5 823 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Olika mått på tak, hur ska jag göra med bärläkten för att få det bra?
Håller på att lägga om mitt tak, rev allt gammalt, förstärkte takstolarna, ny råspont, papp, etc.
Dock var allt bra på en kupa, så den lät jag vara, och la ny papp.
Benders palema candor är pannorna.
När jag skulle läkta kupan så märkte jag att måtten inte stämmer.Kupan har sadeltak. Ströläkt är klart, takfotsläkten är på plats. När jag sen ska spika översta bärläkten så är inte måtten bra. Ena sidan av kupan har måttet 1335mm mellan takfotslämt & översta bärläkt. Men på andra sidan så är måttet 1335mm på hö sida. På vä sidan så blir måttet 1380mm. Dvs skillnad på 45mm.
Varje sidan av kupan kommer att ha 11 pannor sidled, och 5 pannor i höjdled. Översta bärläkt sitter 30mm från nockspets.
Om jag nu anv 1335 så kommer pannorna på vä sida att sluta 45mm längre ner än hö sida. Kommer nockpannorna att klara täcka det? Kommer det att se dumt ut?
Alternativet är ju att anv måttet 1380, men då måste jag kapa lite på översta pannorna från hö sida. Och även om jag gör så så kan man väl se att det är olika mått i höjdled på översta pannraden, i förhållande till nockpannorna.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar, och att jag kan få lite snabba tips & råd.
Dock var allt bra på en kupa, så den lät jag vara, och la ny papp.
Benders palema candor är pannorna.
När jag skulle läkta kupan så märkte jag att måtten inte stämmer.Kupan har sadeltak. Ströläkt är klart, takfotsläkten är på plats. När jag sen ska spika översta bärläkten så är inte måtten bra. Ena sidan av kupan har måttet 1335mm mellan takfotslämt & översta bärläkt. Men på andra sidan så är måttet 1335mm på hö sida. På vä sidan så blir måttet 1380mm. Dvs skillnad på 45mm.
Varje sidan av kupan kommer att ha 11 pannor sidled, och 5 pannor i höjdled. Översta bärläkt sitter 30mm från nockspets.
Om jag nu anv 1335 så kommer pannorna på vä sida att sluta 45mm längre ner än hö sida. Kommer nockpannorna att klara täcka det? Kommer det att se dumt ut?
Alternativet är ju att anv måttet 1380, men då måste jag kapa lite på översta pannorna från hö sida. Och även om jag gör så så kan man väl se att det är olika mått i höjdled på översta pannraden, i förhållande till nockpannorna.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar, och att jag kan få lite snabba tips & råd.
Sånt där är viktigt att mäta innan man börjar spika. Man spikar fast första bärläkten så att den ligger bra jämte mot ränna. Därefter mäter man upp takfallet från ök 1a bärläkt upp till nock och så tar man bort 30mm för översta klacken. Sen kan man räkna ut vad för läktavstånd man ska använda.
Men om du nu redan spikat dit allt förutom översta så är det ju redan gjort. Om nockpannan räcker över beror på taklutning, men det är tveksamt. Använder du nockband så kan det räcka. Beroende på lutning och läktavstånd kan det ju även funka att flytta upp översta raden.
Men om du nu redan spikat dit allt förutom översta så är det ju redan gjort. Om nockpannan räcker över beror på taklutning, men det är tveksamt. Använder du nockband så kan det räcka. Beroende på lutning och läktavstånd kan det ju även funka att flytta upp översta raden.
Jag har gjort precis som du skrivit, det är bara takfotskäkten som är spikad.storstark skrev:Sånt där är viktigt att mäta innan man börjar spika. Man spikar fast första bärläkten så att den ligger bra jämte mot ränna. Därefter mäter man upp takfallet från ök 1a bärläkt upp till nock och så tar man bort 30mm för översta klacken. Sen kan man räkna ut vad för läktavstånd man ska använda.
Lutar väl att jag får jämka på vä sida, så det kommer väl att tanda lite. Tur att det bara är en liten kupa.
Ok. Men får du nog ta och procenta felet så att ena sidan har längre läktavstånd. Du kan ju ta så mkt det går uppe vid nock. Du behöver inte vara orolig för att det ska bli otätt, betongpannor är relativt förlåtande när det gäller olikheter på läktavståndet. Tandning får man endast när bärläkten inte är parallell mot varandra, vilket i ditt fall inte kommer inträffa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Olika mått på vangstycke
Altan & Uteplats -
Mossa på platt garagetak med gummimatta och grus
Tak & Vind -
Material/lim att fästa tak dusch med mot våtrumsmatta
Badrum -
Gera taklist vid olika vinklar
Byggmaterial & Byggteknik -
Förråd olika färg tak/vägg ncs0500 fönster ncs0502, blir det skillnad?
Färg, Måla & Tapetsera