
    Medlem · Nivå 6
    Det var mögel på papperet på stenullen som låg mot väggen. Och på reglarna. Men möglet kanske inte fäster på sten ändå?