Byggahus.se

Olovlig trädfällning

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa,

På min tomt har skett intrång med olovlig trädfällning där 8 st träd (1 stor björk- 35 cm i diagonalen och 7 mindre grannar- 11-15 cm i diagonalen) har sågats ner. Tomten är en skogstomt med fritidshus och ligger i Norrtälje, Stockholms län. Skogsägare som äger skogen bredvid mig har anlitat en entreprenör för att rensa sin skog och maskinförare som utförde arbetet har kört på min tomt till skogen och "skapade väg" genom att han tog bort mina träd. Entreprenören säger att det är ett litet misstag och vill ersätta bara 3000 kr för de alla träden som är borta nu. Om sådan situation känns träffande till någon av er då vill jag be om lite tips och råd hur har ni gjort och i så fall vem har ni tagit som jurist /advokat för att lösa det?
    Kanske känner ni också någon advokat /jurist som tar rimliga priser för sina tjänster?

Tack på förhand!

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Allt beror på...

Alla träd är inte lika... blir det att räknas som skog är 3000 nog mer än ok...
    Är det speciella träd kan skadestånden bli 100 tusentals kronor för att ersätta fullvuxna träd.

Oavsett innan man drar igång nåt som kommer att kosta i tid och pengar ska man nog fundera på vad man kan få ut av processen.

/ATW

3. R
    Medlem Nivå 2
  4. Talvan
    Medlem Nivå 5
    Myket tråkig att höra men det kanske kan lösa sig?
    Säg att du ska få 25tkr eller så blir det domstolen

du måste komma ihåg att ta bilder

5. Talvan
    Medlem Nivå 5
    Tänk på det kostar minst 3 tusende kr att ta bort stubbarna .. viktigt att du inte accepterar!

6. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Har du inte något markarbete/trädgårdsarbete du behöver hjälp med annars? Då kan ni ju kvitta istället för att bråka och en process i domstol gör dig bara olycklig och mindre rik tyvärr...Bara en stämningsansökan kostar 2800kr plus en jurist/advokat som skriver den ligger nog på 10-15, minst!

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 8
    En bild skulle underlätta. 10-15 cm granar är ju rätt små medans björken är större.
    Läget på träden påverkar ersättningen mer än mängden virke som försvunnit.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Jag har svårt att tro att några träd på en skogstomt värderas mer än till vedvärdet, så några större pengar kan du inte räkna med om du skulle dra det till rätten.

9. TheOddOne2
    Husägare Nivå 1
    Dock kan ju Enteprenören vilja slippa betala övriga kostnader om det skulle bli rättegång, så det föreligger möjlighet att förhandla.
    Polisanmälan bör göras hur som helst.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Entreprenörer är inte rädd för domstolen och påstår att allt skulle kosta 3000 kr som var hans första försöket från början.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Tack alla för era svar! Saken är att entreprenörer vill inte betala mer är de 3000 kr för han tänker att träd ska värderas som virke i detta fall som är lite konstigt. Men bör inte själva intrånget väga något dvs han körde på våran tomt utan tillstånd och säger bara att det blev ett litet misstag?

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 2
    Hur ser det ut på marken där de kört?
    Marken brukar kunna bli rätt sönderkörd.

13. T
    Medlem · Nivå 8
    Beror som sagt på hur intrånget förhåller sig till tomten runt huset.

14. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Bilder, bilder, bilder! :)

15. M
    Husägare · Nivå 8
    Träd med rektangulära stammar tycker jag borde värderas högre än vanliga trist runda träd ;)