Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Oljehärdad eller ej?

1. L
    Medlem · 2 inlägg

Lera123

Medlem
    Hej på er. Hoppas att det här hamnar i rätt kategori. Vi håller på att bygga ett hus till verkstad, grovkök med mera. Det kommer att vara måttligt isolerat, mest bara så att det går att värma upp då det behövs, och är möjligt att hålla frostfritt utan allt för stor insats. Taket kommer att isoleras med cellulosaisolering, och jag tänker att konstruktionen kommer att se enligt bifogad bild. Plåten vi lägger på är inte ny, men håller nog ett antal år till. Eventuellt lägger vi ny plåt ovanpå den gamla framöver. Så till frågorna:
    1. Ser det helt uppåt väggarna feltänkt ut?
    2. Om det ser ok ut, kan vi i så fall använda oljehärdad masonit (som då borde göra ett gott jobb som undertak), eller ska vi hålla oss till obehandlad masonit för att underlätta fuktvandring ut till luftspalten?

2. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 861 inlägg

1977bjorn

Hobbysnickare
    Här är en bild från insidan på mitt. Pilen pekar på en 45x45. I denna har jag sedan fäst en masonit. Masoniten sticker sedan ut, utanför ytterväggen, så att eventuell kondens inte rinner in i väggen. Under masoniten blir det isolering, diffusionsspärr, gles, gips. Nu vet jag inte vad det är för typ av byggnad du gör, men du kommer behöva något skikt utanpå isoleringen. Förr körde man papp (vi har det i vårt hus) som en snål-lösning. När vi skall lägga om vårt tak kommer jag komplettera med råspont och papp istället.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    598C26CB-9783-4FFD-A172-997974A98031.jpeg

3. L
    Medlem · 2 inlägg

Lera123

Medlem
    Det ser ju ut att vara en liknande lösning som jag tänkt mig, bortsett från att vi kommer att ha plåt istället för råspont med papp. Är masoniten du använder oljehärdad?

4. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 861 inlägg

1977bjorn

Hobbysnickare
  5. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 862 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Är det fribärande plåt så ska det funka bra som du tänkt. Jag brukar lägga oljeboard ovanpå takåsar och sedan en 45:a ovanpå för att slippa krångla underifrån med luftspalten.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190606_152250.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.