Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du på vilka grunder andelstalen fördelats? Låter konstigt om den grannen fått 10% utan bostad.
Låter väl som det är en lantbruksfastighet/skogsfastighet...

/ATW

• Gilla
Novisorisk och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur fick du ”i slutänden” till att det är enda sättet? Som @Claes Sörmland lite mer beskrivande svarade så anpassar sig förstås de flesta normalt funtade människor till vad man får göra när man får kännedom om reglerna.

I sista hand har man dock rättsstaten till sin hjälp om man har rätt.
Du yrar vidare om regler...

TS får väl övertyga någon granne att vägen behöver rustas så lär väl TS snabbt vara i majoritet då inte vägårsmöten brukar vara välbesökta.

Att prata om regler och lagar och att det går att få sin vilja igenom även fast man är i minoritet är bara en hobby för 1%lagvrängare.

Så vad är ditt råd till TS egentligen?

/ATW

N
A ArneTW skrev:
Låter väl som det är en lantbruksfastighet/skogsfastighet...

/ATW
Stämmer, lantbruksfastighet. De har skiften längstmed vägen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Du yrar vidare om regler...

TS får väl övertyga någon granne att vägen behöver rustas så lär väl TS snabbt vara i majoritet då inte vägårsmöten brukar vara välbesökta.

Att prata om regler och lagar och att det går att få sin vilja igenom även fast man är i minoritet är bara en hobby för 1%lagvrängare.

Så vad är ditt råd till TS egentligen?

/ATW
Du kanske tror att du bor i laglöst land, jag hoppas att jag inte gör det. Naturligtvis hör juridiska råd hemma i juridikforumet. Ditt eviga tjatande om att det inte gör det är bara tröttsamt.

Mitt råd till TS lämnade jag för många inlägg sedan. Nu är jag i stadiet att säga emot dumhet och enfald och snart kommer jag som vanligt att sluta skriva i tråden mer än för att bara sporadiskt kommentera något som är felaktigt ur ett nytt perspektiv. Sen börjar vi väl om med samma dans i en ny tråd.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Jag lägger mig - mot bättre vetande - i Arnes och Nötegårdsgubbens diskussion och funderar på om man inte kan sammanfatta det så här:
Så länge föreningen löser sin uppgift inom ramen för lagar och regler så bestämmer majoriteten HUR det ska göras. Men inte ens en 100-procentig majoritet kan besluta att låta vägen förfalla bortom Trafikverkets gränser för hur vägen ska skötas för att de ska ge bidrag. Jo, det kan beslutas, men trafikverket lär dra in sitt bidrag.
Med andra ord; om TS kan få Trafikverket att ta en titt på vägen och de bedömer att den inte sköts så lär hotet om indraget bidrag övertyga fler medlemmar om att vägen behöver skötas bättre. Som en sista åtgärd...

Frågor till TS:
Hur mycket får föreningen i bidrag och hur mycket kostar underhållet? Lirar intäkterna med utgifterna? Finns det någon buffert i kassan?
Jag frågar för att i "min" förening överstiger bidragen inte sällan utgifterna, vi har en rätt stor buffert trots relativt stora investeringar de senaste åren, och vi har de senaste åren ändå bara behövt betala halva eller till och med ingen årsavgift. Det jag undrar är, hur mycket pengar betalar er förening för vad som verkar vara väldigt lite vägunderhåll?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Så länge föreningen löser sin uppgift inom ramen för lagar och regler så bestämmer majoriteten HUR det ska göras. Men inte ens en 100-procentig majoritet kan besluta att låta vägen förfalla bortom Trafikverkets gränser för hur vägen ska skötas för att de ska ge bidrag. Jo, det kan beslutas, men trafikverket lär dra in sitt bidrag.
Med andra ord; om TS kan få Trafikverket att ta en titt på vägen och de bedömer att den inte sköts så lär hotet om indraget bidrag övertyga fler medlemmar om att vägen behöver skötas bättre. Som en sista åtgärd...
Det är t o m så att Lantmäteriet kan ha beslutat i det s. k. anläggningsbeslutet om att väganläggningen ska ha en standard så att den kan uppbära statsbidrag. D v s styrelsen måste då följa detta krav på underhåll:

"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (barmarksunderhåll och vinterväghållning) och underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."

Detta kom till min förvåning upp på en förrättning gällande den lokala vägföreningen här i början av sommaren. men lantmätaren strök snabbt förslaget på sittande möte när han insåg att vi inte uppbär statsbidrag.

Läs mer här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/utoeka-ga-foer-vaeg.390846/page-9#post-4795090

Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
N
Liten uppdatering!
Enligt årsmötet skulle det läggas på nytt material längs hela sträckan. Väldigt motvilligt gick de med på det, mot att de ombesörjde med entreprenaden. Vägen var fruktansvärd i våras, kollapsat på två ställen och nedkört i vägkanterna för att man inte vill köra i potthålen. Vägen blev hyvlad och såg bra ut ett tag, men det är ju för att det är snustorrt. För nån månad sedan började det bli gropigt igen, och tvättbräda på ca halva sträckan, och nu har de både saltat och vattnat vägen, vilket sas på mötet inte skulle göras i år utan pengarna skulle läggas på material.. nu har de utfört en dyr saltning istället, och vägen kommer behöva hyvlas/skrapas igen inom kort för att bli av med tvättbrädan. Och lägger vi på material nu så fanns det ju ingen mening med att salta..
Hur gör man när någon i föreningen "bryter" mot vad som blev överrenskommet på årsmötet?

N
T ToRy skrev:
Jag lägger mig - mot bättre vetande - i Arnes och Nötegårdsgubbens diskussion och funderar på om man inte kan sammanfatta det så här:

Frågor till TS:
Hur mycket får föreningen i bidrag och hur mycket kostar underhållet? Lirar intäkterna med utgifterna? Finns det någon buffert i kassan?
Jag frågar för att i "min" förening överstiger bidragen inte sällan utgifterna, vi har en rätt stor buffert trots relativt stora investeringar de senaste åren, och vi har de senaste åren ändå bara behövt betala halva eller till och med ingen årsavgift. Det jag undrar är, hur mycket pengar betalar er förening för vad som verkar vara väldigt lite vägunderhåll?
Hej!
Jag vet inte riktigt vad de får i bidrag för underhållet av vägen, tyvärr. Var inte på årets möte. Uppfattade det som att hela kassan går till underhåll, kassan består av årsavgifter samt bidrag. Ingen buffert tidigare år, men hade några tusen till övers förra året.
2022 las det mycket på vägunderhåll, firman specar likvärdigt jobb/summa varje år, men förra året gjorde inte ens hälften.
Känns som att föreningen blöder pengar.. in i ena medlemmens kassa..

Claes Sörmland
N Novisorisk skrev:
Liten uppdatering!
Enligt årsmötet skulle det läggas på nytt material längs hela sträckan. Väldigt motvilligt gick de med på det, mot att de ombesörjde med entreprenaden. Vägen var fruktansvärd i våras, kollapsat på två ställen och nedkört i vägkanterna för att man inte vill köra i potthålen. Vägen blev hyvlad och såg bra ut ett tag, men det är ju för att det är snustorrt. För nån månad sedan började det bli gropigt igen, och tvättbräda på ca halva sträckan, och nu har de både saltat och vattnat vägen, vilket sas på mötet inte skulle göras i år utan pengarna skulle läggas på material.. nu har de utfört en dyr saltning istället, och vägen kommer behöva hyvlas/skrapas igen inom kort för att bli av med tvättbrädan. Och lägger vi på material nu så fanns det ju ingen mening med att salta..
Hur gör man när någon i föreningen "bryter" mot vad som blev överrenskommet på årsmötet?
I grund och botten är stämman inte den som beslutar om underhållsåtgärder utan det är styrelsens ansvar och beslut. Själva tanken med lagstiftningen kring samfällighetsföreningar är s. k. ordnad förvaltning, d v s att en styrelse ska kunna ta effektiva beslut och köra över delägarna även om det inte är populärt hos alla. Så prata direkt med styrelsens ledamöter och försök påverka dem så att de fattar rätt beslut. Eller ställ upp för styrelseval och påverka direkt.

Stämman granskar egentligen bara samfällighetsföreningens redovisning, informeras om inkomst- och utgiftsststaten (en budget), informeras (och ofta besluta) om styrelsens upprättade debiteringslängd för uttaxering, väljer de förtroendevalda och behandlar motioner. Lite hur motionsbeslut ska hanteras av styrelsen är rätt oklart i lagstiftningen men traditionen bjuder att styrelsen försöker följa dem.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.