1 578 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Om man inte skrivit in vite vid försening (ABS18), kan man ändå få ut en summa?
Sida 1 av 2
Administrator
· Skåne
· 7 915 inlägg
Nej, det tror jag tyvärr inte du kan. Det du kan göra är att avbryta arbetet om det tar orimligt lång tid, och sedan slutföra med annan entreprenör. Det enda påtryckningsmedlet du har nu är typ att inte betala.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Vite är svårt att få ut men om förseningen orsakat dig kostnader så finns det möjligheter.
Tack för svar. Arbetet är nu slutfört och det är en summa kvar att betala. Tänker du att jag kan insistera på att inte betala den sista fakturan?Marlen Eskilsson skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Gå in på Hallo konsuments hemsida Så kan du läsa där. Om det har orsakat dig merkostnader. Eftersom det inte har skrivit in i kontraktet att vite x kronor t.ex per påbörjad vecka skall utgå vid försening så kan du inte få ut vite enbart pga försening.N Nelankas skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Nja, jag är inte expert på detta men om det finns ett slutdatum i kontraktet så begår ju entreprenören kontraktsbrott om denna inte färdigställer i tid. Då finns ju möjligheten att stämma entreprenören på kostnader/utgifter du fått som orsak av detta.N Nelankas skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 027 inlägg
Ja som sagt, du har rätt till ersättning för verifierade kostnader som beror på förseningen. Men det måste finnas ett tydligt slutdatum avtalet. Alternativt att det är en helt orimlig försening, typ 2 år för att bygga en friggebod.
Du kan ju alltid fråga dem hur mycket de tycker det är rimligt att dra av för förseningen. Säger de tex 1000kr veckan dvs 7000kr så säger du bara att då vet du att de skulle tyckt det var rimligt med det dubbla 14.000kr och säg att om det går med på det så betalar du allt när det är besiktigat och klart utan att bråka mer om förseningen.
Du har ju inget att förlora på att fråga men nöj dig inte med första budet.
Du har ju inget att förlora på att fråga men nöj dig inte med första budet.
Hade ni en tidsplan sant ett slutdatum med i avtalet?N Nelankas skrev:
Samt har avtalet följts eller har större ändringar och tilläg beställts?