Hej,
Min kära Husqvarna M46 (B&S Sprint 375 motor) vill inte gå igång längre.
När jag skruvade loss locket till luftfiltret så såg jag att det var väldigt mycket svart olja (på undersidan där den suger luft).
Även i förgasaren såg jag tendenser till sot/olja och det kommer från motorn och det lilla metallrör som går in i förgasaren.
Jag har kompression, det känner jag när jag drar i startsnöret, motorn hostar till lite (den tänder litegrann) och dör sen, det varier lite hur mycket eller lite den kommer igång, men aldrig mer än några sekunder.
Jag har haft av luftfilter och ljuddämpare, men den beter sig likadant. Har även kollat tändstiftet (som var ganska sotigt) och rengjort det.

Blir det till att montera ner hela motorn i beståndsdelar för att inspektera motorn (kolv, kolvringar mm), förgasaren och bränsletanken?
Eller finns det något enklare jag ska testa med som jag inte gjort först?

Mvh

Är det en 4-taktare så kolla ventilerna och ventilstyrningar

Det vanliga är att luftfiltret består av en oljeindänkt svamp. Så där ska det vara olja.

Det låter som den har varit upplyft på fel håll (förgasare nedåt) skulle tro att en förgasare rengöring hade varit på sin plats.

M Mickebandsåg skrev:
Det låter som den har varit upplyft på fel håll (förgasare nedåt) skulle tro att en förgasare rengöring hade varit på sin plats.
Kanske, det är fullt möjligt.
Jag har iaf beställt ett servicekit från briggsparts, så jag plockar ner delarna och rengör med nya packningar och ny olja, så ser vi efter det.

A
X xLnT skrev:
Jag har iaf beställt ett servicekit från briggsparts, så jag plockar ner delarna och rengör med nya packningar och ny olja, så ser vi efter det.
byt membranet och kolla över oljan.
Skulle det behövas så lägg förgasaren i bensin över natten.
Sedan kommer den nog mest troligt att starta..

B
X xLnT skrev:
Dags för ett litet trådlyft, har kommit över en likadan maskin med liknande problem. Har iofs inte kollat på den än, men undrar ändå hur det gick? Fick du fart på den med lite service?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.