Byggahus.se

om man dör ??!

1. W
    Medlem · 53 inlägg

westman

Medlem
    Hej hade spintab lån innan och vad jag förstod så avskrevs tex min hälf av lånet ifall man dog .
    Har nu lån på sbab tillsammans med min fru vad gäller där ? läste om deras försäkring men jag tycker den verkar dyr
    mvh

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re:  om man dör ??!

Jag gillar rubriken, "Om man dör", jag _visste_ väl att det var förhandlingsbart!!! ;D

Umm, jag gissar på att ifall ni inte har tecknat någon efterlevandeförsäkring hos SBAB så hamnar hälften av lånet på dödsboet. Det kan bli lite tråkigt om dödsboet måste sälja halva huset för att betala skulden till banken.

/ama

*EDIT* Läs igenom de lånepapper ni har, och läs här också:

http://www.konsumentbankbyran.se/VarService/Ovrigt/Dodsbo.aspx

3. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Hej
    Även om man är 2 låntagare så är BÅDA betalningsskyldiga för HELA lånet. Så, om den ena dör (eller av ngn annan anledning vägrar vara med och betala) så kommer banken kräva full betalning av den som finns kvar.
    Halva lånet ska finnas med i ev. bouppteckning och betalas av dödsboet men, om det inte finns tillräckligt med pengar så blir den överlevande betalningsskyldig för allt.
    Det enda sättet att se till så man kan bo kvar om ngt händer den andra är att se till så man har försäkringar som täcker upp så man kan lösa delar/hela lånet (eller att man har en inkomst som är så hög så man klarar sig ändå).

4. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Aj, det var till och med så illa! Jag är numera ännu gladare att vi har efterlevandeförsäkring.

/ama

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 043 inlägg

hempularen

Moderator

En del försäkringsråfgivare brukar hävda att dte är billoigare med en livförsäkring än efterlevande skydd i lånet.

6. L
    Medlem · 475 inlägg

Lurvnos

Medlem

Håller med hemmapularen, i vårt fall kostade en livförsäkring på oss båda, motsvarande hela lånebeloppet mindre än hälften av statshypoteks efterlevandeskydd, som bara gav halva. 0.2 eller 0.3% låter lite, men livförsäkring (kolla vad ex. facket har för samarbeten med förs. bolag) vinner nästan alltid.

7. C
    Medlem · 1 145 inlägg

Vad finns det för skillnader när man för ut pengar med efterlevandeskydd och livförsäkring?

8. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Efterlevandeskydds-pengar går direkt till lånet och enbart till lånet. Det kan aldrig bli pengar över till annat - än halva lånet (om det är en som dör och 2 låntagare).

Livförsäkrings-pengar är "fria" så den som får pengarna kan själv bestämma vad summan ska användas till (lösa huslån, billån, renovera, resa osv).

9. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

eftersom vi är sambos har vi tecknat livförsäkring på varann istället... slipper man allt juridiskt dravel eftersom det inte är nåt som kan ärvas... :p

10. A
    Medlem · 52 inlägg

Ankipanki

Medlem

Att dö är ju en anledning så god om någon att vägra betala! ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.