Byggahus.se

Olika sätt att mäta luftflöde

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag undrar om man kan mäta vilket luftflöde som ett tilluftsaggregat eller frånluftsaggregat ger? Dvs mäta i själva aggregatet och inte använda prandtel i kanalerna. Det är nämligen så att kanalerna är placerade så pass högt upp att jag inte kommer åt att göra några mätningar där, så undrar vilka metoder man annars kan utnyttja.

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Det beror lite på vilket typ av aggregat det är och hur nogrann mätningen behöver vara.
    Man kan göra en uppskattning om man kan mäta trycket över fläkten, om man har tillgång till ett diagram över just den fläkten.
    Man kan göra en spårgasmätning på fläktarna. Dock rätt dyrt men ibland finns det inga andra sätt.
    Om fläkten är utrustad med Q-dysa och k-faktor kan man räkna ut flödet via trycket.
    Man kan mäta på ytterväggsgallret eller avlufthuven om det är enklare att komma åt.

Eller så köper man en lång stege till kanalerna.... ;)(y)

3. B
    Medlem Nivå 1
    Det är gamla aggregat placerade på taket av en industrilokal från 70-80 tal, får se hur jag ska göra.. kanske får försöka ordna med stegar/liftar om det inte går att mäta på aggregaten även om det hade vart det smidigaste.
    Brukar äldre aggregat ha Q-dysa?

4. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Kan du få tag på data över fläktarnas karaktäristisk i något datablad är det enkelt att mäta med trycknätare, eller eleffekten om det passar. Särskilt med eleffekten är det enkelt även utan speciella uppgifter på fläkten.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har mätt eleffekten på alla aggregat, skulle det gå att få ut flödet med hjälp utav eleffekt och datablad för aggregaten?

Väldigt snällt att ni tar er tid att svara.

6. B
    Medlem Nivå 1
    bumpar tråden. Finns det något sätt att få ut flödet när man enbart har effekten på fläkten? Saknar funktionsbeskrivning, fläktkurvor etc..