Byggahus.se

Ombildning till Brf - Prissättning och inre skick

1. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Det är lite typiskt här på BH att man ogillar svar som inte passar den egna åsikten eller inte är som man önskar att svaren skall vara.

Vad som är grovt och generaliserat vet jag egentligen inte för jag beskriver bara fakta baserat på det du skriver och den normala process som föregår en försäljning av en BRF lägenhet. Men det får du gärna precisera så ska jag rätta till det om du bara förklarar.

Jag har inte gett några kommentarer på din affärsetik överhuvudtaget så det är något du måste ha läst fel, och vad gäller den enskilda processen så baserar jag mina svar på vad du själv skriver.

1. Du har vid ett flertal tillfällen angivit att det är en bra och fördelaktig affär.

2. Du är inte medlem i någon BRF utan är precis som vilken köpare som helst av en bostadsrättslägenhet så att kunna påverka den interna processen i en förening kan du först göra när du blir medlem.

3. Du skriver att säljaren tydligt har talat om att det här är en affär där budet till dig gäller att acceptera eller inte acceptera, vilket då innebär att det inte finns förhandlingsutrymmen. Vilket jag då delvis baserar mina svar på.

4. Du blandar in likabehandlingsprincipen som inte ens har med detta att göra då det gäller mellan medlemmar i föreningen men efter som du inte är medlem gäller det ju inte dig

5. Du skriver att du har möjligheten att fortsätta hyra om du inte vill köpa och som då lämnar det helt fritt för dig att avstå om du inte tycker att det är en bra affär.

6. Du skriver att du inte vill hålla i en renoveringsprocess utan vill att säljaren skall göra det vilket normalt inte sker när man köper en bostadsrätt utan det ligger ju på köparen om man inte köper in den tjänsten att leda en renovering.

7. Du betonar att även om affären är väldigt bra och förmånlig så är den "sämre" än vad dom andra gör för affärer.. Detta är ett märkligt sätt att se på en affär enligt min mening då varje affär är unik.
    Det är också osannolikt att du skulle ha en total vetskap om vilka fel som finns i dom andra lägenheterna. Så högst sannolikt är det nog så att du inte kan påstå att din affär är sämre för det vet du nog inte.
    Om du hade total kontroll på alla fel i 60 lägenheter så har du nog så mycket kunskap i ämnet att du redan hade svaren själv på dina frågor.

8. Du kan ju undersöka felet och dess kostnader innan du köper sen kan du avgöra hur du vill göra utan några krav om köp från din sida.

9. Sen ser jag inte varför du hela tiden blandar in "ensamförälder" för det har ju inget med en affär att göra. Det är ingen skillnad om man är singel, sambo, par förälder, ensamförälder, gammal, ung eller vad som helst. Det är inget som gör skillnad i en affär med en bostadsrättslägenhet. Jag förstår att det kan vara tungt att renovera men det är något man får lägga i vågskålen när man ska besluta om köpet tillsammans med alla andra positiva och negativa aspekter vid beslutsfattandet.

10. Och just den kommentaren om att "oavsett hur bra dealen är så är den "sämre" än för de 50-60 andra köparna" är ju en typisk "rättvise" och "tycka synd om" kommentar som inte har någon relevans då du har fått ett erbjudande av en säljare på ett unikt objekt. Säljaren har rätt att erbjuda dig precis vad som helst utan någon som helst hänsyn till vilka andra affärer som görs omkring dig. Och eftersom du själv skriver att det är enbart "ja" eller "nej" till erbjudandet som gäller så finns det ju bara det att svara på.

11. Vad som händer vid ett senare tillfälle i föreningen eller om du agerar för föreningens bästa spelar ju ingen roll i detta sammanhanget då du inte är medlem utan sådant får anstå till du blir medlem. Och det bästa för föreningen är faktiskt att få ut så mycket som bara går per lägenhet eftersom det gör att föreningen kommer i ett bättre ekonomiskt läge.

Du får naturligtvis tycka att mina påstående och svar är trista och tråkiga men hitta inte på att jag påstått något om din affärsetik eller hittat på något om processen utanför det du själv skrivit.
    Fakta kan vara jobbiga och du upplever uppenbart det på det viset eftersom du reagerar på mina kommentarer som rent legalt nog är ganska riktiga. Kom ihåg att oavsett vem som säljer så vill dom ha ut så mycket som möjligt för sina objekt och att alla säljare har rätt att erbjuda objekt till vilka priser som helst samtidigt som köparna kan avstå.

2. O

oceanis

Medlem
    Det kan ju vara så enkelt att säljaren inte ens vill hålla på att processa detta mot byggaren och det kan ju t.o.m vara byggaren som sitter på lägenheterna. Men oavsett, så är det ju inget som man kan tvinga säljaren till för om säljaren vill sälja lägenheterna med felen oreparerade så går det ju bra. Köparen köper då med felet och får ta hand om det själv.

3. P
    Medlem · Skåne · 147 inlägg

på landet

Medlem
    Nu vet jag ju inte hur man får de fina citaten som ni gör i era inlägg, tipsa mig gärna :)

@Oceanis, helt seriöst så tackar jag dig för att du tar dig tid till att besvara och ha åsikter om den enskilt största affären jag gör och kommer göra inom rimlig framtid. jag skall också försöka besvara/reflektera några av dina punkter, men vill inte ha en debatt. du har fullkomligt rätt till dina åsikter och jag med. Jag vill fortsatt ha god ton i tråden, varvid jag ber om att mina svar tolkas i välmening även om åsikterna går isär :)

Det är lite typiskt här på BH att man ogillar svar som inte passar den egna åsikten eller inte är som man önskar att svaren skall vara. Jag hoppas du menar någon annan för min åsikt om ditt svar handlade enbart om att jag upplevde att du inte hade den insikten i den här processen och situationen som dina svar verkade reflektera. Vidare försökte jag framhålla att det var i all välmening och att jag tolkade dina goda intentioner så det måste varit någon annan du menade?

Vad som är grovt och generaliserat vet jag egentligen inte för jag beskriver bara fakta baserat på det du skriver och den normala process som föregår en försäljning av en BRF lägenhet. Men det får du gärna precisera så ska jag rätta till det om du bara förklarar.

Jag har inte gett några kommentarer på din affärsetik överhuvudtaget så det är något du måste ha läst fel, och vad gäller den enskilda processen så baserar jag mina svar på vad du själv skriver. Här syftade jag egentligen till kommentar kring generella beteenden i min köpeprocess samt mitt agerande - affärsetik helt enkelt försökte jag beskriva det med!

1. Du har vid ett flertal tillfällen angivit att det är en bra och fördelaktig affär. javisst, det tycker jag ju genuint, mina funderingar är ju som jag skrivit kring rättigheter, möjligheter och konsekvenser, vilket börjar klarna tack vara alla era svar :)

2. Du är inte medlem i någon BRF utan är precis som vilken köpare som helst av en bostadsrättslägenhet så att kunna påverka den interna processen i en förening kan du först göra när du blir medlem. Japp, tackar!

3. Du skriver att säljaren tydligt har talat om att det här är en affär där budet till dig gäller att acceptera eller inte acceptera, vilket då innebär att det inte finns förhandlingsutrymmen. Vilket jag då delvis baserar mina svar på. Ok, ja det är en svårt case helt klart!

4. Du blandar in likabehandlingsprincipen som inte ens har med detta att göra då det gäller mellan medlemmar i föreningen men efter som du inte är medlem gäller det ju inte digok, här kanske jag använder fel terminologi. TAck för du tog upp det! Jag har tagit ugångspunkt i att säljaren behandlar alla tilltänkta medlemmar "lika" eftersom de har öppen prissättning och köpeprocess. Enskilda avtal ingås naturligtvis

5. Du skriver att du har möjligheten att fortsätta hyra om du inte vill köpa och som då lämnar det helt fritt för dig att avstå om du inte tycker att det är en bra affär. Japp

6. Du skriver att du inte vill hålla i en renoveringsprocess utan vill att säljaren skall göra det vilket normalt inte sker när man köper en bostadsrätt utan det ligger ju på köparen om man inte köper in den tjänsten att leda en renovering.

7. Du betonar att även om affären är väldigt bra och förmånlig så är den "sämre" än vad dom andra gör för affärer.. Detta är ett märkligt sätt att se på en affär enligt min mening då varje affär är unik.
    Det är också osannolikt att du skulle ha en total vetskap om vilka fel som finns i dom andra lägenheterna. Så högst sannolikt är det nog så att du inte kan påstå att din affär är sämre för det vet du nog inte.
    Om du hade total kontroll på alla fel i 60 lägenheter så har du nog så mycket kunskap i ämnet att du redan hade svaren själv på dina frågor. Helt rätt, jag har inte total koll på de andra lägenheterna eftersom jag inte bor där utan baserar mitt svar på de anmälda fel och åtgärder som förvaltaren redovisat iom försäljningen, vilket bör ge en ganska så nära sanningen svar man kan få. Eftersom det också handlar om en "massförsäljning" så finns det ju naturligtvis gemensamma nämnare, konstigt vore det annars. Men i teorin håller jag med dig att varje affär är unik.

8. Du kan ju undersöka felet och dess kostnader innan du köper sen kan du avgöra hur du vill göra utan några krav om köp från din sida.Japp, tack för tips, ska ta mig en funderare kring det!

9. Sen ser jag inte varför du hela tiden blandar in "ensamförälder" för det har ju inget med en affär att göra. Det är ingen skillnad om man är singel, sambo, par förälder, ensamförälder, gammal, ung eller vad som helst. Det är inget som gör skillnad i en affär med en bostadsrättslägenhet. Jag förstår att det kan vara tungt att renovera men det är något man får lägga i vågskålen när man ska besluta om köpet tillsammans med alla andra positiva och negativa aspekter vid beslutsfattandet. Solklart det gör skillnad i förmåga att genomföra affär samt kapacitet att förvalta sitt ägande. Att anta det perspektivet är helt enkelt en riskhantering som är en del av köparens perspektiv på affären. För en säljare spelar det mindre roll.

10. Och just den kommentaren om att "oavsett hur bra dealen är så är den "sämre" än för de 50-60 andra köparna" är ju en typisk "rättvise" och "tycka synd om" kommentar som inte har någon relevans då du har fått ett erbjudande av en säljare på ett unikt objekt. Säljaren har rätt att erbjuda dig precis vad som helst utan någon som helst hänsyn till vilka andra affärer som görs omkring dig. Och eftersom du själv skriver att det är enbart "ja" eller "nej" till erbjudandet som gäller så finns det ju bara det att svara på.

11. Vad som händer vid ett senare tillfälle i föreningen eller om du agerar för föreningens bästa spelar ju ingen roll i detta sammanhanget då du inte är medlem utan sådant får anstå till du blir medlem. Och det bästa för föreningen är faktiskt att få ut så mycket som bara går per lägenhet eftersom det gör att föreningen kommer i ett bättre ekonomiskt läge.

Du får naturligtvis tycka att mina påstående och svar är trista och tråkiga men hitta inte på att jag påstått något om din affärsetik eller hittat på något om processen utanför det du själv skrivit.
    Fakta kan vara jobbiga och du upplever uppenbart det på det viset eftersom du reagerar på mina kommentarer som rent legalt nog är ganska riktiga. Kom ihåg att oavsett vem som säljer så vill dom ha ut så mycket som möjligt för sina objekt och att alla säljare har rätt att erbjuda objekt till vilka priser som helst samtidigt som köparna kan avstå.Jag vet inte riktigt vilken fakta du menar faktiskt, inte heller att jag reagerat på något mer än det jag skrev i all välmening, så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka kring det här

I all välmening igen

Redigerat 5 apr 2017 15:49
  4. O

oceanis

Medlem
    Så bra då är vi nästan överens ;)

Jag är ganska rakt på, men så är jag alltid. Och jag tror att det ibland kan vara ganska bra, för att alltid få medhåll och "heja på kommentarer" kan vara kontraproduktivt och vilseledande.. Jag vill nog försöka förmedla en verklighet där ingen är snäll mot en köpare utan alla har sina intressen och här vill naturligtvis säljaren/föreningen ha ut maximalt för det ger ju bla en bättre framtida ekonomi till föreningen som vill bli av med sina lån.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · 9 477 inlägg
    Med tanke på vad som nu framkommit tror jag att du måste tänka mer förhandlingstaktiskt och släppa tankarna på likabehandlingsprinciper och affärsetik. Sådana argument fungerar inte i sammanhanget och är förmodligen snarare till din nackdel då säljaren kan uppfatta dig som en "krånglig" köpare.

Som redan påpekats har de förstås ett intresse av att sälja bostadsrätten till dig. Så du är ju inte helt utan förhandlingsposition. Börja med att ta reda på så mycket fakta du kan. Ägs bostadsrätten av föreningen eller av säljaren? Är ägaren en privatperson eller en juridisk person? Hur många är ni som tvekar kring erbjudandet? Hur står sig erbjudandet gentemot en oberoende marknadsvärdering? Hur omfattande är skadorna? Vad kostar det att åtgärda dem? Vart står du själv - är du beredd att släppa affären om du inte får ner priset?

• Laddar…
  6. P

på landet

Medlem
    Tack för båda alla svar. Då det skall hållas någon form av möte med förvaltare och Brf/ägare under morgondagen där de skulle ta upp frågan väntar jag med spänning så klart. Återkopplar efter det :)

7. P

på landet

Medlem
    Uppdatering: Säljaren återkom idag och efter genomgång av caset i arbetsgruppen ansåg man att det var rimligt att kompensera med att justera köpeskillingen. Det känns oerhört bra att ha varit saklig och tydlig mot säljaren och därmed fått gehör och komma fram till en uppgörelse!
    Stort tack för att ni tagit er tid att kommentera och ge råd!

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Stockholm · 43 465 inlägg

hempularen

Moderator
    Gratulerar!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.