Under min bilsemester runt om i landet så kom jag att tänka på ett gammalt irritationsmoment, att man skyltar och vägmarkerar 2+1 olika i olika delar av landet.
Bäst i klassen är Västerbotten där man tydligt visar vart två filer börjar och hur lång sträckan är. Dessutom varnar man för att filen försvinner med avstånd till detta. När sedan filen försvinner så finns det lite marginal för misstag efteråt också då det finns utrymme efter sista skylten.
I västra Götalandsregionen så talar man inte alltid om när det blir två filer.
I Gävleborg så tar verkligen två filer slut direkt när skylten kommer.
Sedan finns det massor av olika kombinationer på olika ställen i landet.
Är det för mycket begärt att det skall vara likadant skyltat i hela landet? Man ser ibland att bilister blir väldigt stressade just när de bytt TV-region. Men det är inte konsistent inom regionerna heller...
Detta är dessutom inte de enda skillnaderna, korsningar på 2+1-vägar är väldigt olika designade i olika delar av landet. Även hastighetsgränserna varierar ju. Det är inte högst hastighet där vägen är bäst heller.
Men vägarna börjar verkligen bli mycket bättre. Två motorvägsprojekt passerade jag, Köping-Västerås och runt Mariestad. Bägge dessa kommer verkligen att göra stor skillnad! Men rent allmänt så känns det inte längre som att man åker till Norrbotten från Bohuslän med livet som insats. Mellan Skellefteå och Umeå är dock E4 bitvis riktigt dålig. Även väg 44 har sina dåliga sträckor fortfarande.
Men nu var det den inkonsistenta skyltningen på 2+1 som jag stör mig på.
Är jag ensam om detta?
Bäst i klassen är Västerbotten där man tydligt visar vart två filer börjar och hur lång sträckan är. Dessutom varnar man för att filen försvinner med avstånd till detta. När sedan filen försvinner så finns det lite marginal för misstag efteråt också då det finns utrymme efter sista skylten.
I västra Götalandsregionen så talar man inte alltid om när det blir två filer.
I Gävleborg så tar verkligen två filer slut direkt när skylten kommer.
Sedan finns det massor av olika kombinationer på olika ställen i landet.
Är det för mycket begärt att det skall vara likadant skyltat i hela landet? Man ser ibland att bilister blir väldigt stressade just när de bytt TV-region. Men det är inte konsistent inom regionerna heller...
Detta är dessutom inte de enda skillnaderna, korsningar på 2+1-vägar är väldigt olika designade i olika delar av landet. Även hastighetsgränserna varierar ju. Det är inte högst hastighet där vägen är bäst heller.
Men vägarna börjar verkligen bli mycket bättre. Två motorvägsprojekt passerade jag, Köping-Västerås och runt Mariestad. Bägge dessa kommer verkligen att göra stor skillnad! Men rent allmänt så känns det inte längre som att man åker till Norrbotten från Bohuslän med livet som insats. Mellan Skellefteå och Umeå är dock E4 bitvis riktigt dålig. Även väg 44 har sina dåliga sträckor fortfarande.
Men nu var det den inkonsistenta skyltningen på 2+1 som jag stör mig på.
Är jag ensam om detta?
Jag har också kört på adaptiv farthållare, men man vill ju ha vettiga omkörningar innan man tuggar på i 30 bakom en A-traktor.A AndersS skrev:
Och när man kör genom landet och en skyltning gäller en timme, en annan nästa timme och en tredje skyltning därefter...C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 313 inlägg
Om du hade sett TV's skyltning vid nybyggnaden av E22 i Blekinge skulle du inte bli förvånad alls. Det är makalöst otydligt och dåligt.
På tal om onödig skyltning
Det är 100 här, det kommer en anslutande byväg från höger (och då måste man ju skylta efter den)
men kanske 300 meter senare blir det 70.
så då varnar man att det blir 70 om en stund, och sedan säger man att det är 70.
Om man flyttat 70 märket till 100 märket så sparar man tre skyltar och ingen märker någon skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 100 här, det kommer en anslutande byväg från höger (och då måste man ju skylta efter den)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men kanske 300 meter senare blir det 70.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så då varnar man att det blir 70 om en stund, och sedan säger man att det är 70.
Om man flyttat 70 märket till 100 märket så sparar man tre skyltar och ingen märker någon skillnad.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 504 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 504 inlägg
Precis. Om man ser att jag har 3km på sig, då kan man planera på ett helt annat sätt och till och med släppa förbi de som verkar ha mer bråttom. Jag upplever att trafiken flyter bättre på 2+1-vägarna i Västerbotten än i exempelvis Gävleborg. Det blir många fler höghastighetsomkörningar i Gävleborg, då det är svårare att planera körningen.ullet skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 36 inlägg
Ett större irritationsmoment på 2+1 väg är de som ligger i 70 på 1 vägen och sedan gasar upp till 140 på 2 vägen så man aldrig kommer om och kan ligga i en jämn bensinsnål hastighet om 110.