Byggahus.se

Olovlig trädfällning

1. S
    Medlem · 2 inlägg

snebragd

Medlem

När jag kom hem från semestern upptäckte jag att träd på på min tomt fällts olovligen i samband med nybyggnation på en intilliggande fastighet. Trädet i fråga var en stor tall (ca 130 år, frisk och kry) som stod mitt på tomtgränsen.

Efter att ha hört mig för med mina andra grannar framkom det att just detta träd fällts separat några dagar efter den övriga avverkningen som gjorts, vilket tyder på en viss medvetenhet och att det inte gått av bara farten. Fällningen av trädet är en tydlig förbättring av kvällsol för det kommande husets balkong. För mig är det en tydlig försämring av min skuggiga del av tomten där jag har sandlåda etc för mina små barn.

Finns det någon praxis för vilken sorts förlikning som är lämplig i denna typ av fall? Jag inser orimligheten i att återplantera ett likadant träd och det känns krånligt att lämna in en polisanmälan, så det enda rimliga är att komma överens om någon form av ersättning.

/Fredrik - numera utan skugga

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 782 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Olovlig trädfällning

Det finns tidigare trådar i ämnet, men inget enkelt svar.

belopp som nämnts ligger på några tusen uppmot 100 000 per träd. I ditt fall borde ju beloppet kunna vara avsevärt efterssom det handlar om ett av få (?) träd på din tomt av stor estetisk och praktisk betydelse för dig.

Om det nu är så att trädet verkligen stod PÅ tomtgränsen så är det kanske inte fullt lika uppenbart. Då har ju grannen rätt att kapa bort allt som finns på hans sida (efter att först ha givit dig möjlighet att göra kapningen). Om en sådan kapning skulle innebära att man klyver stammen så skulle det ju inte blivt så mycket kvar av ditt träd, och jag antar att i det läget så skulle kanske inte möjligheterna till något nämvärt skadestånd vara så stora (trädet var ju "dömt" ändå). Då kanske det även är tveksamt vems trädet igentligen var.

Oavsett så bådar det ju inte gott för den framtida grannsämjan. Det är ju ett ganska obehagligt beteende.

3. S
    Medlem · 2 inlägg

snebragd

Medlem

Det är en exploateringsfirma som bygger som tur är. Jag har inget större behov att vara god vän med dem. Jag finner dock inte heller något egenvärde i att vara ovän...

Trädet stod mycket riktig så att tomtgränsen klyver stammen. Är det verkligen så att detta skulle ge båda fastighetsägarna rätt att var för sig besluta om trädets öde?

/F

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 782 inlägg

hempularen

Moderator

Jag har uppfattat det så, kan mycket väl ha fel. Det ger dom iofs absolut ingen rätt att fälla den del som står på din mark. Men som sagt trädets värde, och därmed möjligt skadestånd borde ju bli ganska lågt om stammen är kluven.

5. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Ta reda på exploateringsfirmas försäkringsbolag, ta foton + leta upp äldre med foto på nämnda tall och kontakta sen ditt försäkringsbolag innan du ev går vidare.

6. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Hur har det gått? *nyfiken*

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.