Byggahus.se

Olika ljudnivå i högtalare

1. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Sådär, då var surroundsystemet inkopplat med högtalarna snyggt uppsatta på väggen och kablarna snyggt dragna och nedlagda under en golvlist. Ljudet i fronthögtalarna, centerhögtalaren och subwoofern är utmärkt, men ljudet från bakhögtalarna låter mycket lägre än fronthögtalarna.

Kablarna till fronhögtalarna är de som följer med anläggningen. Kablarna till bakhögtalarna är vita (för att matcha väggfärgen) och minst dubbelt så långa som till övriga högtalare, och dessutom ligger överskottslängden lindad på golvet.

Vad är fel, och vad är lämplig åtgärd? Jag har inte hunnit testa med att koppla in bakhögtalarna med origialkablarna ännu.

Det går inte att justera upp ljudet i bakhögtalarna separat.

• Laddar…
  2. S
    Anonym
    Normalt är det lägre ljud från surround högtalarna (dom bakre).

3. [SKPG]Zamora
    Medlem · Nivå 10
    Som sagt, bakhögtalarna är mest till för att ge en "närvarokänsla", men kommer att låta mer vid effekter som ett plan som flyger "över huvudet".

4. P
    Medlem Nivå 8
    Du måste ta det för vad det är; en filmanläggning och inte en musikanlägging ;-)

5. lars_stefan_axelsson
    Medlem Nivå 16
    Hmm, efter att nyligen ha behövt lägga några dagar på att reda ut mina egna surroundproblem så är jag nu "internetexpert" inom området. ;)

Generellt kan man säga att eftersom inte två rum/placeringar är lika så måste man ställa in samtliga högtalares förstärkning och fördröjning separat för att få "rätt" ljudbild. (Modernare förstärkare kommer med mikrofon för t ex Audigy-systemet som ger en god hjälp på traven med det. På den gamla goda tiden så fick man göra det själv mha måttband och ljudtrycksmätare).

Så om det inte ens går att ställa in förstärkning mellan fram/bak så är du nog "shit out of luck". Man kan börja mixtra med högtalarnivåerna (alltså de redan förstärkta signalerna), men det är krångligare, och om du behöver köpa grejjorna (dvs inte kan bygga själv) så springer det snabbt iväg såpass att det är bättre att köpa en "riktig" förstärkare, med riktiga inställningsmöjligheter.

Men som andra sagt, så låter det inte så mycket från surroundhögtalarna. Börja med att skaffa dig ett riktigt testmaterial för att skaffa dig en uppfattning. På http://www.demo-world.eu/trailers/high-definition-trailers.php så hittar du bla DTS och DolbyDigital högtalartest. I dessa så skall ljudet vara ungefär lika starkt från samtliga högtalare (utom woofer då). Dessutom så kan du testa Youtube och söka efter "dolby pro logic ii". Speciellt http://www.youtube.com/watch?v=1d69FnsCA6k skall låta som om du sitter mitt i musiken, dvs låta klart "baktungt" (du ser på oscilloskopet hur den skall styras ut).

6. T
    Medlem Nivå 10
    Tänk också på att kolla om materialet du spelar upp som test verkligen har surroundljud!

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag förutsätter att du kalibrerat/ställt in förstärkaren/receivern enligt manualen? Nivåerna är ju beroende på högtalarplacering och rummet...

8. P
    Medlem Nivå 2

Kanske en självklarhet för vissa men inte andra så därför säger jag vilket du mkt väl vet kanske är att: -ljudet på filmerna är 5.1. Det betyder 5 separata ljudkanaler .1 =bas. Det betyder att alla fem ljudkanaler är olika och inspelade olika. Tex prat kommer från centern etc... När man spelar musik så är de inspelade i ett två kanals ljud och vill man då ha det i alla högtalare se separerar förstärkaren dessa i högtalarna. Detta ljud kan ha olika ljudnivåer pga förstärkaren är gjord för 5 kanals ljud. Lösa förstärkare/ recievers har ofta så man kan ändra volym på de olika ingångarna. Bäst att köra musik är med endast två högtalare/ stereo samt baslåda.

9. P
    Medlem Nivå 2

Ditt system är ett mkt underskattat system. Låter riktigt bra...:) skulle bara tillägga det.

10. lars_stefan_axelsson
    Medlem Nivå 16
    De högtalartest jag bla länkar till har garrenterat det. Det skulle inte vara några vidare högtalartest annars. ;)

Men, visst. Flerkanalsljudformatsdjungeln (puh!) är inte att leka med.

11. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Öh. På Z-5500 kan du justera volymen på bakhögtalarna separat. Tryck på "level" tills det står "surround" i displayen, ratta loss.

12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Tack för all ny kunskap. Att bakhögtalarna faktiskt ska låta svagare tänkte jag inte på. Jag körde lite olika testljud och tänke att det skulle låta lika högt ur alla satelliter då. Logitechs site låg nere så jag kunde inte få tag i någon manual igår, så jag utgick från att level/surround justerade nivån på alla satelliter. Tidigare har jag kört med originalkablar + en och annan skarvad lampsladd och det har fungerat bra med alla inställningar i normalläget. Men nu har jag testkört med testmusiken som lars_stefan_axelsson länkade till och det låter utmärkt. Nu måste jag bara flytta skåpet med glas som står lite för nära subwoofern :).

Z5500 verkar ha varit en väldigt prisvärd anläggning, och ljudet är bra och basen är grym. Nackdelarna som jag sett är att subwoofern är rejält stor och klunsig, och att "control pod" måste placeras nära subwoofern om man inte köper en specialbyggd förlängningssladd. Samma säljare har också lite andra specialkablar, så att man kan koppla två uppsättningar Z5500-högtalare till en control pod, eller ta bort control pod och koppla högtalarna direkt till en 3,5mm-plugg.