5 175 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Olika varianter på samma träd i butik
Hej!
Tänkte plantera ett träd för första gången och har bestämt mig för Prunus Accolade (prydnadskörsbär). När jag kikar på webbutiker finns massa olika varianter o välja mellan. Toppympad, bottenympad tror jag att jag förstår. Toppympad då växer bara kronan och stamhöjden förblir alltid densamma. Bottenympad så växer även stammen.
Men vad menas med solitär och bottenf. stamträd som Zeta listar?
https://www.zetas.se/catalogsearch/result/?q=accolade
Någon som förstår?
Tänkte plantera ett träd för första gången och har bestämt mig för Prunus Accolade (prydnadskörsbär). När jag kikar på webbutiker finns massa olika varianter o välja mellan. Toppympad, bottenympad tror jag att jag förstår. Toppympad då växer bara kronan och stamhöjden förblir alltid densamma. Bottenympad så växer även stammen.
Men vad menas med solitär och bottenf. stamträd som Zeta listar?
https://www.zetas.se/catalogsearch/result/?q=accolade
Någon som förstår?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
Köp helst inte ympad Prunus 'Accolade', utan istället rotäkta. Anledningen är att det ympas på vanligt fågelbär och den roten är för starkväxande jämfört med 'Accolade'. Det blir annars ett fult träd med tjock och konstig stam, i alla fall om det är toppympat. Dessutom får du problem med fågelbärsskott. (Det går att ympa med framgång på bergkörsbär med plantskoleproducenterna gör inte detta.)
Den rotäkta brukar säljas som som en mindre buske som beskurits för att bli flerstammig. Avlägsna de oönskade stammarna över några år efter etablering så får du ett rotäkta enstammigt träd om det är det som önskas.
"Solitär" är helt enkelt en större kvalitet tänkt att stå solitärt med flera stammar.
"bottenf stamträd" tror jag är ett typo där man menar bottenympat stamträd.
Den rotäkta brukar säljas som som en mindre buske som beskurits för att bli flerstammig. Avlägsna de oönskade stammarna över några år efter etablering så får du ett rotäkta enstammigt träd om det är det som önskas.
"Solitär" är helt enkelt en större kvalitet tänkt att stå solitärt med flera stammar.
Tack! Kan man anta i detta fallet att de som inte står som ympade är rotäkta?Claes Sörmland skrev:Köp helst inte ympad Prunus 'Accolade', utan istället rotäkta. Anledningen är att det ympas på vanligt fågelbär och den roten är för starkväxande jämfört med 'Accolade'. Det blir annars ett fult träd med tjock och konstig stam, i alla fall om det är toppympat. Dessutom får du problem med fågelbärsskott. (Det går att ympa med framgång på bergkörsbär med plantskoleproducenterna gör inte detta.)
Exempelvis Prydnadskörsbär 'Accolade', solitär Prydnadskörsbär 'Accolade', buske Prydnadskörsbär 'Accolade', stamträd.
Stamhöjden förblir konstant på alla träd. Det är därför många träd ser så komiska ut. Man har etablerat en krona lågt när trädet var litet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
Du får helt enkelt titta på plantan och fråga säljaren. Zetas har personal med kunskap så de lär kunna svara på frågan.A Andreasa2 skrev:
Liknande trådar
-
Samma stol men olika märken och pris?
Altan & Uteplats -
Gjuta med två olika betong samma dag?
Grund & Markarbeten -
Tändning till 2 olika lampor på samma ställe
El -
Vad är rättvist? - olika lön, betala samma summa hemma?
Bostadspolitik -
Elgolvvärme 2 olika fabrikat på kabeln kopplade till samma termostat?
Värme allmänt