En granne får en leverans och leveransbilen läcker en hel del olja på gatan som är asfalterad. Det blir en riktigt stor fläck som även följer som ett spår när bilen lämnar området.
Vi är ett nybyggt område på ca 50 hus och har en nybildad samfällighetsförening för väg, belysning, snöskottning m.m.
Grannar har ringt på familjen som fått leverans med de skiter fullständigt i oljefläcken och gör inget för att ta bort den. Någon har lagt lite sand över men det verkar inte hjälpa något.
Vad kan man göra? Vem är ansvarig för att ta bort fläcken? Kan man vända sig till kommunen och få lite hjälp???
9 742 läst · 31 svar
10k läst
31 svar
Oljespill på gemensam väg
Sida 1 av 3
-
Medlem · Stockholm · 106 inlägg 30 sep 2009 07:08
-
30 sep 2009 07:27 #2
Han som körde bilen borde rimligen vara ansvarig. kontakta dom, funkar inte det hota med att kontakta miljökontoret i din kommun
-
Medlem · Stockholm · 106 inlägg 30 sep 2009 08:3230 sep 2009 08:32 #3
Det måste vara den som beställt jobbet/varan som kontaktar bilföraren antar jag då vi inte vet vilka de anlitat. Då den familjen inte bryr sig så måste vi gå en annan väg. Ska höra med miljökontoret!
-
Moderator · Stockholm · 47 740 inlägg 30 sep 2009 08:3530 sep 2009 08:35 #4
Men, sådana där oljefläckar är ju ganska standard att gator utsätts för, de brukar försvinna efter rimlig tid. Det blir en helt orimlig arbetsinsats för dig om du skall hålla efter varenda skada som uppstår på vägen.
Nu vet jag iofs inte hur spillet ser ut, det händer ju att det komemr ut ganska extrema spill, typ ett helt oljetråg som spricker. -
30 sep 2009 12:02 #5
Istället för att börja bråka om det och som nu lägga det på en sandlådenivå, gör så att samfälligheten köper in en säck med saneringsmedel, så kan ju ni som bryr er slänga på det på fläcken. En del fajter är inte värda att ta, utan ibland får man svälja stoltheten.
-
30 sep 2009 12:52 #6
Alltså, tycker Rosenbyggare att det är grannens fel och ansvar att en leveransbil har spillt lite olja på vägen? Om posten kommer med ett företagspaket till dig och postbilen kör på en lyktstolpe just när den skall leverera paketet till dig, då är det alltså ditt ansvar att se till att lyktstolpen blir fixad?
Skall Rosenbyggares granne följa tankbilen hela vägen till depån för att säkerställa att den inte droppat olja på någon mer väg?- Laddar…
-
30 sep 2009 13:01 #7
-
30 sep 2009 13:14 #8
Är det tillräckligt mycket spill, kontakta brandkåren/räddningstjänsten för sanering.
Vill dom sen ha tips och uppgifter på ev förövare kan ni ju berätta vad ni vet.
Är det inte så stor fläck tycker nog också jag att ni knske får uthärda att lägga på lite saneringsmedel och låta fläcken försvinna "av sig självt".
Ni har knappast några bra påtryckningsmedel att ta till mot grannen, det är nog endast myndighetsutövning som kan medföra tillräcklig stark påtryckning som fortfarande är laglig. -
30 sep 2009 13:15 #9
Kan han inte åtminståne meddela vilken firma det var? -
30 sep 2009 13:48 #10
Eftersom grannarna vet vad det var som hände så borde de ju också ha kunnat lägga märke till vilket företag som levererade. Nu kan man ju iofs inte utläsa specifikt att det var en oljeleverans det var frågan om, TS skriver ju bara att leveransbilen läcker olja på gatan. Utgående från den beskrivningen skulle det lika gärna kunna vara posten som levererade ett paket som fick oljeläckage på sin bil.
Men alltså, är detta något att hetsa upp sig över att en bil spiller lite olja på en gata? Finns det någon anledning att bli sur på GRANNEN för det? Jag är säker på att grannen inte specifikt bad om att få oljan på gatan, det är väl trots allt antagligen så att grannen fått betala även för oljan som spilldes på gatan.
På TS låter det nästan som om han håller sin asfalterade gata lika kär som sin persiska matta i vardagsrummet. Tycker inte det låter som någon katastrof att det droppar lite på en gata.
Det låter inte heller på TS som om han eller någon annan snällt och vänligt frågade vilket företag det var som levererade så att TS själv kunde kontakta dem, utan det låter snarare som om TS eller någon av de andra intresserade grannarna klagade/gnällde på oljespillet, som om det vore grannens fel. -
30 sep 2009 13:52 #11
Ja det är klart, med lite (felaktig) psykologi kan man få den mest snälle och hyvens människa på snett humör ...
-
Medlem · Stockholm · 106 inlägg 30 sep 2009 17:2430 sep 2009 17:24 #12
Det stämmer att jag själv inte har pratat med den familj som fick en leverans av något slags trädgårdsmatererial.
Lastbilen som levererade fick antagligen ett stort läckage av hydralolja tror jag någon sa. Det jag undrar är vad som egentligen gäller då många grannar skvallrar hit och dit. Själv tycker jag att familjen kan kontakta den som levererade varorna och fråga om de kan sanera efter sig med tanke på deras och andras barn har oljefläckar på kläder, skor och cyklar.
Sen är det några som sagt att de fått sladd på bilen även om det är låg fart som gäller i området. Men det tar jag nog med en nypa salt!
Men då några har pratat med dem och de inte gör något åt saken så undrade jag vad man kan göra. Jag själv har ingen som helst aning om hur man sanerar olja, men det har jag nu fått svar på
Tack för alla svar! -
30 sep 2009 18:52 #13
Det var alltså inte ens en oljeleverans utan en leverans av något vad som helst och leveransbilen råkade ut för en olyckshändelse och spillde olja på vägen. Om oljetråget hade gått sönder vid ett farthinder på vägen, så hade du fortfarande tyckt att det var familjen som bilen var på väg till som har ansvar för att det saneras?
Om du beställer en taxi hem till dig och taxin krockar med en annan bil, så är det ditt ansvar att ta hand om glassplittret på gatan för grannens barn skär sig på det?
Jag tycker detta är helt och hållet det levererande företagets ansvar att sköta och om grannarna såg så detaljerat att en hydraulslang läckte eller liknande, så såg de säkert också vad det var för företag. De kan gott ringa själva, de har lika stort ansvar som den mottagande familjen, dvs inget ansvar alls för det som hände. -
30 sep 2009 20:10 #14
-
Medlem · Stockholm · 106 inlägg 30 sep 2009 20:4030 sep 2009 20:40 #15
Det jag är ute efter är att någon måste vara ansvarig att ta hand om saken, kan lika gärna vara samfällighetsföreningen som får städa upp. För det är inte trevligt att ha oljespill på gatorna där vi lever.
Jag tycker att man är en dålig granne om man fullständigt skiter i saker och ting som man indirekt är inblandad i när man har gemensamma ytor att ta hand om. Inte att man själv ska behöva gå ut och försöka "torka upp" oljan, utan ta kontakt med någon i styrelsen och berätta att det har runnit ut en hel del olja och hur kan vi lösa detta?
Om en taxibil krockar och det blir en massa glassplitter så är det nog så att det blir någon boende/styrelsen som känner ansvar för området som går ut och sopar upp det sista efter att bilen bärgats från platsen.