8 056 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Oljesmord kompressor, finns det filter för olja?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gällande kompressorer är jag nybörjare. Jag ska köpa relativt snart hade jag tänkt. Men funderar över det här med smörjningen.
Mina behov är diversejobb, bla spikning och andra verktyg plus att jag ett par gånger per år måste fylla på luft i hydroforen (den tappar luft när filtret backspolas). Alla större modeller på kompressorer verkar vara oljesmorda vilket gör mig lite tveksam till användning till dricksvattnet. Är detta ett problem? Om jag fyller luft i hydroforen med en oljesmord kompressor (naturligtvis utan extra smörjtillsats) kommer vattnet att ta smak? Om så är fallet, finns det några filter som kan ta hand om oljan i luften så att jag får någorlunda ren luft?
By the way, är denna något att ha
Jula Postorder AB
Tacksam för hjälp
//Mikael
Mina behov är diversejobb, bla spikning och andra verktyg plus att jag ett par gånger per år måste fylla på luft i hydroforen (den tappar luft när filtret backspolas). Alla större modeller på kompressorer verkar vara oljesmorda vilket gör mig lite tveksam till användning till dricksvattnet. Är detta ett problem? Om jag fyller luft i hydroforen med en oljesmord kompressor (naturligtvis utan extra smörjtillsats) kommer vattnet att ta smak? Om så är fallet, finns det några filter som kan ta hand om oljan i luften så att jag får någorlunda ren luft?
By the way, är denna något att ha
Jula Postorder AB
Tacksam för hjälp
//Mikael
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ingen som känner till något om detta, please?
För andningsluft används normalt ett filter eller en speciell kompressor. Exponeringen i ditt fall är så ringa att det borde inte vara ett problem.
De flesta välsorterade oljeleverantörer har sk. "livsmedelsgodkänd" kompressorolja som används i tex livsmedelsindustrier. Den skall vara klassificerad i enlighet med USDA:s riktlinjer för H1 vilket i korthet innebär att ringa kontakt med livsmedel är acceptabelt. Googla USDA H1 så finner du mer info.
Dock tror jag som sagt att om du endast fyller ett par gångar om året så skall det inte vara några problem.
De flesta välsorterade oljeleverantörer har sk. "livsmedelsgodkänd" kompressorolja som används i tex livsmedelsindustrier. Den skall vara klassificerad i enlighet med USDA:s riktlinjer för H1 vilket i korthet innebär att ringa kontakt med livsmedel är acceptabelt. Googla USDA H1 så finner du mer info.
Dock tror jag som sagt att om du endast fyller ett par gångar om året så skall det inte vara några problem.
Det är så ytterst lite olja som kommer med tryckluften så det kan nog inte påverka ditt vatten. Jag tror att de flesta fyller luft i sina hydroforer direkt från kompressorn. Problemet är snarare det omvända - dina verktyg får för lite smörjning. Men om man nu är noga med att det absolut inte får vara olja i luften - och det är man om man t.ex. sprutlackerar - så finns det oljeavskiljare att komplettera kompressorn med. Jula har säkert.
Kompressorn du undrar på: den räcker och blir över för det du ska använda den till. Om du inte tänker köra stora slipmaskiner eller liknande klarar du dig med en betydligt mindre. Spikning drar inte mycket luft.
Kompressorn du undrar på: den räcker och blir över för det du ska använda den till. Om du inte tänker köra stora slipmaskiner eller liknande klarar du dig med en betydligt mindre. Spikning drar inte mycket luft.
Tittar också efter en kompressor, fast behöver en lite större för framtida garagebehov....
Har kollat på Jula, Biltema, samt gelins-kgk.
Storleken är uppe i 150 liters tank och 5.5 hk motor.
Svårt bara o få riktig information av vad som skiljer dom åt. samt om man vågar lita på Biltemas kvalité i detta läge.
Har kollat på Jula, Biltema, samt gelins-kgk.
Storleken är uppe i 150 liters tank och 5.5 hk motor.
Svårt bara o få riktig information av vad som skiljer dom åt. samt om man vågar lita på Biltemas kvalité i detta läge.
Jag har en kompressor från Jula och köpte ett oljeavskiljningsfilter (dock inte på Jula om de överhuvudtaget har något).
Frågan om olja vid påfyllning av hydroforen är, enligt svar från geotec, verkar vara att det inte är något större problem (se inlägg på GEOTEC - Svenska Borrentreprenörers Branschorganisation - Swedish Drillers' Association, brunnsforum, 20 mars).
/Rob
Frågan om olja vid påfyllning av hydroforen är, enligt svar från geotec, verkar vara att det inte är något större problem (se inlägg på GEOTEC - Svenska Borrentreprenörers Branschorganisation - Swedish Drillers' Association, brunnsforum, 20 mars).
/Rob
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa ny kompressor. Oljefri eller oljesmord kompressor? För- och nackdelar.
Verktyg & Maskiner -
Tyst kompressor som finns i lager
Verktyg & Maskiner -
Oljesmord eller oljefri kompressor?
Verktyg & Maskiner -
Kompressor till spikpistol finns det någon liten och smidig
Verktyg & Maskiner -
Finns det kompressorer som kan leverera KONSTANT/JÄMNT tryck?
Verktyg & Maskiner