4 768 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
Oljud från miljörum - erfarenheter?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag och min sambo står inför att köpa en lägenhet i ett nybyggnadsprojekt.
Allt är perfekt med lägenheten, läget, planlösningen, priset etc. Men vi har en oro nu.
Lägenheten ligger precis ovanför föreningens miljörum. Där allt avfall inklusive glasflaskor ska slängas.
I vår nuvarande bostad vet jag att det vart klagomål på oljud från grannar som bor i anslutning till miljörummet.
Nu undrar jag, någon som bor i anslutning till ett miljörum som kan dela med sig om det är något som stör eller inte?
Och så undrar jag, om det nu skulle vara höga ljud i lägenheten när någon slänger glasflaskor, finns det något juridiskt skydd för detta? Kan vi tvinga byggaren att åtgärda detta med extra isolering eller annan åtgärd (?) om det skulle bli ett problem.
Sammanfattningsvis, är vår oro befogad eller har vi bara hittat på ett problem för att vi är nervösa?
Tack för hjälpen! 😊
Allt är perfekt med lägenheten, läget, planlösningen, priset etc. Men vi har en oro nu.
Lägenheten ligger precis ovanför föreningens miljörum. Där allt avfall inklusive glasflaskor ska slängas.
I vår nuvarande bostad vet jag att det vart klagomål på oljud från grannar som bor i anslutning till miljörummet.
Nu undrar jag, någon som bor i anslutning till ett miljörum som kan dela med sig om det är något som stör eller inte?
Och så undrar jag, om det nu skulle vara höga ljud i lägenheten när någon slänger glasflaskor, finns det något juridiskt skydd för detta? Kan vi tvinga byggaren att åtgärda detta med extra isolering eller annan åtgärd (?) om det skulle bli ett problem.
Sammanfattningsvis, är vår oro befogad eller har vi bara hittat på ett problem för att vi är nervösa?
Tack för hjälpen! 😊
Det heter väl ändå soprum och jag hade avrått från att bo på såna. Vilken kass känsla att sitta och äta frukost och höra hur nån sorterar... Nej tack...
Varför bygger man ens soprum under en lägenhet? Bygg det bredvid. Folk är inte kloka...
Varför bygger man ens soprum under en lägenhet? Bygg det bredvid. Folk är inte kloka...

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 111 inlägg
I vart fall i äldre hus så är det ett problem som förekommer. Man kan sätta upp regler, typ var försiktig och undvik användning efter kl 22, men det är svårt att tillämpa i praktiken. Generellt bör man som köpare vara försiktig när det är en lokal under bostaden.
Sannolikt är du körd.I Iawest skrev:
Antingen lever du med oljudet eller så får du flytta.
Om det går att välja en annan lgh hade jag gjort det.
Något juridiskt skydd finns knappast. Om det blir problem får ni kontakta föreningen. Byggaren har inget ansvar. Det behöver nog vara väldigt störande för att föreningen ska göra något. Föreningen kan hävda att ni köpte bostaden med information om avfallsrummet. Jag skulle avstå från ett köp med denna osäkra faktor.I Iawest skrev:
I sådana här fall ser jag det som att det handlar om vilken kategori hyresgäst det underförstått riktar sig till.
Dvs i TS fall en typisk ungkarl som inte störs av bombanfall när han sover ut ruset. (Sällan kvinnor.) När jag var ung kunde jag nog stå ut med det mesta. Det ändrade sig med tiden...
Dvs i TS fall en typisk ungkarl som inte störs av bombanfall när han sover ut ruset. (Sällan kvinnor.) När jag var ung kunde jag nog stå ut med det mesta. Det ändrade sig med tiden...
Tack för era svar. Jag bestämde mig för att avstå denna lägenheten. Tanken på att flytta in där, och första dagen, när man står med sitt glas inflyttnings-bubbel, hoppa till av oljuded av att en granne hivar en kasse med tomglas. Det går inte...
Hade lägenheten existerat hade jag gjort så som någon sa, att helt enkelt testa. Men nu finns ju inte ens lägenheten. Så det går inte...
Hade lägenheten existerat hade jag gjort så som någon sa, att helt enkelt testa. Men nu finns ju inte ens lägenheten. Så det går inte...

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 434 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 434 inlägg
Sen ska soprummet tömmas också, så det tillkommer buller och andra risker med det. Det kommer antagligen ställas grejor utanför som är i vägen. När jag bodde i lägenhet var det någon som slängde en artillerigranat (!) i grovsoprummet så att halva kvarteret fick spärras av (låg dock inte i samma byggnad som lägenheterna).
Har inte läst i tråden så vet inte vad som redan sagts. Men jag tycker verkligen er oro är befogad. Det låter satan när det töms glas. På vår gård har värden tidslåst soprummet så man inte kan slänga där efter 22.00 för att folk inte ska störas, det är bra. Men jag kan säga det som stör mest: sophämtningen. På vår gård så sker det sophämtning varje dag (!!), det är alltid någon kategori av sopor som ska tömmas, och då ska container släpas ut, tömmas i sopbilen och släpas tillbaka igen. Och när sker då detta? Jo det sker typ 7 på morgonen. Och det händer ofta att sopbilar behöver backa upp till soprum, och jag lovar dig att detta kan vara ett förj***ligt pipande, som ibland pågår flera minuter beroende på hur slöa de är på att backa, och hur långt och svår backning det är. Sopbilar har riktigt höga pipsignaler vid backning som väcker upp stenarna ur sin sömn. Nu har jag ändå ganska tur att jag inte bor precis nära soprum och det känns ok, det låter inte lika mkt varje dag och själva tömningen i sopbilen sker på andra sidan huset så det hörs ej till sovrum. Jag skulle tänka igenom detta noga om jag var er, det kan bli en mardröm (mkt störningar är sånt som man kanske inte tänker på i förhand och upptäcker efteråt, t.ex. att en sopbil måste backa upp och pipa utanför ens sovrum eller liknande, eller att det är schemalagt för soptömning 5 dagar i veckan 7 på morgonen). I vårt soprum finns ett anslag där det står angivet vilka dagar som soptömning sker, det kan vara värt att kolla upp (är det varje dag??), och vart står sopbilen?? Personligen skulle jag aldrig satsa på köp av lägenhet vid soprummet.I Iawest skrev:Hej!
Tack för hjälpen! 😊