Byggahus.se

Olja eller vaxa in arbetsbänk!

1. J
    Medlem Nivå 4
    I min verkstad har jag nu lagt på denna träskiva på mina arbetsbänkar. Anledningen är för att jag inte vill slita ut arbetsbänkarna och med denna skiva jag lagt på kan jag för en billig peng byta ut vart annat år eller så.
    Nu tänkte jag fråga forumet vad jag ska behandla träskivan med. Den är ca 3cm tjock. Inte så kompakt (se bild,video) Ambitionen är att den ska ialf bli lite tåligare och kunna ta lite stryk. Olja eller vaxa in? Förslag på märken? tack

2. Tomtom79
    Medlem · Nivå 8
    Det enda du möjligen uppnår med att olja eller vaxa är att göra den lite mer fukttålig. Skulle dock misstänka att spånskiva mår ungefär lika illa av att bli uppblött av olja som av vatten. Men det är bara en gissning.

Frågan är då vad det är du vill skydda den mot? Mekaniskt slitage eller spill av vätskor? Är det mekaniskt slitage skulle jag möjligen satsa på att montera dit en kantlist, det är väl en spånskivas akilleshäl

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 6
    Klä skivorna med slätplåt,håller för evigt (nästan:))

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 4
    Jag vet egentligen inte varför jag ska olja in den. Fick väll för mig att den skulle bli tåligare. Det kanske är bättre att låta den vara och sen byta till en ny när det blir dags. Kantlist var en mycket bra idé. Tack Tomtom. Exempel på list?

5. Tomtom79
    Medlem · Nivå 8
    Personligen skulle jag nog valt en list med rektangulärt tvärsnitt, så jag har 90graders "vassa" kanter. Är bra ibland att inte ha rundade kanter när man ska hålla något på bänken. Möjligen dra lite smärgelduk över kanten så den är lite ltie mjuk.

Sen limma ordentligt och spika dit den. Ska man skruva så bör man nog förborra och sätta skruven tätt o man inte vill limma.

• Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 4
    Ska kolla med butik om de har ngt passade.
    Tack.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag skulle ha målat med nån tålig färg och klätt in kanterna med nån enkel list som limmas och skruvas.

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 4
    vilken färg då? Kan du snälla ge ett exempel på typ av färg?

9. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Typ nån akrylatfärg för utomhusbruk.

• Laddar…
  10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Annars kan man köra en 5mm gummimatta och lägga på bänken istället för spånskivan. Det blir mjukt och fint för ömtåliga saker

• Laddar…
  11. Bästa svaret

Tomtom79
    Medlem · Nivå 8
    Får säga att spånskivor är väldigt tåliga på den släta ytan så färg eller dylikt hjälper nog föra. Möjligen ser det snyggare ut ett tag, tills den repas och skavas. Endast om man vill tålighet mot blaskande av vatten skulle jag överväga det. En så slät yta är nog inte bästa ytan för att få fäste heller, framförallt inte för plastfärg för utomhusbruk som rekommenderas att målas på grovt sågade ytor. Men det kanske funkar. En variant med halva bänken målad för finlir och blaskande och halva bänken obehandlad för bankande, grovarbete osv?

• Laddar…
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja, syftet med färgen är att få en snyggare och mer lättstädad yta.