Byggahus.se

Olika sätt att ta emot tv

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 601 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Nyinflyttad och dags att välja tv-teknik? Vi gick igenom alternativen för att ta emot tv och vad de innebär. Det är inte säkert att alla alternativ går att få hos dig, för det beror på vilka möjligheter du har och vilka tv-operatörer det finns där du bor.

Du kan läsa artikeln här: Olika sätt att ta emot tv

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Televinken

Väljer du marknätet och vill se HD och eller 3D så kolla att mottagaren kan ta emot DVB-T2 och inte bara den äldre standarden DVB-T. Läs mer om den nya tekniken på http://sv.wikipedia.org/wiki/DVB-T2

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Hans

Parabol är enda alternativet om man vill ta in utbud från hela Europa. Sky UK och Sky Italy är två leverantörer som man kan köpa abbonemang och box till och se här i Sverige - ett "måste" för oss som gillar fotboll t.ex. :)

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jörgen

Du kan ju även ta emot kabel-TV via fibersignalen. Vi håller i dagarna på att få en sådan lösning installerad där signalen in till varje fastighet går i fiber och sedan konverteras den till "vanlig", kopparbaserad, kabel-TV i en fiberkonverter (som samtidigt är trådlös router, trådbaserad router och IP-telefonibox).

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Billig TV

Det bästa och billigaste sättet är att ta emot gratis TV via marknätet och sen kör du allting ondemand via ditt bredband (en bra ADSL-lina räcker hyfsat långt). För att göra det behöver man kunna få in detta i sin TV via en mediaspelare. Artikeln nämner att man kan koppla en dator med HDMI, men det är dyrt (om man ska köpa ny) och struligt (allting nåt som ska uppdateras, virus mm). Mediaspelaren Boxee Box som har flera Playkanaler inbyggda (inte bara två) är ett ett enklare alternativ för 1500 kr. Även mormor klarar detta. Även olika TV-appar som Headweb och Spotify finns. Har man en iPad/iPhone så är även Apple TV ett alternativ (via Airplay som även Boxee har). Googla "cord cutters" för att lära mer och slippa TV-bolagens dyra månatliga abonnemang. Är man lite mer avancerad kan man surfa med USA-IPnr och signa upp sig på Netflix mm.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Harry73

Jag tycker att artikeln är oöversiktlig. T ex man behöver inte fiber för att få IPTV. Även med ADSL kan man få IPTV.
    För alla olika sätt av digital TV behöver man en extern box om det inte finns en digitalbox inbyggd i TVn Det finns inbyggda digitalboxar för marknät (boxer + fria kanaler), kabel och sat. Det är bara att välja tv efter behov eller acceptera en extern box

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Troberg

Det hade varit intressant att veta vilka av dessa metoder som är TV-licenspliktiga.

Om jag förstått det rätt så är det bara marksänt som kräver licens idag, så om man har en skärm utan mottagare (monitor, projektor etc) så är det fritt fram för de andra metoderna.

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Experten

Du har inte förstått det korrekt. Lagen är formulerad så att det är mottagaren som är licenspliktig. Som mottagare räknas alla former av utrustning vars främsta syfte, eller väsentliga funktion, är att ta emot tv-sändningar i någon form. Det innebär att set-top-box oavsett om det är för IPTV, DVB eller analoga sändningar är licenspliktiga. Samma sak med alla former av tv-apparater med inbyggd mottagare. Det enda du kommer undan med är din dator förutsatt att den inte har tv-kort. Samma sak gäller med dedikerade enheter för OTT-tjänster (over-the-top = hämta tv från nätet). I fallet med SVT har Radiotjänst givetvis lyft frågan och vill ha licens även på datorer vilket de tack och lov inte fått igenom ännu.

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Henrik

Vi kör bara gratiskanalerna i marknätet (som kräver någon form av mottagare och inte bara antenn. Däremot krävs inget programkort) Tittar egentligen bara på svt:s sportsändningar på TV resten av det vi tittar på gör vi via en Mac Mini. Tvprogram via webbläsaren då det är snabbare än diverse mediacenter. Filmer däremot tittar vi på via Plex mediacenter och med alla omslag så känns det faktiskt lyxigare än vitrinskåpen med alla filmer vi hade tidigare. Nu ligger alltså alla våra filmer digitaliserade på hårddiskar.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jonny Andersson

Det är förödande att TV-uttaget i så många svenska hem idag ägs av en privat aktör som därmed har monopol på all TV till det hemmet och helt och fullt kan diktera villkoren. I vårt fall betyder det att vi inte kan ta emot digital-TV utan måste fortsätta nöja oss med den analoga TV-signalen som ger oss sämre kvalitet och inte minst eftersom vi ser på TV genom en dator som vi kopplat till TV:n så är det bedrövligt. Vi vill bara ha tillgång till gratiskanalerna, dvs. SVT 1 och 2 och TV4. Vi har aldrig varit intresserade av andra kanaler men för att vi ska kunna se dessa gratiskanaler digitalt så måste vi först registrera oss som kunder hos Com hem. Ev. är det gratis om vi bara vill ha gratiskanalerna men vi vill under inga som helst omständigheter vara kunder hos Com hem och det är otroligt att detta inslag som mest påminner om kommunistdiktatur ska få vara tillåtet i Sverige på 2010-talet! Vi har haft funderingar om att försöka sätta upp en egen TV-antenn men det skulle fungera dåligt i det flerfamiljshus där vi bor i en hyreslägenhet. Men det här är i alla fall ett skäl för alla bostadsrättsföreningar och fastighetsägare att noga tänka igenom vad de går med på och vilka villkor som ska gälla om de släpper in ett av monopolbolagen som erbjuder kabel-TV! jag skulle själv aldrig släppa in dem så länge det är det som äger TV-kabeln i själva huset! Aldrig!

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Henrik L

Jonny, du behöver inte registrera dig som kund hos ComHem, det är bara att koppla in boxen i väggen och ta emot gratiskanalerna digitalt. Så var det för min syster som bor i Göteborg i alla fall, jag var själv med och installerade TVn så det är inga tveksamheter att det är å det fungerade där. Antar att det fungerar likadant överallt? Själv kör vi med en inomhusantenn och tar emot marknätet. fungerar bra men ibland kan det bli lite störningar så man få justera antennen, ska se om jag hittar en lite kratfullare antenn så ska det inte vara några problem.

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Henrik L

Jonny, du behöver inte registrera dig som kund hos ComHem, det är bara att koppla in boxen i väggen och ta emot gratiskanalerna digitalt. Så var det för min syster som bor i Göteborg i alla fall, jag var själv med och installerade TVn så det är inga tveksamheter att det är å det fungerade där. Antar att det fungerar likadant överallt? Själv kör vi med en inomhusantenn och tar emot marknätet. fungerar bra men ibland kan det bli lite störningar så man få justera antennen, ska se om jag hittar en lite kratfullare antenn så ska det inte vara några problem.

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gert

Jag kör med en Hallo Aktiv Utomhusantenn DVB-T2 / FM HDTV 38db från digitaltvexperten och ser Boxers basutbud utan att betala en krona. Vill man ha fler kanaler är det bara att köpa tillval från Boxer.

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jonny Andersson

I den fastighet där vi bor går det inte ta in några digitala kanaler. Den dator vi använder för att ta emot TV-signalerna med har stöd för både analog och digital TV (genom ett s.k. hybrid-TV-kort) men det är bara de analoga TV-signalerna vi kan ta emot av någon anledning. Det här bekräftas också av att vårt fastighetsbolag gick ut med information för några år sedan om att man måste registrera sig som kund hos Com hem om man vill ta emot TV-signalen digitalt, annars kommer de fortsätta sända ut dem analogt. Det var lite oklart men det lät då som om det skulle vara gratis men som jag sa, kunder hos Com hem kommer vi aldrig bli! Jag är lite skeptisk till hur pass bra det skulle fungera med en inomhus-antenn här där vi bor på bottenvåningen i ett hus med en höghusdel på fem våningar alldeles intill men det vore kanske värt att undersöka innan man avfärdar det åtminstone. Den bästa lösningen på det här vore i alla fall som jag ser det, ett förbud i lag mot att bolag får äga den del av TV-kabeln som finns inbyggd i någon annans fastighet. Istället borde inkopplingen till kabel-TV ske vid tomtgränsen där det sedan snabbt går att byta till ett annat bolag när TV eller annan kommunikation uteblivit många gånger och operatören varje gång sagt att det är ditt fel och att någon kompensation inte är att tänka på fast du med tekniska kunskaper (det finns enkla metoder att av göra sånt, åtminstone för datakommunikation) vet att felet ligger på deras sida.

15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: D

Och din hybridmottagare tar emot DVB-C? Mig veterligen så kan inte Comhem styra digitalutbudet på kundbasis. Är fastigheten uppgraderad (vilket nästan alla är) för det digitala utbudet så kan alla ta emot det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.