Byggahus.se

Olja om ett parkettgolv?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej :)

Jag har ett parkettgolv av s k fiskbenstyp. Detta golv slipades om för 3 år sedan och oljades därefter. Nu börjar ytan bli lite matt på sina ställen och jag tänkte därför olja om det.

Hur ska jag gå tillväga och vilken olja ska jag använda?
    Hur ska jag göra rent ytan som ska oljas om?

Tacksam för tips :)

2. J
    Medlem Nivå 6
    Rengöring = dammsugning bör räcka.

Jag brukar olja golvet i två omgångar genom att först flytta möblerna till ena halvan, olja andra halvan, och sen göra omvänt med resten. Jag brukar göra det i samband med att jag ska resa bort några dagar, eftersom det oljade golvet behöver ett par dagar för att härda innan du bör gå på det.

Använd t ex Faxe träolja. Jag tycker Faxes produkter fungerar utmärkt. De är filmbildande vilket betyder att de skapar en viss yta på träet, till skillnad från t ex vanlig linolja.

För oljandet, följ instruktionen på produkten.

Använd en svamp för att lägga på oljan. Ta inte för mycket om det är ett ekgolv (typ 1 dl / m2) -- isåfall kommer eken "blöda" ut små oljefläckar upp till några timmar efter att du polerat, vilket torkar som små blanka fläckar om de inte efterpoleras.

Polera lämpligtvis med en polerhätta på din slipmaskin, eller hyr/köp en polermaskin. Eller polera för hand.
    Ett alternativ till att olja är att använda återfettande rengöringsprodukter, t ex Faxe oljevård. Om golvet bara är lätt uttorkat så kan det räcka. Dessa skuras så du slipper polerandet.

Var försiktig med restprodukterna från oljningen eftersom oljetrasor kan självantända.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren Johan :)

Håller jag liksom oljan på svampen och sen gnuggar ut det på golvet tills det inte är några blöta fläckar? Om jag polerar för hand kan jag då ha en trasa eller vad använder jag då?

4. J
    Medlem Nivå 6
    När jag oljar så häller jag en liten skvätt på golvet (typ 1-2 matskedar åt gången) och gnider ut det med en scotch brite. När oljan är applicerad så ska träet dra i typ 10 minuter (står på produkten hur länge). Sen polerar jag. Jag brukar grovpolera med en trasa (slakta någon gammal T-shirt eller handduk). Sedan efterpolerar jag ytterligare en gång med polerhätta på excenterslip. Slutligen håller jag koll på golvet för att kunna torka bort eventuella "blödningsfläckar", dvs små pölar med en diameter på ett par mm, som lätt uppstår när jag oljar ekgolv.

5. T
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag varit på Alcro en sväng. Jag fick med mig en 1-liters burk med golvolja, scotchbrite (antar att du menar en svamp men med handtag som man skulle polera med, för det var en sån jag köpte )samt en pensel. De sa att jag kunde pensla golvet istället för att ha en trasa. Frågan är om det här med självantändning även gäller penslar? Så här sa de att jag skulle göra:

1. Dammsug noga
    2. Pensla golvytan
    3. Låt torka ca 20 min
    4. Torka bort "fläckar"
    5. Använda Scothbriten för att polera den oljade ytan

Jag kommer lägga upp före och efter bilder :)

6. A
    Medlem Nivå 2
    Om jag inte missminner mig så är du beroende av att veta vilken olja som användes förra gången du oljade golvet (jag oljade om i somras). Det finns två olika sorter, och det gäller att inte ta fel....

7. J
    Medlem Nivå 6
    Scotchbrite är sådana där skursvampar som är gula och med en grön sida med lite grövre material. Finns i mataffärer bland städgrejset. En sådan tycker jag är enklare att använda i steg 2), men det har ingen direkt funktionell betydelse om du gör det med pensel istället.

Vid 5) använder du den polerplatta med handtag du köpte, vanliga handdukar, eller ännu hellre en polermaskin/polerhätta på excenterslip.

Och 6), håll koll på ytan ett par timmar efteråt så att den inte "blöder". Rätt ljus gör sådant lätt att upptäcka.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Aj fasen, det där har jag inte en aning om :confused:

Var en snickare som fixade det. Nu tänkte jag ju fixa det i helgen men hur gör jag nu då :confused:

9. T
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa :)

Nu är golvet fixat. Jag dammsög det noga och rengjorde det sen med en disktrasa. Därefter penslade jag det med en golvolja från Beckers, lät det dra in sig i golvet i ca 45 min. Därefter torkade jag bort fläckarna och använde scotchbriten för att släta ut småfläckar. Det blev hur bra som helst och enkelt var det också :)

10. M
    Medlem Nivå 5
    En undring när det gäller Scotch-briten, vilken sida är det ni använder i steg 5 - den grova sidan eller svamp-sidan?

11. M
    Medlem Nivå 5
    ...och kan man använda polermaskin på ett golv med struktur?