Byggahus.se

Ombyggnad av FTX med luftvärme

1. W
    Medlem Nivå 1
    Idag har vi ett gammalt FTX system baserat på Bacho Minimaster ACF + ett luftvärmeaggregat (ACJ) som cirkulerar och om det behövs kan tillföra värme i luften genom en elpatron.

Vi har sedan några år tillbaka stängt av elpatronen och bara använt cirkulationsfläkten i luftvärmeaggregatet (ACJ). Värme har istället producerats av en luft/luft värmepump som tillför värme i huset. Vi "siktar" utblåset från värmepumpen mot insuget till Luftvärmeaggregatet (ACJ). Det här har fungerat bra och vi har haft en jämt fördelad värme i hela huset.

Nu till min fråga; vi skall nämligen byta ut FTX aggregatet och vänt oss till 2 olika firmor för att för offerter och vi får olika svar:

• Firma 1 tycker att vi kan ta bort luftvärmeaggregatet då spridningen av uppvärmd luft kommer att spridas med hjälp av frånluften suger varm luft som sedan återvinns i FTX:ens värmeväxare och sedan spridas i kanalsystemet.
    • Firma 2 tycker att luftvärmeaggregatet skall vara kvar då cirkulationen behövs för att sprida värmen i huset.
    Det är naturligtvis lockande att gå på Firma 1:s lösning då det skulle innebära en maskin mindre att bry sig om. Är alterantiv 2 "good enough" eller kommer vi att märkbart förlora värmespridningen i huset?

Dagens anläggningen projeterad:
    Frånluft 47 l/s
    Tillluft 38 l/s
    Cirkulation 90 l/s dvs det blåser ut 128 l/s (38+90) i kanalsystemet.

Finns det någon på forumet som har erfarnhet och kan vägleda oss?

Erfarenheter från andra som har FTX i kombinbation av Luft / luft värmepumpar, får ni tillräcklig draghjälp af FTX:en för att sprida värmen i huset?

2. E
    Medlem · Nivå 12
    Det är rent förvånande att du har klarat vintern utan att ha haft elvärmaren påslagen.Värmen från denna kan åstadkomma upp till 50 grader i tilluftstemperatur för att klara värmen i huset om det skulle behövas.Och då med ett luftflöde på 128 liter. Med l/l-pumpen får du kanske 28 grader i rummet där den sitter som sedan skall ta sig ner till återluftsgallret vid golvet där det alltid är kallare - sugas in i kanalsystemet och där blandas med 15-gradig luft från minimastern ( vid detta laget torde temperaturen ligga runt 20 grader) och sedan blåsas in i rummen igen. Tar du bort cirkulationsfläkten och proppar återluften kommer du att blåsa in den temperatur och flöde som minimastern ger (15-16 grader och 38 liter/s) vilket verkar orealistiskt tom. om man skulle bo i södra skåne. Stäng av cirkulationsfläkten och täta återluftsgallret nån dag det blir kallt så får du "svart på vitt" hur det skulle kunna bli.

3. W
    Medlem Nivå 1
    Om jag förstår dig rätt så försämrar jag mina chanser att hålla värmen i huset om jag monterar bort luftvärmeaggregatet med cirkulationsfläkten?

Vi har inte slagit på värmen ännu men hoppas på en riktig kall vinter igen så skall prova exerg test att stänga ned cirkulationsfläkten.