Byggahus.se

Oljegrus / fräsmassor

1. D09
    Medlem · västra götaland · 9 392 inlägg

D09

Medlem
    Hej

Ska fixa till min väg till helgen. En totalt hopplös grusbacke som behöver ett rejält lyft..

Till helgen ska jag dock bara göra så vägen kan övervintra..

Tanken var att lägga på 0-40, dra till och padda.

Sen har jag börjat klura på om jag skulle göra ett försök med att ersätta 0-40 med fräsmassor... ( asfalt )

Någon som har erfarenheter av detta?

Krävs det någon underbyggnad? ( mot berg )

Hur tjockt bör man lägga?

Rinner det iväg likt vanligt grus när det regnar?

Om man paddar det, kan man få det att klibba ihop?

2. G
    Medlem · Stockholm · 290 inlägg

Genvägen

Medlem
    En liten nackdel med asfaltsgrus kan vara om du vill bli av med det i framtiden. Det kan vara dyrt att tippa eftersom det inte ska gå som fyllnadsmassor.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · dalarna · 182 inlägg

Mattsson86

Medlem
    En nackdel till är när de blir gammalt o dåligt så blir de RIKTIGT dåligt och svårt att få bra igen. En grusväg går ju ganska lätt att skrapa o eventuellt fylla i hål. Fast de går säkert att lappa med mer fräsmassor i framtiden.

• Laddar…
  4. D09

D09

Medlem
    Jag lagade med vanligt grus...
    Som har regnat bort :(

Samma visa varje år :/ eller varje gång jag lagat den ha ha

5. A
    Anonym
    Jag har lagt på det på uppfartsvägen till vårt sommarställe.

Det är en lång grusväg med backe (dock ej berg) och det gjordes inget annat än att lägga ut det i så tjockt lager som behövdes för att fixa till ojämnheterna. Det är mest ojämnheter, svackor i hjulspår och rännilar som behöver fixas.

Det paddades inte utan packades genom att köra med lastbilen fram och tillbaka över det utlagda gruset och sen lägga på mer och köra igen några gånger. 15 ton lastbil fram och tillbaka några gånger packar rätt bra.

Det håller bra även flera år efter och vi kör med både tunga släp och lastbilar och traktorer på det och på vintern plogar vi med traktor och frontplog utan påverkan skulle jag vilja säga.

Redigerat av moderator 7 sep 2013 07:16
    • Laddar…
  6. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem
    Jag har lagt det på en grusväg som går i en stark sluttning genomvår tomt, jag lade på det efter att jag flera gånger fått hämta gruset (det gamla) från grusvägen längst ned efter häftiga regn, vilket var ett enormt arbete varje gång.
    Sedan jag lade på asfaltskoss har det inte varit några problem, det har hållt otroligt bra och legat still. Jag bara krattade ut det i 2-5 cm tjocklek och lät det packas av bilen och normal användning.

• Laddar…
  7. D09

D09

Medlem
    Låter verkligen som det är värt ett försök med asfaltskross :)

Den långa branta grusvägen är det enda som drar ner huset känns det som :)

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 540 inlägg

prototypen

Medlem
    Men det måste vara stadigt under, lera och matjord funkar inte.
    Med ett bra underlag så blir det kanon.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.