Byggahus.se

Olika nivåer efter rivning av vägg

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi har rivit en vägg (murad) mellan kök och vardagsrum. Vardagsrummet har fiskbensparkett. Köket hade ett klickgolv på linoleum på någon typ av betong eller flytspackel.

Nu vill vi så klart att golvet i den nya stora ytan blir i samma nivå. Höjdskillnad mellan betongen och parketten varierar mellan 3 och 20 mm. Se bilder på http://wennerbergsgatan.blogspot.se/2015/01/vi-har-tagit-ner-en-tegelvagg-mellan.html.

Vi bor på 1:a våningen i ett flerfamiljshus, det är således bostad undertill.

1. Vilket underlag behövs för att sätta fiskbensparkett även i köksdelen?
    2. Hur mycket måste vi ta ner betongen för att slutresultatet ska hamna i samma nivå som befintliga fiskbensparketten?
    3. Vilken metod använder man för att fräsa/slipa ner betongen?
    4. Trots att vi bor en våning upp så var betongen mörk när jag tog bort linoleummattan, vilket betyder att det finns en fuktighet i materialet. Måste jag hindra den fukten från att komma upp?

Mvh
    Tohmas

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Fiskbensparkett spikas normalt i underlaget. Underlaget skall vara en pywoodskiva, spiken fäster för dåligt i spånskiva. Och sedan behöver du något under plyfan så att inte spiken fortsätter ned i betongen. Jag vet inte hur långa spik de kör med, men gissningsvis minst 30mm, även om en del av spiken då sitter i parkettbiten och det spikas snett ner i skivan, så skulle jag tro att du måste ha minst 30mm trämaterial under parketten (kan vara 50mm också).

Det där med fukt i betongen låter märkligt, om det är en våning upp. Du borde kanske få undersökt om det verkligen är fukt och inte något från limmet. OM det är fukt så tror jag det finns något i stil med läckande vattenledning. Tror inte att du kan få upp markfukt en hel våning.

Personligen skulle jag tveka lite över just fiskbensparkett i kök. Golvet i ett kök tar rätt mycket stryk, och man får räkna med avsevärt kortare underhållsintervall i ett kök. Då är det bättre med ett golv som lätt kan bytas. Såsom ex. klickparkett, som du ju dessutom i princip kan lägga direkt på betong. Fiskbensparkett tar nästan lika lång tid att riva som att lägga.

Ett fiskbenspark, golv på ex. 20 kvm, tar 3 - 4 dagar att lägga, OM underlaget finns där, inkl. slipning och lack. Och skall dessutom helst torka ett par dygn till innan man hårdanvänder det. Ett Klickgolv på samma yta läggs på en dag, eller mindre, och är direkt klart att användas.

Redigerat 24 jan 2015 12:50
  3. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Kan bara hålla med Hempularen, höjdskillnaden är det minsta problemet. Tror det är bättre att lägga något avvikande, det blir inte bra med slitaget, och du MÅSTE ta reda på om det verkligen är fukt och eliminera källan, inte stänga in problemet. Det kan utvecklas till en rejäl vattenskada.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Hej, tack för era svar hempularen och Anna_H!

Jag kommer att ta kontakt med fackman för fuktmätning.
    Har begärt in offert på arbetet från hantverkaren som ska sätta köket då jag insett att det inte är ett GDS jobb.
    Om offerten blir alltför dyr, så får vi gå på plan B.

Plan B är att anlägga ett betonggolv i köket vilket då leder till nya frågor och nya problem :)
    Det bryter ordentligt mot fiskbensparketten så den punkten blir uppfylld.

Men jag är rädd att nivåproblemet kvarstår då det på vissa ställen bara skiljer 3mm i höjd på sina ställen och min nuvarande uppfattning är att det krävs åtminstone 20mm betonglager för att den nya gjutna delen inte ska spricka eller resa sig.

Tidsaspekten är inte så viktig, slutresultatet är det viktiga.

Kanske blir det en ny tråd för denna fråga...

5. T
    Medlem Nivå 1
    För att avsluta tråden...

Vi bestämde oss för att lägga ett flytande klickgolv som vi kommer att slipa och olja tillsammans med fiskbensparketten. En mjuk eklist emellan Som också oljas samtidigt. Ingen fukt i plattan. Kommer behöva justera ner några mm på ett par ställen. Där det var 3 mm låg golvspackel som lossnade lätt. Bild kommer om några veckor...