Hej.

Har en murkamin från Nordpeis modell Tokyo S,
Det stod ett elektrisk blockljus av plast upe på muren på ett fat, barnen hade lekt gömmanyckel och vält ljuset.
Vi eldade någon dag efteråt och brandlarmen gick, vit rök i huset som inte luktade gott, mycke giftigt kan jag tänka mig.
Plasten smälte och runnit ner på insatsens översida och har liksom sugit in i porerna…….
Någon som har tipps på vad man ska göra?????
Kan man göra rent? Med vad?
Har pratat med en kamin installatör han vill installera en helt ny för 200 k….

Tacksam för svar.
MVH
Henrik

H h_nystrom78 skrev:
Hej.

Har en murkamin från Nordpeis modell Tokyo S,
Det stod ett elektrisk blockljus av plast upe på muren på ett fat, barnen hade lekt gömmanyckel och vält ljuset.
Vi eldade någon dag efteråt och brandlarmen gick, vit rök i huset som inte luktade gott, mycke giftigt kan jag tänka mig.
Plasten smälte och runnit ner på insatsens översida och har liksom sugit in i porerna…….
Någon som har tipps på vad man ska göra?????
Kan man göra rent? Med vad?
Har pratat med en kamin installatör han vill installera en helt ny för 200 k….

Tacksam för svar.
MVH
Henrik
De elektriska blockljusen är i regel av paraffin så det är väl inte speciellt giftigt men kommer säkert lukta en hel del innan det bränns bort.

B Bitterhetsakademin skrev:
De elektriska blockljusen är i regel av paraffin så det är väl inte speciellt giftigt men kommer säkert lukta en hel del innan det bränns bort.
Tack för tipset, det har jag inte alls tänkt på. Köpte de på Jysk för några år sedan. Ska kolla vad de är gjort av 👍

Läskpapper och ett strykjärn suger upp det mesta av parafinet.

om det är paraffin går det att lösa upp och torkas bort med hjälp av vanlig matolja.

klockrent mot t ex färgkrita på barnkammarväggar och möbler.

att tänka på att matoljan kan efterlämna rester som kan behöva bearbetas i sin tur.

varmluftspistol är en annan attiralj som kan vara hjälpsam, men kan vara vanskligt om underlaget inte tål värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.