Byggahus.se

Olovlig trädfällning

1. J
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  2. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Återställning av marken. Städa upp. 3000:- för träden samt återplantering.

• Laddar…
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Ja, 3000:- för 'veden' låter rimligt. Sen ska dom så klart återställa marken om dom har kört sönder den.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle ta diskussion med den som äger marken. Det är han som anlitat entreprenören.

Det är ju ett rätt enkelt case då intrånget är uppenbart och erkänt så det är väl bara att erbjuda en vettig summa +moms och sedan pruta momsen för "visa din goda vilja och för gannsämjan".

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Vet inte men hade jag haft en skogstomt, hade jag värdesatt relationen till skogsägarna runt om rätt högt. Man har ju gått förbi en del stugor som gått från att ligga pittoreskt till lilla huset på prärien mitt i ett kalhygge.

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Fast det får man nästan räkna med då och då, oavsett hur god relationen är. Det är ju så skogsnäringen fungerar. Då och då betyder här kanske vart hundrade år eller så.

• Laddar…
  7. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Återställa mark.
    Se till att stubbar kommer bort, då de är tråkiga att ha, tråkiga att få bort ( dessa kan kosta lite att bli av med.
    Sen betala för träden.

8. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Träd på en privat tomt är inte virke.

Det jag menar är att det är orimligt att se värdet på samma sätt som avverkningsbar skog.

9. Buildgates
    Tillbyggare · Nivå 8
    Jag skulle nog släppa detta om jag var du. Det är mycket värt att ha bra relationer till grannarna, speciellt på landet. På vår skogstomt har vi flera gånger tagit hjälp av markägaren intill för att ta ner träd som riskerat att blåsa ner. Träden har han fått som betalning, så det har blivit en win-win. Nu får du ändå 3000 kr för dessa små träd, det tycker jag låter generöst måste jag säga.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Ta pengarna. Eller lägg ett motbud på det dubbla eller så då kanske han tycker att det är värt att få saken ur världen. Men det är inte stora värden du fått förstörda och advokatkostnaderna kommer fort äta upp vinsten – om du vinner – då man inte får ersättning för mer än någon enstaka timme i småmål.

11. T
    Medlem Nivå 5
    Nu vet jag inte vad TS sagt till grannen och jag vet inte heller hur grannen är som person, men visst måste man kunna få bråka med ett företag som anlitats av grannen utan att det blir sura miner?

Jag ska dock erkänna att jag inte har någon koll. Om det är så att grannen har huvudansvaret så kan jag förstå att man ska gå försiktigt fram för gransämjans skull. Är grannen däremot fri från ansvar så tycker i alla fall jag att man måste kunna få säga sitt till det anlitade företaget.

Själv skulle jag bli förbannad om någon värderade mina träd till knappa tusenlappen styck. Träd/skog är för mig en fin och åtråvärd del av tomten.... Låt gå att granarna inte var jättestora men personligen skulle enbart björken snarare vara värd 30.000 än 3.000.

Den här diskussionen har varit uppe tidigare och då brukar det sluta med att domar letas upp där ersättningen bara blir för veden och återställning av tomten, precis som det skrivits här. Mycket tråkigt och alldeles galet kan jag tycka.

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Saken är att det är inte grannen som anlitat företaget utan skogsägare som äger skog bredvid. Honom känner vi inte så mycket och träffade bara en gång så att han inte skulle hjälpa faktiskt om det skulle behövas.

• Laddar…
  13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Det jag tycker du ska kräva är:

1. Uppstädning av tomten, stubborttagning, rensa ris, jämna till marken och eventuellt så gräs eller plantera träd.

2. En engångssumma för att de betett sig illa. 3000kr kanske är rimligt vad vet jag, om de utför punkt 1 först.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Det är väldigt stor skillnad på enstaka träd på en villatomt och några träd i ett skogsbryn i skogen.

15. R
    Medlem Nivå 6
    Städa upp mark
    Fräs bort stubbarna
    Återplantera
    Fixa möjlig nerkörd mark

Kostar en bit mer än 3000 kr.
    Det minsta de kan göra är att fixa dessa punkter och ge dig något för besväret, typ kaffebröd.

Jag kallar det inte ett litet misstag om någon hugger ner annans träd och kör på din tomt. Skulle grannen få för sig att hugga ner en del av mina träd skulle mina krav på honom vara att se till att där stod nya träd om än yngre. Men hade de varit eken så hade vi aldrig hälsat mer.