Hej,
Bet om hjälp.
Om mäklare ej skrivit in under rubriken avtal ensamrätt 1 mån, utan lämnat det tomt, med bara orden uppsägningstid på 10 dagar -
,vad betyder det juridiskt?

Jag bad om 1 mån ska skrivas i avtalet.

Mäklarsamfundet uppger jag är skadeståndsskyldig om jag säger upp avtalet så jag vill helst ha 1 mån

Annn555 Annn555 skrev:
Hej,
Bet om hjälp.
Om mäklare ej skrivit in under rubriken avtal ensamrätt 1 mån, utan lämnat det tomt, med bara orden uppsägningstid på 10 dagar -

Jag bad om 1 mån ska skrivas i avtalet.

Mäklarsamfundet uppger jag är skadeståndsskyldig om jag säger upp avtalet så jag vill helst ha 1 mån
Mäklaren har skrivit i nytt utkast att ensamrätten gäller fr o m idag 25 maj. . Inget annat.

Har begärt han skriver in 1 mån ensamrätts avtal men han har ej gjort detta.

Vill vera innan jag ringer honom vad detta betyder juridiskt för mig.

Men bestäm dig nu. Antingen är mäklare opålitliga skurkar som bara är ute efter att luras, och då är det bara att bita ihop och sälja själv med allt det innebär.

Eller så bestämmer du dig för att även om en mäklare ibland slarvar lite med papperen, så är deras jobb att sälja och det går i mer än 99% av alla fall bra. I så fall är det bara att prata med mäklaren, fråga om råd, be honom justera om något är knas eller om det är något annat. Att så fullständigt misstro din partner i husförsäljningen och hellre be om råd av främlingar på nätet (som du dessutom aldrig ger hela bilden) kan bara gå illa. Den enda risk jag ser (och den är tyvärr rätt stor) är att mäklaren ruttnar på din totala brist på förtroende och säger upp avtalet hellre än att lägga tid på en massa saker som uppenbart handlar om missförstånd och misstro.

Välj väg nu och se till att få huset sålt.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Annn555 Annn555 skrev:
Det betyder just det juridiskt, och på mer vanligt språk så betyder det att om du inte vill använda mäklaren mer så säger du upp avtalet och då slutar avtalet att gälla efter 10 dagar.

De stora mäklarfirmorna, och jag har för mig att det är en sån du anlitar, har anställda jurister så du kan lita på att formuleringar i avtalet är korrekt juridiskt sett.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.