I våras/somras upptäckte vi ett hål i gruset nära grunden till vårt attefallshus - råttor, mistänkte vi. Vi täckte till hålet några gånger med grus, några dagar senare var det tillbaks.
Ringde Länsförsäkringar, som bad mig kontakta Anticimex (ingår i hemförsäkringen). Ringde Anticimex, som undrade hur jag kunde veta att det var råttor, om jag hade sett råttor krypa in och ut ur hålet? Nej, det har jag ju inte, men nu har jag inte suttit och tittat på hålet på nätterna, heller. Och troligen skulle väl eventuella råttor då hålla sig undan? Men hade jag sett spillning då, borde finnas precis vid hålet enligt Anticimex? Nej, ingen spillning - men är det nu säkert att råttorna bajsar precis där, om det är råttor? De kanske bajsar längre in?
Bad Anticimex skicka ut någon. Anticimex sa att ”vi kan ju inte skicka ut någon bara för att du TROR att det är råttor! Nehej, det trodde ju jag att det var precis vad de skulle göra. De kunde dock skicka musfällor!!! Jag undrade om dessa var stora nog att ta eventuella råttor, för på hålet ser det ju ut som det är något större än möss. Jo, kanske, sa Anticimex, och skickade fällor. Som helt klart var alldeles för små för råttor, och inte har jag fått några möss i fällorna, heller.
Sen tycktes det som råttorna (eller vad det nu var) försvann några månader, men häromdagen var hålet tillbaks.
Nu undrar jag: Omdet INTE är råtthål, vad kan det då vara?
Ringde Länsförsäkringar, som bad mig kontakta Anticimex (ingår i hemförsäkringen). Ringde Anticimex, som undrade hur jag kunde veta att det var råttor, om jag hade sett råttor krypa in och ut ur hålet? Nej, det har jag ju inte, men nu har jag inte suttit och tittat på hålet på nätterna, heller. Och troligen skulle väl eventuella råttor då hålla sig undan? Men hade jag sett spillning då, borde finnas precis vid hålet enligt Anticimex? Nej, ingen spillning - men är det nu säkert att råttorna bajsar precis där, om det är råttor? De kanske bajsar längre in?
Bad Anticimex skicka ut någon. Anticimex sa att ”vi kan ju inte skicka ut någon bara för att du TROR att det är råttor! Nehej, det trodde ju jag att det var precis vad de skulle göra. De kunde dock skicka musfällor!!! Jag undrade om dessa var stora nog att ta eventuella råttor, för på hålet ser det ju ut som det är något större än möss. Jo, kanske, sa Anticimex, och skickade fällor. Som helt klart var alldeles för små för råttor, och inte har jag fått några möss i fällorna, heller.
Sen tycktes det som råttorna (eller vad det nu var) försvann några månader, men häromdagen var hålet tillbaks.
Nu undrar jag: Omdet INTE är råtthål, vad kan det då vara?
Skulle väl kunna vara möss men jag skulle också gissa råttor. Att de skulle gå på toaletten precis bredvid hålet har inte jag sett iaf.
Anticimex har åkt ut till mig flera gånger utan tjafs. Men sätta ut fällor kan man ju enklare göra själv så Anticimex tycker jag bara behövs om fällor inte fungerar eller det är mer panik, som råttor i väggarna eller så.
Jag hade satt ut några råttfällor.
Anticimex har åkt ut till mig flera gånger utan tjafs. Men sätta ut fällor kan man ju enklare göra själv så Anticimex tycker jag bara behövs om fällor inte fungerar eller det är mer panik, som råttor i väggarna eller så.
Jag provade med fällor i våras, men lyckades bara fånga en stackars liten fågel Man vill ju inte råka fånga en hare eller grannens katt, så jag ställde ett kanin-hus i trä över fällan, så att fällan med betet var precis innanför öppningen till kaninhuset. Ställde en sådan installation direkt utanför där råtthålet (?) i grunden är, och en annan flyttade jag runt mellan lite olika ställen på tomten där jag kan tänka mig att råttorna går. Men som sagt, ingen större fångst. Ställde ut nya fällor i går.S segv skrev:Skulle väl kunna vara möss men jag skulle också gissa råttor. Att de skulle gå på toaletten precis bredvid hålet har inte jag sett iaf.
Ni som lyckas ta råttor, vad använder ni som bete?
Jag hade ett hål som ditt under stallet i ett flera månader långt krig. Lyckades bara ta två råttor i en bur med fallucka agnad med melonskal.L Lillekitte skrev:
Till slut tröttnade de på trakasserierna och flyttade. Men jag tror de bor i närheten för jag har inga Stor Skogsmus längre i musfällorna. Funkar för mig. Om de lovar att inte flytta in i husen så får de gärna bo här och kalasa på möss.
Uppdatering:
I natt hade jag bytt från ost (jag vet...) till skinka. I morse var skinkan borta, fällan har inte löst ut, och råttan (?) har grävt igen öppningen med lite grus (det var ganska kallt och regnigt i natt, hen kanske frös?)
Men nu är det krig... Testar i natt med leverpastej, i morgon blir det smält choklad, om inte leverpastejen funkar.
To be continued...
I natt hade jag bytt från ost (jag vet...) till skinka. I morse var skinkan borta, fällan har inte löst ut, och råttan (?) har grävt igen öppningen med lite grus (det var ganska kallt och regnigt i natt, hen kanske frös?)
Men nu är det krig... Testar i natt med leverpastej, i morgon blir det smält choklad, om inte leverpastejen funkar.
To be continued...
Prova med godiset zoo eller hallonbåtar. De funkar.L Lillekitte skrev:Uppdatering:
To be continued...
Uppdatering:
Rackaren grävde bort gruset igen, kollade fällan, och tackade nej till leverpastej.
Natten efter blev det också nej till chokladsås.
Nu testas falukorv, sen fortsätter jag på listan med förslag!
Undrar: Kan det vara en ekorre, gräver de såna gångar under hus? Nu sprang en jättegullig sådan över pooldäcket utanför mitt hemmakontors-fönster - den vill jag ju inte gärna hitta i fällan...
Rackaren grävde bort gruset igen, kollade fällan, och tackade nej till leverpastej.
Natten efter blev det också nej till chokladsås.
Nu testas falukorv, sen fortsätter jag på listan med förslag!
Undrar: Kan det vara en ekorre, gräver de såna gångar under hus? Nu sprang en jättegullig sådan över pooldäcket utanför mitt hemmakontors-fönster - den vill jag ju inte gärna hitta i fällan...
Råttor ÄR väldigt svåra. Intelligenta rackare. Kan förresten nämna Anticimex tips. Ta bort maten. De bor bara där för att det finns mat. Tar du bort maten så försvinner dom. Enligt Anticimex. Hos mig var det troligen fågelmaten de åt. Jag tar nu in matarna över natten och råttorna har flyttat ut från under husen.
Är råttor verkligen intelligenta, skulle själv inte påstå det. Däremot är dom betydligt mer försiktiga än möss har jag märkt. Bilden nedan från en annan tråd men det var tredje råttan i den fällan så dom lär sig inte av sina släktingars misstag vad det verkar
Däremot är det ett bra råd att se till att där inte finns någon föda tillgänglig. Tyvärr svårt när man har djur uppstallade.
Däremot är det ett bra råd att se till att där inte finns någon föda tillgänglig. Tyvärr svårt när man har djur uppstallade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Choklad i olika former tycker jag funkar bättre än ost eller köttbaserade beten.
Många säger att Snickers är bra.
Jag har kört med Dumle och Polly.
Skall vara nåt som de inte kan slicka i sig, är segt och sitter kvar.
Ett tips - knyt fast fällan i en tunn lina som antingen sitter fast i en större tyngd eller fast föremål.
Tyvärr händer det att råttor o möss inite dör utan "springer iväg" med fällan.
Alternativt så ger sig andra råttor på den fångade och släpar iväg den inklusive fällan...
Många säger att Snickers är bra.
Jag har kört med Dumle och Polly.
Skall vara nåt som de inte kan slicka i sig, är segt och sitter kvar.
Ett tips - knyt fast fällan i en tunn lina som antingen sitter fast i en större tyngd eller fast föremål.
Tyvärr händer det att råttor o möss inite dör utan "springer iväg" med fällan.
Alternativt så ger sig andra råttor på den fångade och släpar iväg den inklusive fällan...
Vi har kört med dumle med bra resultat. Man delar en bit och "limmar" fast ena biten med det kladdiga innehållet. Hittills har ingen mus lyckats få loss dumlebiten.