2 824 läst ·
50 svar
3k läst
50 svar
Olika typer av motorer/drivmedel - allmän diskussion
Alltså Bensin/Diesel fossilbränslemotor.....
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Här är lite av lingot inom automotive
ICE (Internal Combustion Engine): T ex Golf TDI
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): T ec Vw Passat GTE
BEV (Battery Electric Vehicle): T ex VW Id4
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): T ex Toyota Mirai
Sen finns det lite andra avarter förståss!
ICE (Internal Combustion Engine): T ex Golf TDI
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): T ec Vw Passat GTE
BEV (Battery Electric Vehicle): T ex VW Id4
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): T ex Toyota Mirai
Sen finns det lite andra avarter förståss!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jag är inte säker på det, men det är ju lätt att att anta att dessa kommer.useless skrev:
Vätgas är fortfarande väldigt energikrävande att framställa, men det kan ju ändras. I en FCEV är det ändå en elmotor som sköter framdriften i kombination med ett mindre batteri (med räckvidd ungefär som dagens PHEV) och verkningsgraden är inte så hög man kanske tror. Därför krävs mycket energi för att först framställa vätgas, sen förluster i bränslecellen. Det är mao bättre rent energimässigt att driva motorn med lagrad energi i form av ett batteri, med nackdelen att det är mycket tungt och har begränsad räckvidd. Applikationen för FCEV ser då ut att passa t ex tunga fordon där den högre vikten på batteriet äter på nyttolasten, och man slipper laddstopp på vägen. För personvagnar är problematiken inte lika utmärkande eftersom man sällan använder bilens totala lastkapacitet och att man kör kortare sträckor, så där bör batterier (om än med ny teknik) vara svåra att slå.
Lägg där till att infrastrukturen för vätgasfyllning & framställning på stor skala inte existerar, men att elektriska laddningsstationer redan byggs i stor skala lär det bli svårt att konkurrera med även i framtiden.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Intressant fakta kring framtida framställning av vätgas är att den delas in i tre steg; Grå, Blå & Grön. Den gråa är den som framställs idag, inget bra mao.
Den blåa innebär framställning av vätgas av processers som genererar mycket CO2 som då måste infångas. Bl a föreslås det att förvara massiva tankar med CO2 på havens botten.. låter klokt eller hur! Men inget CO2 i atmosfären.
Det är den gröna vätgasen man vill åt mao, CO2 neutral. Men den är långt borta, och även när den kommer då måste den omvandlas till energi med där tillhörande förluster (via förbränning eller bränslecell) innan den kan driva ett fordon. Den som lever får se!
Den blåa innebär framställning av vätgas av processers som genererar mycket CO2 som då måste infångas. Bl a föreslås det att förvara massiva tankar med CO2 på havens botten.. låter klokt eller hur! Men inget CO2 i atmosfären.
Det är den gröna vätgasen man vill åt mao, CO2 neutral. Men den är långt borta, och även när den kommer då måste den omvandlas till energi med där tillhörande förluster (via förbränning eller bränslecell) innan den kan driva ett fordon. Den som lever får se!
Prenummerera på Vi Bilägare eller annan tidning så är man snabbt inne i snacket. Jag får den via jobbet.B Bo Berglund skrev:
Nej, inte bensin, dieselmotor. Så enkelt är det inte. Eftersom Bensin, diesel kan också användas till ECE.B Bo Berglund skrev:
ICE - Förbränningsmotorer där förbränningen är på insidan och dold, t.ex. OTTO, Wankel, reaktionsmotor (jet), det finns väldigt många fler typer av ICE motorer.
ECE - förbränningsmotor där förbränningen är på utsidan, värmemotorer, en del större husbilar har det och de motorerna drivs av gas, även en del ubåtar har dem. De är knäpptysta, men inte så effektiva. Stirling.
Fördelen med värmemotorer är att vilket bränsle som helst kan användas, bara det brinner.
Ångmaskiner är också ECE.
Min bil är en SHEV, vet någon förkortningen?Onsalakorven skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Är inte stirlingmotorn effektiv?Magnus Filip skrev:ECE - förbränningsmotor där förbränningen är på utsidan, värmemotorer, en del större husbilar har det och de motorerna drivs av gas, även en del ubåtar har dem. De är knäpptysta, men inte så effektiva. Stirling.
Fördelen med värmemotorer är att vilket bränsle som helst kan användas, bara det brinner.
Ångmaskiner är också ECE.
Vilka större husbilar har ECE?