Byggahus.se

Ombockning av prisolrör

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har gamla prisolrör (dia 15), monterade 1980, för varmt och kallt tappvatten. De har en 90 graders bockning som jag skulle vilja göra om, dvs flytta bockningen ca 80 mm. Att byta ut rören går inte eftersom jag då får riva upp hela golvet. Att sätta en vinkelkoppling är inte heller nåt alternativ eftersom kröken ska bli dold.
    Alltså..., jag skulle behöva räta ut den gamla bockningen och göra en ny likadan men förskjuten ca 80 mm, ganska nära alltså.

Går det bra att göra så?
    Riskerar jag att skada eller försvaga rören?
    Behöver de göras mjuka på något sätt? Har hört att de kan bli hårda med tiden.
    Behöver jag ta bort befintlig plastisolering och värma?
    Spelar det roll vilken ordning det görs..., uträtning-ombockning, bortsett från det rent praktiska?
    Hur rätar man en böj lämpligast?

Tacksam för svar eller för tips på alternativ.
    /Bosse

2. B
    Medlem Nivå 1
    Lyfter tråden med en förhoppning om svar!

Är det lämpligt att bocka om ett befintligt rör ur hållfasthetssynpunkt?
    Är det ingen som har någon synpunkt på detta?
    /Bosse

3. tompas11
    Medlem Nivå 8
    Det finns nog risk för materialutmattning om du försöker räta ut 90 graders bocken, kanske även risk för att röret spricker. Kanhända har du större chans att lyckas om du kan värma röret.

4. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Det är nästan omöjligt. Skall du lyckas måste röret glödgas igen, det är stor risk att röret viker sig.
    Om den gamla böjen inte kan vara kvar tillsammans med den nya går det alltid att skarva röret med lödkopplingar. Det blir en "olaglig" installation, men det är nästintill omöjligt att det skall börja läcka med tiden i en skarv som är hårdlödd.
    Det finns flera trådar om dålda skarvars väl och ve. Olyckskorpar på forumet får det ibland att låta som om kravallpolisen stormar huset i fall man gör något försäkringsbolagen inte gillar. Men - det dom inte vet om, har de inte ont av.

Staffan

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/87622-skarva-i-vaegg-och-golv.html

Redigerat 18 jan 2009 19:54
  5. H
    Medlem Nivå 1
    Nej det går inte att räta ut en 90 gradersbock. om det finns utrymme och röret är tillräckligt långt så kan du göra en 45 gradersbock på vardera sida om 90 gradersbocken

6. hajof70
    Medlem Nivå 7
    Farsan som är gammal u-båtsofficer (50-60-talet) brukar alltid tjata om deras kopparrör när han är nere i min källare. De tog ut alla kopparrör, -brickor etc ur båtarna med jämna intervall och glödgade om dem för att de skulle bibehålla en viss mjukhet för att klara av ljudkrav, vibrationer, stötar och säkert också explosioner.

Och precis som redan sagts, jo, det går enligt honom att bocka om CU-rör men eftersom kopparen "härdas" på något vänster när de bockas första gången så måste de först glödgas och på så sätt mjukgöras igen innan du får bocka om dem. Annars får du sprickor/materialförsvagning.

7. I
    Medlem Nivå 5
    Koppar deformationhärdar, detta innebär dels att böjen i princip aldrig kommer att kunna rätas ut till 100% (samma fenomen om man tex försöker räta ut ett gem). Dels så finns det som tidigare näms en risk att materialet mattas ur och därmed spricker. Men detta beror i sin tur på radien som röret har bockats med. Är det en stor radie (som det ofta är med prisolrör) kanske det inte är några som helst problem att försöka räta ut den hjälpligt.

Du kan ju alltid pröva, för att sedan byta ut hela röret om det skulle skita sig. Om det är möjligt förståss.

8. H
    Medlem Nivå 1
    Är prisolröret bockat med ett bockverktyg så går det inte att räta ut, men är det hand bockat med stor radie så går det bra.
    Kopparn blir hård av vibrationer och upprepade bockningar men det är inga problem att bocka ett gammalt prisolrör.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Jag fick de svar jag trodde jag skulle få, men hade hoppats på annat....
    Jag anade att de härdade med tiden pga värmeväxlingar och mekanisk åverkan. Deformationshärdning tänkte jag inte på, men det är nog största påverkan.
    Helt klart är det bockat med bockverktyg dessutom.
    Mjukglödgning således, vilket kanske också kan vara en risk..., på flera sätt.

Får hitta på nåt annat sätt att få in rören i väggen, för det är det det handlar om.
    Nu kommer de i golvet på tvärs in under badrumsväggen och upp ur golvet nån centimeter från väggen. Jag vill ha in dom i väggen för att där bygga ett platsbyggt fördelarskåp med dränering/läckageindikering och allt, och sedan dra dolt i golv och vägg (RiR). Det är alltså böjen som vänder uppåt som jag vill flytta.

Möjligen kan man göra någon 45 böj före och efter som föreslogs, eller om man kan trycka tillbaka rören i golvet en aning, men det kan nog bli svårt.
    Det blir till att fundera lite ytterligare.

Tackar för svaren så länge.