Här kommer bilder. Intrånget skett bakom vårt hus vid gränsen med grannen
-
10 okt 13:49 #16
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Medlem · Nivå 9 10 okt 14:15
- Medlem jun 2003
- Stockholm
- 883 inlägg
- 1 060 gillningar
- 17 bilder
10 okt 14:15 #17Återställning av marken. Städa upp. 3000:- för träden samt återplantering.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Självbyggare · Nivå 23 10 okt 14:30
- Medlem aug 2007
- Gävleborg
- 11 836 inlägg
- 10 668 gillningar
- 610 bilder
10 okt 14:30 #18Ja, 3000:- för 'veden' låter rimligt. Sen ska dom så klart återställa marken om dom har kört sönder den.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 17 10 okt 14:49
- Medlem apr 2011
- Stockholm
- 6 086 inlägg
- 2 221 gillningar
- 342 bilder
10 okt 14:49 #19Jag skulle ta diskussion med den som äger marken. Det är han som anlitat entreprenören.
Det är ju ett rätt enkelt case då intrånget är uppenbart och erkänt så det är väl bara att erbjuda en vettig summa +moms och sedan pruta momsen för "visa din goda vilja och för gannsämjan".- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
10 okt 14:56 #20
Vet inte men hade jag haft en skogstomt, hade jag värdesatt relationen till skogsägarna runt om rätt högt. Man har ju gått förbi en del stugor som gått från att ligga pittoreskt till lilla huset på prärien mitt i ett kalhygge.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Besserwisser · Nivå 18 10 okt 15:02
- Medlem sep 2008
- Västernorrland
- 7 694 inlägg
- 4 261 gillningar
- 411 bilder
10 okt 15:02 #21- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Verktygstokig · Nivå 9 10 okt 16:22
- Medlem apr 2015
- Värmland
- 688 inlägg
- 524 gillningar
- 73 bilder
10 okt 16:22 #22Återställa mark.
Se till att stubbar kommer bort, då de är tråkiga att ha, tråkiga att få bort ( dessa kan kosta lite att bli av med.
Sen betala för träden.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Trädgårdsfixare · Nivå 8 10 okt 16:47
- Medlem jul 2018
- Vischan
- 638 inlägg
- 430 gillningar
- 15 bilder
10 okt 16:47 #23
Det jag menar är att det är orimligt att se värdet på samma sätt som avverkningsbar skog.- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Tillbyggare · Nivå 8 10 okt 18:10
- Medlem sep 2015
- Hallands län
- 263 inlägg
- 301 gillningar
- 77 bilder
10 okt 18:10 #24Jag skulle nog släppa detta om jag var du. Det är mycket värt att ha bra relationer till grannarna, speciellt på landet. På vår skogstomt har vi flera gånger tagit hjälp av markägaren intill för att ta ner träd som riskerat att blåsa ner. Träden har han fått som betalning, så det har blivit en win-win. Nu får du ändå 3000 kr för dessa små träd, det tycker jag låter generöst måste jag säga.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Husägare · Nivå 17 10 okt 18:16
- Medlem feb 2017
- Stockholm och Smålands inland
- 4 548 inlägg
- 6 034 gillningar
- 312 bilder
10 okt 18:16 #25Ta pengarna. Eller lägg ett motbud på det dubbla eller så då kanske han tycker att det är värt att få saken ur världen. Men det är inte stora värden du fått förstörda och advokatkostnaderna kommer fort äta upp vinsten – om du vinner – då man inte får ersättning för mer än någon enstaka timme i småmål.
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
10 okt 18:34 #26
Jag ska dock erkänna att jag inte har någon koll. Om det är så att grannen har huvudansvaret så kan jag förstå att man ska gå försiktigt fram för gransämjans skull. Är grannen däremot fri från ansvar så tycker i alla fall jag att man måste kunna få säga sitt till det anlitade företaget.
Den här diskussionen har varit uppe tidigare och då brukar det sluta med att domar letas upp där ersättningen bara blir för veden och återställning av tomten, precis som det skrivits här. Mycket tråkigt och alldeles galet kan jag tycka.- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
10 okt 19:09 #27
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Trädgårdsfixare · Nivå 8 10 okt 19:19
- Medlem jul 2018
- Vischan
- 638 inlägg
- 430 gillningar
- 15 bilder
10 okt 19:19 #28Det jag tycker du ska kräva är:
1. Uppstädning av tomten, stubborttagning, rensa ris, jämna till marken och eventuellt så gräs eller plantera träd.
2. En engångssumma för att de betett sig illa. 3000kr kanske är rimligt vad vet jag, om de utför punkt 1 först.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Självbyggare · Nivå 23 10 okt 19:31
- Medlem aug 2007
- Gävleborg
- 11 836 inlägg
- 10 668 gillningar
- 610 bilder
10 okt 19:31 #29- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
10 okt 19:34 #30
Städa upp mark
Fräs bort stubbarna
Återplantera
Fixa möjlig nerkörd mark
Kostar en bit mer än 3000 kr.
Det minsta de kan göra är att fixa dessa punkter och ge dig något för besväret, typ kaffebröd.
Jag kallar det inte ett litet misstag om någon hugger ner annans träd och kör på din tomt. Skulle grannen få för sig att hugga ner en del av mina träd skulle mina krav på honom vara att se till att där stod nya träd om än yngre. Men hade de varit eken så hade vi aldrig hälsat mer.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS