Byggahus.se

Olja själv?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!

Här kommer min allra första post i det här forumet, hitills har jag bara läst alla andras frågor och svar.

Nu till min fråga: Jag har två golv med ekparkett och två med furugolv som i dagsläget är lackade. Nästa vecka får jag golven slipade och han som ska göra det är tydligen inte så hemma på det där med olja. Med samtal med andra "golvslipare" verkar det som om att dom använder någon maskin för att "trycka" ner oljan i golvet. Kan man om golven är slipade själv olja det med roller/pensel med tillfredställande resultat? Är matt lack, som golvsliparen läger på, ett alternativ?

Tacksam för tips och ideér!

mvh
    /Daniel

2. K
    Medlem Nivå 1

Re: Olja själv?

Hejsan!

Här kommer mitt första inlägg också. :)

Jag har en väldigt gammal massiv ekparkett i min lägenhet som jag lät slipa härom veckan. Hörde mig sedan för lite och oljade själv med gott resultat!

Jag använde en roller på skaft till de stora ytorna och en tjock pensel till hörn och kanter. Lät olja sitta i en halvtimma och torkade sedan bort överflödet med torra, rena trasor. Möblerade efter ca 24 timmar.

På ett mörkt träslag som ek är oljat helt klart snyggast enligt min mening. Furu kan jag inte uttala mig om alls. Sedan är det klart att ett lackat golv är mer lättskött. Annars mest en smaksak skulle jag tro.

Lycka till!