Byggahus.se

Om rörelsefog - per sida eller per två sidor?

1. C
    Medlem · 13 inlägg
    Hej,
    Jag lägger ett Tarkett parkettgolv. Så här står det i instruktionerna:

"Trägolvet läggs rum för rum, lämna därför ett mellanrum (s.k. rörelsefog) på minst 1,5 mm per breddmeter golv, minimum 8–10 mm, mellan golv och vägg runt hela rummet."

Hur ska jag tolka detta - ska det finnas minst 8-10 mm totalt, att fördela på respektive sida (dvs 4-5 mm per sida), eller är det 8-10 mm per sida? Eftersom det står 1.5 per breddmeter är jag förbryllad, för det finns ju bara en bredd.

Lämnar man tex 10 mm på en sida så blir det ganska knappt att låta lister täcka, de flesta lister tycks vara 12 mm så ganska liten marginal, för en amatör i alla fall.

2. Bästa svaret

B
    Medlem · 17 054 inlägg
    8-10 mm per sida, dvs. överallt där det är en kant av golvet t.ex. runt en rörgenomföring, ska det vara ett tomrum som är minst 8-10 mm.

Om golvet är bredare (dvs. tvärs brädorna) än 6 m måste tomrummet vara större enligt formeln:
    antal mm = 1,5 x bredden i meter.

Vi har 12 mm lister till ett tomrum på 10,5 mm. Men vi la golvet på senvintern med mycket torr luft inne så risken för att det skulle krympa så att tomrummet skulle bli större är väldigt liten. Nu är det ju fuktigare inne så ett golv som läggs nu kommer nog att krympa till vintern.

• Laddar…