IVT Vent 402 som låter (ett pulserande/ pumpande oljud) när kompressorn jobbar. Har lokaliserat oljudet till ett tunt kopparrör som går ut från kompressorn och touchar ett tjockare isolerat rör som går till kondensor.

Kan man böja eller trycka bort det tunna kopparröret bort från kondensorröret eller finns det risk att man skadar lödningen/svetsen mellen kopparöret och kompressorn? Ska man ta bort en lite del av isoleringen på det tjockare röret istället? :thinking:

Jag har samma problem med min ivt vent 402. Har du lyckats får ordning på din?

Ja. Att leva med det.

N naderiano skrev:
Ja. Att leva med det.
M Mike__80 skrev:
Jag har samma problem med min ivt vent 402. Har du lyckats får ordning på din?
har även köpt ett överskåp och har isolerat överskåpet. Har miskad ljudet lite

Jag har isolerat bakom pumpen med ljuddämpande skivor. Men hjälper tyvärr föga. Verkar ju inte vara själva kompressorn som låter. Känns mer som att ljudet uppstår i något rör eller liknande, mot bakväggen.
Har haft tekniker här och även en servicekille från ivt men har inte fått något riktigt svar vad ljudet kommer ifrån.

M Mike__80 skrev:
Jag har isolerat bakom pumpen med ljuddämpande skivor. Men hjälper tyvärr föga. Verkar ju inte vara själva kompressorn som låter. Känns mer som att ljudet uppstår i något rör eller liknande, mot bakväggen.
Har haft tekniker här och även en servicekille från ivt men har inte fått något riktigt svar vad ljudet kommer ifrån.
Bor du i Malmö eller närheten så kan du komma förbi och lyssna på min. Tyvärr så min installatör (4Tec) är inte ett dugg intresserad av att hjälpa mig. Dom "prioriterar icke" oljud. Prioriterar de som inte ha värme. Det finns en kabel som kommer ner bakom frontpanellen, hjälper att minska ljudet lite grann, inte märkbart. Hjälpte med överskåpet och ljudisar där. Tror att detta beror på flyttade kondeseringstekniken som denna FLVPen använder till skillnad från fast kondensering som tex NIBE använder. Hittar du en lösning så dela gärna med mig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.