Byggahus.se

Om vi bryter kontraktet, vad händer?

1. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare
    Om vi vill bryta vårat kontrakt, är det handpenningen som ryker då?

Inget har gått till beställning(tillverkning) så vi är ju på ruta ett, kan man säga.

Vi har fått ritningarna, och de har skickats till stadsarkitektkontoret, men är inte beviljade än.
    Byggkreditivet är beviljat i alla fall.

Någon som vet om det är hela handpenningen som ryker, eller om det tillkommer nåt mer?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Om vi bryter kontraktet, vad händer?

Vad står det i kontraktet? ???

3. N
    Medlem · 229 inlägg

navgha

Medlem

Re: Om vi bryter kontraktet, vad händer?

vi var precis i samma situation. ritningarna var ivägskickade men då började säljaren och Trivsel att enligt mina ögon missköta sig så vi ville hoppa av.

Jag fick betala handpenningen på 10.000kr vilket jag tror är standard enligt AA94 om det är ett seriöst bolag oh medlemmar av STR (vissa tar dock betydligt mera i handpenning, typ runt 50-75 tusen, vilket gör det svårare att hoppa av).

Jag var i samma veva i kontakt med en jurist på STR som menade att säljaren kan alltid hitta på att de har haft extra kostnader utöver det som finns reglerat i AA94. men för några standardritningar på ett kataloghus vore det magstarkt att begära mer..(säljarens tid räknas inte in som extra kostnader...låter helt rätt så jag tycker att säljarna får skylla sig själva om de har klantat sig. )

det intressanta är att när jag gick ut och berättade detta på denna hemsida fick jag ett mail från honom att vi bör skiljas som vänner och att han skulle försöka prata med huvudkontoret om att vi inte ska behöva betala denna summa. sedan när lugnet hade lagt sig dimper en räkning ner i brevlådan några månader senare..

för att sammanfatta...räkna med att din handpenning är borta OM du inte har gjort avrop än. Har du passerat denna så kan du räkna med ett betydligt större kostnad att hoppa av (för alla entreprenadsritningar mm)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.