Byggahus.se

Om byggfel inte åtgärdas

1. P
    Medlem · 11 inlägg

Plopp

Medlem
    Vad kan jag göra om min husleverantör inte åtgärdar de byggfel som uppkommit? Husleverantören i det här fallet har skrivit på och godkännt min reklamation.
    Dom har byggt fel! Men dom vill inte kompensera ekonomiskt och åtgärdar heller inte det felaktiga.

Vad ska jag göra?

Kan jag anlita en advokat och stämma?

2. E
    Medlem · 19 inlägg

emmahus

Medlem

Re: Om byggfel inte åtgärdas

Vilken hustillverkare är det? Det luktat team-boro volymhus.

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Du skall skriftligen meddela entreprenören att Du själv kommer att låta avhjälpa felen och att Du kommer att hålla inne det belopp avhjälpandet kostar i anslutning till slutbetalningen. Bifoga då verifikationer på de utlägg Du haft.
    Är det så illa att Du redan betalt allt blir Din situation värre. Men skriv ett brev till företagets VD och hota med publicitet, det brukar hjälpa.
    Är det fråga om stora belopp kan Du naturligtvis anlita jurist och stämma företaget.

4. P
    Medlem · 11 inlägg

Plopp

Medlem

Tack för era inlägg.
    Jag kommer inom kort att "hänga ut" husleverantören men dom har en vecka på sig.
    ( det är inte Team Boro).
    Tyvärr har jag redan gjort slutbetalningen så jag får luta mig på konsumenttjänstlagen.
    Det värsta är att jag inte kan slutföra husbygget, allt ligger på is.
    I och med detta kan jag inte få huset värderat och således heller inte lägga om min byggkredit till ett fördelaktigare lån. Byggkreditens ränta är hemsk.
    Det här känns för j-ligt!!!

5. C
    Medlem · 55 inlägg

cnyb

Medlem

Så stora fel att entreprenaden inte är godkänd eller?

Ta hjälp av en jurist snarast, händer aldeles för ofta att det är lönlöst att resonera med människor i denna branch enligt mina erfarenheter...

6. H
    Medlem · 1 112 inlägg

Jäklars jag läste "jureit" istället för jurist ;D

7. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Forumets hit-man? :D

8. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Plopp!
    Har du gjort slutbetalningen INNAN slutbesiktningen?

9. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

::)

I och med att de skrivit på ang felen borde det vara lätt för en jurist att bena ut det och kräva dem på summan för åtgärdanden..men följ tidigare råd och skriv ett sakligt brev först mm.

Helena (i nästan samma båt)
    med Sverige Stugan

10. N
    Medlem · 2 inlägg

Nilssop

Medlem

Hej på er.

Cyanna, ja, jag har tyvärr gjort slutbetalningen.
    Vi gick inte med vattenpass på väggarna och kollade så dom var OK! man trodde väl att det var "basic" när man byggde hus men ack vad man bedrog sig.

Nåväl, vi har gjort det mesta för att få husleverantören att vakna till men dom fortsätter att behandla mig som luft. Jag har skickat en formell skrivelse till deras VD med deadline etc men det tar inte det heller så nu ska jag ringa en sista gång sen blir det en entreprenad-juridisk fråga som får lösas på högre nivå.

Ser ni en galning på Husexpo med ett plakat där det stå BOJKOTTA xxx ( husleverantör än så länge anonym ) så är det förmodligen jag :)

11. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

::)
    Var inte så säker... det kan vara jag också!

I min sträng föreslogs det att jag (helst med ett stort följe) skulle ställa mig där lördag-söndag och dela ut lappar om min historia och adressen till hemsidan!

Har inte gjort det än.... meeeen kanske sen!

Helena med
    tjaaa, ni vet, den där stugan..

12. P
    Medlem · 11 inlägg

Plopp

Medlem

Vill bara meddela att jag resignerat och med svansen mellan benen godtagit SKIDSTAHUS skambud.
    Jag orkar inte vänta längre, i 6 mån har mitt husbygge stått stilla och det tär på en. Nu vill jag bara glömma allt som varit och sätta igång att göra iordning huset så att det blir beboligt till sommaren.

Men som sagt , jag rekomenderar ingen att köpa hus från SKIDSTAHUS, dom är trevliga så länge det gäller själva försäljningen men uppstår det några problem så sätter dom en annan sida till.

13. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

Rebusdax: SKIDSTAHUS - DSA = ???.
    Kan man då tänka sig att DSA står för: De Saknar Ansvar ;). Då faller plötsligt pusselbitarna in 8).
    Plopp, jag lider med dig :'(.

14. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

>:(

Det är förstås en förkortning av

SKItDeSaknarTotaltAnsvarförHUSbyggen

så varför bygga med dem ?

Hoppas Du fixar allt till sommaren så inget strular igen!

Helena med
    Sverige Stugan

15. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Vad var det för fel entreprenören gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.